پس از واگذاری ایرانخودرو به کنسرسیوم بخشخصوصیسازی، این روزها بسیاری از نگاهها به سمت شرکت سایپاست تا دومین واگذاری مدیریت دولتی در این شرکت نیز کلید زده شود؛ اتفاق مهمی که پس از انتشار نامه اخیر کرمانموتور مبنی بر آمادگی خرید و مدیریت سایپا، فشار و حواشی مخالفتها و به نوعی حسگرهای مخالفان خصوصی را […]
پس از واگذاری ایرانخودرو به کنسرسیوم بخشخصوصیسازی، این روزها بسیاری از نگاهها به سمت شرکت سایپاست تا دومین واگذاری مدیریت دولتی در این شرکت نیز کلید زده شود؛ اتفاق مهمی که پس از انتشار نامه اخیر کرمانموتور مبنی بر آمادگی خرید و مدیریت سایپا، فشار و حواشی مخالفتها و به نوعی حسگرهای مخالفان خصوصی را به سمت و سوی این شرکت هدایت کرده است. به گزارش پرشینخودرو، واگذاری مدیریت ایرانخودرو به بخشخصوصی یکی از مهمترین اخبار این روزهای صنعت خودرو است و حالا با پیگیری دولت چهاردهم، روند خصوصیسازی با مطرح شدن فروش سایپا، سرعت گرفته و دولتمردان مصمم هستند تا این فرآیند با دقت انجام شود، با این حال این روزها بحثهای زیادی درباره آینده این خودروسازی بزرگ کشور شکل گرفته است. از یکسو، پس از واگذاری پرهیاهوی مدیریت ایرانخودرو به بخشخصوصی، نام شرکت کرمانموتور بهعنوان یکی از گزینههای جدی برای در دست گرفتن سکان مدیریت سایپا شنیده میشود. از سوی دیگر، چالشهایی مانند سهام تودلی، مقاومت مدیران فعلی و سنگاندازی مخالفان خصوصیسازی همچنان روند خصوصیسازی را دشوار کرده است. در واقع به اعتقاد برخی از دستاندرکاران صنعت خودرو، واگذاری مدیریت در سایپا پیچیدهتر از ایرانخودرو است، چراکه سهامهای تودلی در این شرکت، به مراتب بیشتر از شرکت ایرانخودرو است که همین امر، خصوصیسازی را در دومین خودروسازی بزرگ کشور، پیچیده و سختتر کرده است. بهرغم برخی پیچیدگیهایی که در واگذاری سهام سایپا مطرح میشود اما نامه اخیر کرمانموتور برای تصاحب سهام مالکیتی سایپا موجب شد، مخالفتها و جهتگیریها زاویه جدیدی پیدا کند بهطوری که این روزها بسیاری از مخالفان خصوصیسازی تلاش میکنند با طرح واژه «اهلیت»، مسیر واگذاری دیگر خودروساز بزرگ کشور را با دستاندازهای جدید مواجه کنند. طرح چنین واژههایی از سوی برخی سیاسیون و نمایندگان مجلس برای واگذاری مالکیت دومین خودروسازی بزرگ کشور در حالی ادامه دارد که سهام سایپا اولینبار توسط کرمانموتور در آذر ماه سال ۱۴۰۲ با خرید ۳٫۷ درصد آغاز شد و پس از آن در اوایل سالجاری (۱۴۰۳) و با خرید ۱٫۹۲ درصد دیگر توسط شرکت خدمات و تجارت بمخودرو که از زیرمجموعههای کرمانموتور بود، ادامه یافت و اکنون گفته میشود مجموع سهام تحت مالکیت کرمانموتور و زیرمجموعههای آن در سایپا به ۹ درصد رسیده است. در کنار ادعای احراز اهلیت خریدار سهام، سوژه دیگر مخالفتها برای حضور بخشخصوصی در رأس هرم مدیریتی خودروسازان، وضعیت سهامداری است. آنچه مخالفان در اظهارات خود تکرار میکنند این است که حضور فلان شرکت قطعهساز در رأس مدیریت خودروسازان به انحصار بیشتر دامن میزند یا به ضرر منافع دیگر شرکتهاست. موضوعی که با بررسی تجربه جهانی همخوانی ندارد و در بسیاری از شرکتهای موفق خودروساز در دنیا نشان میدهد، قطعهسازان یا بخشخصوصی توانستهاند در موفقیت آن خودروساز نقش مهمی ایفا کنند. در هر حال به نظر میرسد که هدف اصلی بسیاری از مخالفان در روزهای اخیر، ایجاد موانع بزرگ و صعبالعبور در مسیر اصلیترین و جدیترین خریدار سهام سایپا باشد، با نگاهی به متقاضیان خرید سایپا از تولیدکننده ماکارونی و لوازمخانگی گرفته تا واردکننده خودرو و گروههای قطعهسازی که همگی برای تصاحب مالکیت گروه سایپا دستها را بالا بردهاند. به نظر میرسد تنها آبیپوشان کرمانی از اهلیت و توانایی کافی برخوردار هستند؛ این شرکت علاوه بر اینکه در حالحاضر قطب سوم خودروسازی و از پیشگامان تولید خودروهای پاک شمرده میشود، توانایی و زیرساختهای لازم برای مدیریت را نیز در اختیار دارد. اهلیت کرمانموتور برای مدیریت سایپا، با توجه به سابقه بیش از ۳۰ سال در صنعت خودرو و دارای بالاترین سهم داخلیسازی در بین خودروسازان بخشخصوصی و نیز به واسطه سرمایهگذاری بر روی زنجیره تأمین صنعت قطعهسازی و توسعه محصول و از سویی برنامهریزی برای خروج از زیاندهی و افزایش تولید، کاملاً قابل تأیید است. در واقع در سالهای اخیر شرکت کرمانموتور با توسعه زیرساختهای کلان از جمله خطوط رنگ و بدنه توانسته است به موفقیتهای چشمگیری دست پیدا کند و در مسیر فعالیتهای تحقیقاتی، طراحی و توسعه محصول داخلی گام بردارد. کرمانموتور از جمله شرکتهای موفق بخشخصوصی است که با بهرهمندی از امکانات و ظرفیت بالای زنجیره تأمین و بهکارگیری تجهیزات بهروز، برای دومینبار در سالجاری رکورد تولید روزانه خود را با تولید ۴۱۰ دستگاه شکست و در بهمن ماه ۱۴۰۳ افزایش ۲۰ درصدی تولید را نسبت به سال گذشته ثبت کرد. این شرکت که در طول سالهای فعالیت خود با همکاری برندهای معتبر جهانی نظیر هیوندای، فولکسواگن، دوو، جک، جیلی و لیفان، توانسته سهم قابلتوجهی از بازار را به خود اختصاص دهد و نقش مؤثری در ارتقای کیفیت خودروهای مونتاژی در ایران ایفا کرده است. علاوه بر این کرمانموتور با شکلدهی زنجیره تأمین گامهای بلندی در زمینه داخلیسازی برداشته و در سالجاری با افتتاح و بهرهبرداری کامل از خط رنگ تمام رباتیک خود و در کنار آن خط تولید موتور TGDI و گیربکس CVT، گامهای بلندی در مسیر توسعه زیرساختهای خود برداشته است؛ موفقیتی که نشاندهنده برنامهریزی درست و هدفمند این شرکت به منظور افزایش تولید همراه با رشد کیفیت خودروهای تولیدی در این مجموعه بزرگ خودروسازی است. البته این شرکت قصد دارد در راستای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه کشور و حمایت دولت و بخشخصوصی، برنامههای بلندپروازانهای را برای توسعه فناوریهای هیبریدی و افزایش سطح داخلیسازی قطعات خودرو آغاز کند و با سرمایهگذاری نیم میلیارد دلاری، تولید سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی هیبریدی را هدفگیری کند؛ اقدامی که نه تنها به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی کمک میکند، بلکه با افزایش سطح داخلیسازی قطعات به بیش از ۵۰ درصد، وابستگی به واردات را کاهش داده و رشد اقتصادی را در حوزه زنجیره تأمین در این شرکت تسریع خواهد کرد. به هر حال شرکت نامآشنای کرمانموتور که یکی از شرکتهای موفق و باسابقه در این صنعت بهشمار میرود و به اذعان کارشناسان از توانایی کافی مالی، فنی، تجربه، سابقه و تخصص در زمینه خودروسازی برخوردار است دارای بهترین اهلیت برای خرید سهام نارنجیپوشان است. بنابراین مخالفانی که دوست ندارند در هر صورت دو خودروسازی بزرگ از زیان خارج و به نفع سهامداران، مردم و صنعت کار کنند، بهتر است راه دیگری را برای بازخوانی واژه اهلیت پیدا کنند. تجربه نشان داده که تصدیگری دولت در خودروسازی، منجر به ناکارآمدی، افزایش هزینههای تولید و کاهش بهرهوری میشود و بنابراین در چنین شرایطی با واگذاری مدیریت و مالکیت سایپا به کرمانموتور، با توجه به زیرساختهای هر دو شرکت، به نظر میرسد که پس از سالها بازار و مصرفکنندگان صنعت خودروسازی کشور، طعم واقعی رقابت و خودروسازی مستقل از حاکمیت را تجربه خواهند کرد و با این واگذاری در کنار رقابتیتر شدن این صنعت، شاهد رشد کیفیت و کاهش هزینههای تولید خواهیم بود.
دیدگاه بسته شده است.