به تازگی پژوهشگران موفق شدهاند تا در تحقیقاتی ویژه دریابند که کدام بخش از مغز انسانها در هنگام گذاشتن محتوای مربوط به خود در شبکههای اجتماعی فعال تر عمل میکند و در حقیقت مسؤول این امر است. به گزارش سیناپرس، برای بسیاری از مردم به اشتراک گذاری اطلاعاتشان در شبکههای اجتماعی نظیر فیسبوک بسیار […]
به تازگی پژوهشگران موفق شدهاند تا در تحقیقاتی ویژه دریابند که کدام بخش از مغز انسانها در هنگام گذاشتن محتوای مربوط به خود در شبکههای اجتماعی فعال تر عمل میکند و در حقیقت مسؤول این امر است.
به گزارش سیناپرس، برای بسیاری از مردم به اشتراک گذاری اطلاعاتشان در شبکههای اجتماعی نظیر فیسبوک بسیار آسان است. در حقیقت، فیسبوک که عنوان بزرگترین شبکه اجتماعی را دارا است ماهانه میزبان ۱٫۵ میلیارد کاربر فعال است. شمار زیادی از این کاربران در این شبکه اجتماعی به اشتراکگذاری لینکها، ویدیوها عکسها و حتی احساسات و افکارشان میپردازند.
بنابر تحقیقات جدید محققان، بخشی خاص در مغز وجود دارد که زمانی که یک کاربر اطلاعات شخصی خود را در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارد، فعال میشود. در این تحقیق، محققان به بررسی اتصال بخشهای خاص مغز که سابقاً به عنوان بخشهایی که در شناخت خود درگیر هستند شناسایی شده بودند پرداختند.
این تیم تحقیقاتی به سرپرستی دار مشی (Dar Meshi) از دانشگاه برلین تمرکز خود را بر روی بخش قدامی و ناحیه پیشگوه قراردادند. لازم به ذکر است که این دو بخش زمانی استفاده میشوند که شخص در حال فکر کردن بر روی خود است. علاوه بر این بخش قدامی با تصمیم گیری، بیان شخصیت و تعدیل رفتار اجتماعی در ارتباط است.
این تحقیق بر روی ۳۵ شرکت کننده انجام شده است که هر یک از آنها پرسشنامهای به نام «مقیاس به اشتراک گذاری مرتبط با خود» را پر کردهاند. در این پرسش نامه مشخص میشود که هر شرکتکننده هر چند وقت به چند وقت تصویری از خود پست کرده، حالات و اطلاعات حساب کاربری خود را به روز میکند. شرکتکنندگان این پژوهش به صورت تصادفی انتخاب شده بودند پس مقیاس به اشتراکگذاری مرتبط با خود آنها نیز بسیار متفاوت بود.
تیم تحقیقاتی یاد شده با استفاده از فنآوری fMRI به ضبط فعالیت مغز شرکتکنندگان پرداختند و سپس برای یافتن ارتباطی بین اتصالات مغز و مقیاس به اشتراک گذاری مرتبط با خود ارتباط بخشهای مغز شرکتکنندهها را مورد تحلیل و بررسی قراردادند. این تیم به این نتیجه رسیدند که شرکتکنندگانی که اطلاعات شخصی بیشتری را در فیسبوک به اشتراک میگذاشتند، ذهن فعالتری داشتند. علاوه بر این، بخش میانی قدامی و ناحیه پیشگوه این افراد تا حد زیادی به قشر DLPFC مغز (یکی از بخشهای مغز انسان که به تازگی تکامل یافته است) متصل بود.
دوره بلوغ DLPFC بسیار طولانی است و تا زمان بزرگسالی نیز ادامه دارد. این منطقه از مغز در انعطافپذیری شناختی، برنامهریزی، استدلال انتزاعی و حافظه کاری درگیر است.
دلالتهای به دست آمده در این پژوهش بسیار گسترده است و میتواند به عنوان پایه و اساس تحقیقات پیشرفته تری در این زمینه در نظر گرفته شود. بنابر گفته محققان: معرفی مؤثر خود به دیگران که شامل به اشتراکگذاری اطلاعات مرتبط با خود است یک مهارت بسیار مهم اجتماعی است که نقش مهمی در موفقیت شغلی، جاذبههای عاشقانه، دوستان و دیگر جنبههای مطلوب زندگی ایفا میکند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.