آموزش بیش از ۱۸۰۰ کارشناس در ۵۰۰ ساعت تدریس قوانین معاملات عمومی

اهم فعالیت‌های «کارگروه علمی قوانین و مقررات مناقصه و مزایده» در سال ۹۵ آموزش بیش از ۱۸۰۰ کارشناس در ۵۰۰ ساعت تدریس قوانین معاملات عمومی در واپسین روزهای سال ۹۵ اعضای «کارگروه علمی مناقصه و مزایده» در یک دورهمی دوستانه گردهم آمدند تا ماحصل یک‌سال تلاش علمی و دستاوردهای ارزشمند و درعین حال کاربردی خود […]

اهم فعالیت‌های «کارگروه علمی قوانین و مقررات مناقصه و مزایده» در سال ۹۵

آموزش بیش از ۱۸۰۰ کارشناس در ۵۰۰ ساعت تدریس قوانین معاملات عمومی

در واپسین روزهای سال ۹۵ اعضای «کارگروه علمی مناقصه و مزایده» در یک دورهمی دوستانه گردهم آمدند تا ماحصل یکسال تلاش علمی و دستاوردهای ارزشمند و درعین حال کاربردی خود را مرور کنند.

به گزارش مناقصه مزایده،این کارگروه ۴۵ نفره تاکنون با پشت سر گذاشتن ۹ سال سابقه علمی پژوهشی‌اش توانسته است به رسالت خود مبنی بر توسعه اجرای قوانین و مقررات معاملات عمومی کشور جامه عمل بپوشاند.

درحال حاضر مهم‌ترین دغدغه تجار، بازرگانان، فعالان اقتصادی چه در ارگان‌های عمومی و چه در نهاد‌های خصوصی، جملگی با یک چالش عمومی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و آن هم تضمین سلامت معاملات و بده‌بستان‌های تجاری یعنی همان مناقصات و مزایدات پیش رویشان است. امری که با رسالت این کارگروه به شدت گره خورده است و طبیعتاً در ۹ سال گذشته، پژوهشگران و کارشناسان فن توانسته‌اند بسیاری از نقاط تاریک و یا خاکستری این امر را به روشنی نزدیک کنند.

حال ۲۸ تن از اعضای «کارگروه علمی مناقصه و مزایده» با هدف بررسی و واکاوی پژوهش‌ها و تحقیقات انجام شده، چهارشنبه گذشته در محفلی صمیمی حاضر شدند و به گپ‌وگفت پرداختند.

رویکردهای دیدار این کارشناسان و متخصصان بر محوریت رصد انتشار ۶ عنوان کتاب، ۳۰ عنوان مقاله (با نویسندگی اعضای کارگروه) و بیش از ده‌ها یادداشت تخصصی در خصوص انواع معاملات عمومی که توسط روزنامه مناقصه‌مزایده در سال جاری منتشر شده است، قرار گرفت.

کتاب‌هایی با عناوینی چون: «بررسی شرایط عمومی پیمان در ۳۶۵ سؤال»، «قانون و مقررات رفع برخی از موانع تولید»، «انواع شرایط عمومی پیمان»، که مجموعه کتب مذکور توسط روزنامه مناقصه‌مزایده منتشر شد.

در ضمن کتاب «قراردادهای همسان پیمانکاری، مشاورهای و سرمایهگذاری» که اعضای کارگروه علمی مناقصهمزایده؛ آقایان حداد و حسینزاده آن را تألیف کردهاند توسط نشریه دادگستر انتشار یافته است.

در ضمن کتاب «قوانین و مقررات تولید ملی، نظارت بر طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای» از دیگر دستاوردهای مهم این کارگروه برگزاری کلاس‌های آموزشی در شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی بود. اساتیدی چون علی‌قره‌داغلی که در کارنامه کاری خود عناوینی چون کارشناس حقوقی، روزنامه‌نگاری، دبیری کارگروه مناقصه‌مزایده و مؤلف کتب تخصصی مناقصات را ثبت کرده است، توانست با برگزاری ۱۳۰ جلسه تدریس طی یکسال در دوره‌هایی با عناوینی همچون «بررسی وظایف و اختیارات کمیته فنی بازرگانی»، «بررسی وظایف و اختیارات کمیسیون مناقصات»، «آشنایی با قوانین معاملاتی» و… یک رکورد آموزشی ۵۰۰ ساعته به‌کارنامه کاری خود اضافه کند. این کلاس‌ها برای کارکنان بیش از ۹۰ سازمان دولتی و خصوصی تدارک دیده شد که ماحصل این امر به آموزش ۱۸۰۰ نفر از کارمندان دولتی و خصوصی ختم شد.

از دیگر دستاوردهای قابل توجه این مجموعه می‌توان به انتشار مقالاتی در خصوص هیأت رسیدگی به شکایات و اصل ممنوعیت در حقوق اداری ایران، بررسی مبانی تهیه فهرست سیاه و… که برای نخستین بار در کشور توسط محقق حقوقی، اکبرهاشم‌زاده در روزنامه‌ مناقصه‌مزایده به آنها پرداخته شده است، اشاره کرد.

گفتنی است در این دیدار؛ متخصصان و کارشناسانی چون

*علی قره داغلی (کارشناس حقوقی)

*حمیدرضا سلمانی تهرانی (کارشناس رسمی دادگستری)

*فرزاد طالبی (رییس اداره مقررات و روش‌های کاشی و پیمانی شرکت ملی گاز)

*اسماعیل عباسی(کارشناس امور قراردادهای وزارت بهداشت)

*امیر علاسوندیان لشکری (معاون اداره کل بازرسی استان تهران)

*محمود علمی(کارشناس مناقصات)

*کامران علی قارداشی (رییس گروه مطالعات بازرگانی توزیع برق تهران بزرگ)

*رامین فریور(کارشناس مسؤول مناقصات وزارت بهداشت)

*سید مرتضی کریمی (دانش آموخته مهندس عمران، مدیریت پروژه و حقوق)

*خشایار کمانگیر(دکترای حقوق تجارت و مشاور در مناقصات و معاملات)

*خسرو مژدهی(کارشناس ارشد قراردادهای داخلی و بین‌المللی)

*صادق مشهدی فراهانی(مولف و مشاور در زمینه قانون)

*اکبر هاشم زاده(کارشناس حقوقی و محقق)

*فرهاد یاوری نیا(کارشناس ارشد عمران)

*غلامرضا آذری(معاون بازرسی امور جهاد کشاورزی و محیط زیست سازمان بازرسی کل کشور)

*محمد کاظم آقامیری(حسابرس کل صنعت، معدن و تجارت)

*ابراهیم اسماعیل هریسی(وکیل دادگستری و متخصص قراردادهای پیمانکاری)

*سید امیر محمد امام جمعه زاده(کارشناس و مشاور پیمان و مناقصات)

*سعید رضا بهرامی(سرپرست هیأت نظارت بر معاملات وزارت نفت سازمان بازرسی کل کشور)

*محسن پارسا(کارشناس عمران و ارشد مهندسی مالی)

*مهدی جوادی(کارشناس قرارداد‌ها و تنظیم اسناد مناقصه)

*جواد حداد (مشاور قراردادهای بین‌المللی صنعت، احداث و انرژی)

*حمید حسین زاده (مشاور حقوقی)

*شهرام حلاج نیشابوری (مدرس، مشاور و پژوهشگر نظام فنی و اجرایی، مناقصات و معاملات مرکز پژوهش‌های مجلس)

*فتح ا… رسولی (مدرس قانون مناقصات و شرایط پیمان)

*حمید سادات (وکیل دادگستری و مشاور حقوقی و قراردادهای دولتی و مناقصات)

*احمد استاد باقر(کارشناس و مدرس قراردادهای مشارکت عمومی و خصوصی) حضور به هم رساندند.