محکمات و اصول نظام اسلامی به‌صورت مکرر در بیانات امام راحل آمده است

رهبر انقلاب در پاسخ به اختلاف سلایق در موضوعات اصلی کشور محکمات و اصول نظام اسلامی به‌صورت مکرر در بیانات امام راحل آمده است رهبرمعظم‌انقلاب‌اسلامی در دیدار رییس و اعضای مجلس خبرگان، این مجلس را استثنایی، بسیار مهم و تأثیرگذار در حال و آینده کشور خواندند و بر ضرورت احساس مسؤولیت مسؤولان در قبال مردم […]

رهبر انقلاب در پاسخ به اختلاف سلایق در موضوعات اصلی کشور

محکمات و اصول نظام اسلامی به‌صورت مکرر در بیانات امام راحل آمده است

رهبرمعظم‌انقلاب‌اسلامی در دیدار رییس و اعضای مجلس خبرگان، این مجلس را استثنایی، بسیار مهم و تأثیرگذار در حال و آینده کشور خواندند و بر ضرورت احساس مسؤولیت مسؤولان در قبال مردم به‌ویژه در مسایل معیشتی تأکید کردند.

به گزارش مناقصه‌مزایده از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام‌معظم‌رهبری، حضرت‌آیت‌ا…‌خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رییس و اعضای مجلس خبرگان، افزودند: باید با تلاش بی‌وقفه و عینی کردن آثار اقتصاد مقاومتی در زندگی مردم، حرکت پرافتخار ۴ دهه اخیر را شتاب و رونق بیش‌تری بخشیم.

رهبرانقلاب‌اسلامی خاطرنشان‌کردند: اگر احساس مسؤولیت در مسؤولان به‌گونه‌ای بود که آنان همواره دغدغه کار و تلاش و هدف گرایی و مجاهدت داشتند، نشان می‌دهد آنان در خطوط اصلی حکومت اسلامی، حرکت می‌کنند اما اگر بر خلاف این بود باید بدانیم که از چارچوب‌های حکومت اسلامی خارج شده‌ایم.

ایشان به یک نکته حاشیه‌ای اشاره کردند و افزودند: برخی روشنفکرنمایان به گونه‌ای صحبت می‌کنند که گویا آموزه‌های غرب منشأ و مروج احساس مسؤولیت در قبال مردم است در حالیکه مسؤولیت اجتماعی و احساس مسؤولیت در قبال خداوند و مردم از مبانی اسلامی حکومت و معارف و مفاهیم قرآنی است.

رهبر انقلاب اسلامی، «احساس مسؤولیتِ مسؤولان» را موضوعی «فوری، ضروری و واجب» خواندند و گفتند: در قبال مسایل فرهنگی و معیشت مردم، به‌شدت مسؤول هستیم و اگر حتی یک جوان مؤمن در اثر عملکرد ما خدای ناکرده از راه منحرف شود، ما مسؤولیم.

حضرت آیت‌ا…‌خامنه‌ای در ادامه به اختلاف نظر و سلایق متفاوت در موضوعات اصلی کشور و امکان وجود استدلال‌های گوناگون برای صاحبان هریک از دیدگاه‌ها اشاره و خاطرنشان‌کردند: در چنین مواردی، راه‌حل، رجوع به مبانی و اصول و محکمات نظام اسلامی است و اگر استدلال مطرح شده با اصول همخوانی داشت، صحیح است و در غیر این صورت، مردود خواهد بود.

ایشان با تأکید بر این‌که محکمات و اصول نظام اسلامی به‌صورت مکرر در بیانات امام راحل آمده است، گفتند: تأکید همیشگی و فراوان من برای رجوع مسؤولان، مردم و به‌ویژه جوانان به بیانات و وصیتنامه امام بزرگوار (ره) به همین علت است.

حضرت‌آیت‌ا…‌خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان، تکرار تعبیر «اقتصاد مقاومتی» را در بیان مسؤولان، کارشناسان و صاحبنظران، نشانه پذیرش این چارچوب فکری برشمردند و افزودند: مهم این است که این چارچوب در عمل تحقق یابد.

ایشان با یادآوری این‌که در سال ۹۴ نیز مسأله اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار گرفته بود، افزودند: چون آن سال، حرکت مطلوبی در عمل شکل نگرفت، سال ۹۵ را «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کردیم.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته مسؤولان دولتی کارهای قابل توجهی در این زمینه انجام داده‌اند اما این، فقط بخشی از کارهای لازم است.

ایشان خاطرنشان‌کردند: اگر همه کارهای ضروری در موضوع اقتصاد مقاومتی انجام شده بود، امروز تفاوت محسوسی را در اوضاع اقتصادی کشور و زندگی مردم شاهد بودیم.

حضرت‌آیت‌ا…‌خامنه‌ای افزودند: به رییس‌جمهور محترم هم گفته‌ام که بیان شاخص‌های کلان خوب است البته اگر آمار‌ها قابل خدشه نباشد، اما به هر حال اینها در زندگی و معیشت مردم در کوتاه‌مدت و میان‌مدت اثر نمی‌گذارد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر این‌که راه‌هایی برای اثرگذاری عینی در زندگی مردم وجود دارد، افزودند: شکایات مردم و دیدگاه‌های صاحبنظران به‌دست ما می‌رسد و باید در مسایلی نظیر تولید، اشتغال، از بین بردن رکود به معنای واقعی کلمه، قاچاق و واردات و صادرات به‌گونه‌ای عمل کرد که مردم تأثیر آن را در زندگی خود، کاملاً احساس کنند اما اکنون، اینگونه نیست.

ایشان، «جذب سرمایه‌گذاری خارجی» را اقدامی مثبت برشمردند اما افزودند: تاکنون میزان کمی از توافقات خارجی محقق شده است، بنابراین نباید به امید و انتظار سرمایه‌گذاری آنها نشست بلکه باید آن کاری را که خودمان می‌توانیم، در داخل انجام دهیم.

ایشان در جمع‌بندی این بخش از سخنانشان تأکید‌کردند: اقتصاد مقاومتی با مبانی محکم فکری و نظری، تنها راه علاج مشکلات کشور است و باید اجرا شود.

بخش سوم سخنان رهبر انقلاب اسلامی در جمع خبرگان منتخب ملت به تبیین چرایی و ابعاد مختلف دشمنی سلطه‌گران جهانی با نظام اسلامی اختصاص داشت.

ایشان، «تلاش نظام اسلامی برای تحقق اسلام ناب محمدی» و «حرکت عظیم و جهادی ملت به سمت آرمان‌ها» را علت اصلی خصومت عمیق و همه جانبه مستکبران با جمهوری اسلامی خواندند و خاطرنشان‌کردند: آنها با حکومت روحانیان و اجرای ظواهر احکام اسلام مادام که با منافع‌شان تضادی نداشته باشد، مخالف نیستند و به همین علت با برخی کشورهای دارای این خصوصیات روابط حسنه‌ای دارند.

رهبر انقلاب اسلامی، «نجات کشور از وابستگی به قدرت‌ها» و «بسته‌شدن راه سوءاستفاده آنها» را از نتایج روند تدریجی تحقق اسلام ناب در ایران برشمردند و افزودند: همین الان نیز اگر اجازه دهیم آمریکایی‌ها مثل دوران طاغوت، همه‌کاره‌ ایران باشند و به آنها اعتماد کنیم، هیچ مشکلی با نام «جمهوری اسلامی» نخواهند داشت.

ایشان انتقادات شدید اخیر آمریکا از انتخابات در ایران را به سخره گرفتند و افزودند: آمریکایی‌‌ها که با پلید‌ترین و ضدبشری‌‌ترین رژیم‌های منطقه همکاری دوستانه دارند و این افتضاح بزرگ را در انتخابات اخیرشان به راه انداختند، انتخابات ملت ایران را مورد هجوم و انتقاد قرار می‌دهند.

رهبرانقلاب‌اسلامی خاطرنشان‌کردند: با وجود هجوم بی‌وقفه همه ابرقدرت‌ها و امپراطوری رسانه‌ای صهیونیستها، ملت ایران پس از انقلاب در همه زمینه‌ها به پیش رفته است.

حضرت‌آیت‌ا…‌خامنه‌ای در پایان سخنانشان، پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها را نشانه الطاف الهی خواندند و مسؤولان را به قدرشناسی این نعمات فراخواندند و تأکیدکردند: عمل مسؤولان به وظایف سنگین خود یعنی شکر واقعی این نعمات.

ایشان به جانفشانی آتش‌نشانان فداکار هم اشاره کردند و افزودند: این انسان‌های فداکار و عمدتاً جوان برای حفظ جان و مال مردم از جان خود گذشتند و وجود این روحیه نشان می‌دهد در شرایطی که چنین انسان‌ها و روحیه‌هایی کمیاب است، روحیه فداکاری در کشور و در میان جوانان آن همچنان زنده است.

 

رهبر انقلاب اسلامی همچنین از رییس و نمایندگان مجلس خبرگان به دلیل فعال کردن کمیسیونهای این مجلس قدردانی کردند.