خرید ۲۰۰۰ دستگاه واگن قطار شهری با برگزاری مناقصه بین‌المللی

خرید ۲۰۰۰ دستگاه واگن قطار شهری با برگزاری مناقصه بین‌المللی در حال حاضر ایدرو طرح ساخت ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترو را طرح دنبال می‌کند و در این زمینه اقدامات متعددی صورت گرفته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران بهروز غفاری مدیرعامل شرکت توسعه مهندسی و ساخت واگن‌های مسافری اظهارکرد: با عنایت به ساخت و توسعه مترو‌‌ها […]

خرید ۲۰۰۰ دستگاه واگن قطار شهری با برگزاری مناقصه بین‌المللی

در حال حاضر ایدرو طرح ساخت ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترو را طرح دنبال می‌کند و در این زمینه اقدامات متعددی صورت گرفته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بهروز غفاری مدیرعامل شرکت توسعه مهندسی و ساخت واگن‌های مسافری اظهارکرد: با عنایت به ساخت و توسعه مترو‌‌ها در کلان شهرهای کشور با هدف کاهش آلودگی هوا، یکی از مهم‌ترین اقدامات جهت بهره‌برداری مؤثر، تأمین ناوگان خطوط در دست ساخت و افزایش ظرفیت خطوط فعلی در دست بهره‌برداری است.

وی در ادامه افزود: با در نظر گرفتن قانون حمایت از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی که دولت را مجاز به کمک در طرح‌های مترویی تا سقف ۵۰ درصد، با اولویت سرمایه‌گذاری در ناوگان و تجهیزات می‌نماید، دولت وقت طرح تأمین متمرکز ناوگان متروهای کشور را با هدف افزایش ظرفیت ساخت داخل، افزایش رقابت بین سازندگان واگن، کاهش قیمت واگن و انتقال تکنولوژی در‌ اهم وظایف خود قرارداده است.

مدیرعامل شرکت توسعه مهندسی و ساخت واگن‌های مسافری در خصوص مشخصات طرح گفت: عنوان قرارداد مدیریت طرح تأمین و خرید ۲۰۰۰ دستگاه واگن قطار شهری و حومه‌ای (مترو) مصوبه شورای اقتصاد و کارفرما سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور است و مدیر طرح سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است که مدت قرارداد ۶۰ ماه تعیین شده و روش تأمین مالی از طریق مناقصه بین‌المللی با استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) به مبلغ قرارداد دو میلیارد یورو است و میزان ساخت داخل حداقل ۵۵درصد خواهد بود.

مجری طرح تأمین ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترو درباره تعداد واگن فعال در کشور و تعداد واگن مورد نیاز گفت: در حال حاضر ۲۳۰ کیلومتر خط ریلی در کشور در دست بهره‌برداری قرار دارد و حدود ۱۵۰۰ واگن در این خطوط موجود بوده که بخش عمده آن مربوط به متروی تهران است و همچنین طول خطوط مترویی در دست ساخت ۳۵۰ کیلومتر در کلان‌شهرهای کشور شامل تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، کرج، اهواز، قم و کرمانشاه در نظر گرفته شده که برای رسیدن به ظرفیت کامل، نیازمند افزایش ۴۱۵۰ واگن در شبکه است و برای فاز اول و طی یک برنامه ۵ ساله، طرح تأمین ۲۰۰۰ واگن مترویی برای کلان‌شهرهای مذکور مطرح و در شورای اقتصاد به تصویب رسیده است.

غفاری اهداف کمی طرح را بدین شرح تشریح‌ کرد: تحقق هدف پیش‌بینی شده در قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت سوخت و رسیدن سهم حمل‌ونقل عمومی از سفرهای درون شهری به ۷۵ درصد طبق قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت سوخت سهم حمل‌ونقل ریلی درون شهری در تهران ۳۰ درصد و در سایر کلان‌شهر‌‌ها ۱۰ درصد از کل سفرهای حمل‌ونقل عمومی است و بالاخره تلاش برای کاهش مصرف سوخت در دستور کار قرار دارد.

وی درباره اهداف کیفی طرح گفت‌: کاهش آلایندگی محیط زیست‌، ارتقای سطح کیفی خدمات برای شهروندان‌، کاهش توده خودروهای تک سرنشین در کلان‌شهر‌‌ها و شهرهای بزرگ‌، کاهش زمان سفر‌، تقویت صنعت بومی کشور در حوزه واگن‌سازی و نیز صنایع مرتبط به منظور رفع رکود در تولید داخل اهم این اهداف به شمار می‌روند.