وزیر راه‌وشهرسازی خبر داد

یکپارچگی زیرساخت‌های حمل‌ونقل و دیجیتال‌سازی در دستور کار تراسیکا

محمد قره‌داغلی -وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: در هفدهمین اجلاس کشورهای عضو تراسیکا به میزبانی کشورمان، اعضا بر یکپارچه‌سازی زیرساخت‌های کریدوری، یکپارچه‌سازی فرآیندهای حمل‌ونقل و دیجیتال کردن آن‌ها تأکید کردند. به گزارش مناقصه‌مزایده، فرزانه صادق؛ در اجلاس رؤسای کمیسیون بین‌دولتی کریدور اروپا- قفقاز- آسیا (تراسیکا) در جمع خبرنگاران، افزود: انجام این مهم منجر به افزایش ترانزیت و […]

محمد قره‌داغلی -وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: در هفدهمین اجلاس کشورهای عضو تراسیکا به میزبانی کشورمان، اعضا بر یکپارچه‌سازی زیرساخت‌های کریدوری، یکپارچه‌سازی فرآیندهای حمل‌ونقل و دیجیتال کردن آن‌ها تأکید کردند. به گزارش مناقصه‌مزایده، فرزانه صادق؛ در اجلاس رؤسای کمیسیون بین‌دولتی کریدور اروپا- قفقاز- آسیا (تراسیکا) در جمع خبرنگاران، افزود: انجام این مهم منجر به افزایش ترانزیت و حمل‌ونقل و در نهایت توسعه منطقه‌ای خواهد شد. وی بیان داشت: اینکه ایران میزبان این دوره از کنفرانس تراسیکا بوده و برگزاری نشست‌‌ها و رویداد‌ها در کشورمان، نشان از ابتکارعمل وزارت راه‌وشهرسازی در توسعه ترانزیت و مدیریت معادلات ترانزیتی منطقه در جهت افزایش ارتباطات منطقه‌ای و تثبیت توسعه آن دارد. وزیر راه‌وشهرسازی، خاطرنشان کرد: کریدور تراسیکا متشکل از ۱۴ کشور شرق اروپا، قفقاز و آسیای‌میانه است که در هفدهمین جلسه به میزبانی کشورمان ۱۲ عضو آن حضور داشتند و از امروز به مدت یک سال جمهوری اسلامی ایران رئیس تراسیکا خواهد بود. وی تصریح کرد: به‌طور قطع وقتی از بسترسازی و یکپارچه‌سازی فرآیندهای حمل‌ونقلی صحبت می‌کنیم، تسهیل گمرکات ایران و دیگر کشورهای عضو یکی از مهم‌‌ترین شقوق همکاری‌‌ها خواهد بود. این عضو کابینه دولت چهاردهم، تأکید کرد: مهم‌ترین برنامه ایران در یک سالی که ریاست تراسیکا را برعهده دارد، تکمیل زیرساخت‌های ترانزیتی در کشورمان خواهد بود تا تسهیل یکپارچه‌سازی فرآیند‌ها و دیجیتال کردن آن‌ها شکل بگیرد. وی اظهار داشت: به جهت محوریت ایران در این موضوع، به‌طور قطع نتیجه آن افزایش ترانزیت عبوری از کشورمان خواهد بود. صادق؛ ادامه داد: تحریم‌های ظالمانه در ابتکار عمل ایران در محوریت ترانزیتی منطقه اثرگذار نیست و حضور اعضای تراسیکا در کشورمان در روز جاری دلیلی بر این مدعاست. وی گفت: به‌طور قطع هر ۱۴ عضو اجلاس تراسیکا و از جمله کشورمان (با تکمیل کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب) به دنبال آن هستند تا رشد چشمگیری را در ترانزیت منطقه‌ای رقم بزنیم. وزیر راه‌وشهرسازی، تأکید کرد: ترانزیت ارزان و روان از کشورمان یکی از مهم‌‌ترین مسائلی است که در این موضوع دنبال می‌کنیم. وی اضافه کرد: به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی خاص کشورمان، ایران به‌طور طبیعی انتخاب بسیاری از کشور‌ها برای ترانزیت است. وی اظهار داشت: هر چقدر سهم ریل در موضوع حمل‌ونقل افزایش یابد، ترانزیتی امن‌تر و مطمئن‌تر خواهیم داشت که با خود صرفه‌جویی در مصرف سوخت را نیز به دنبال دارد، اما توسعه ترانزیتی همه شقوق جاده‌ای، ریلی و دریایی را در بر می‌گیرد و باید در این زمینه‌ها نیز برنامه داشته باشیم. این عضو کابینه دولت چهاردهم، تأکید کرد: تأمین منابع در بودجه‌های عمرانی به تکمیل کریدورهای یاد شده کمک خواهد کرد و در این مسیر از سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و مولدسازی دارایی‌‌ها بهره خواهیم برد. صادق؛ درخصوص تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری تراسیکا، اظهار داشت: این موضوع پیشنهادی بوده که از سوی نمایندگان رومانی، ترکیه و دو کشور دیگر ارائه شد و در دبیرخانه تراسیکا مورد بحث، تبادل‌نظر و بررسی قرار خواهد گرفت. وی تأکید کرد: تأسیس این صندوق مشترک به توسعه روابط اقتصادی و تجاری کشورهای عضو کمک خواهد کرد. وزیر راه‌وشهرسازی، همچنین در پاسخ به پرسشی درخصوص آمدن یا رفتن هندی‌‌ها از چابهار با روی کار آمدن ترامپ، تصریح کرد: ارتباطات ما با هندی‌‌ها در این موضوع و توسعه بندر چابهار همچنان ادامه دارد.

«ایران» حلقه واسط و ارتباط‌دهنده کشورهای عضو تراسیکا

در ادامه، آست آساوبایف؛ دبیرکل تراسیکا، گفت: از تاریخ عضویت ایران در تراسیکا، این اولین‌باری است که ایران میزبان اجلاس کمیسیون بین‌دولتی تراسیکا شده است. وی با اشاره به آغاز ریاست یک‌ساله ایران بر کمیسیون بین دولتی تراسیکا، خاطرنشان کرد: اینکه ایران چه دستور کاری را برای دوره ریاست خود ارائه می‌کند، بسیار مهم است. در حال‌حاضر ایران به‌عنوان یک حلقه واسط و ارتباط‌دهنده کشورهای عضو تراسیکا مطرح است و امکان دسترسی کشورهای عضو تراسیکا را به خلیج‌فارس فراهم می‌کند. دبیرکل تراسیکا، ابراز امیدواری کرد که در طول دوره یک‌ساله ریاست ایران شرایط خوبی در حوزه ترانزیت و صادرات و واردات کشورهای عضو فراهم شود. آساوبایف؛ اظهار کرد: برای اینکه مسیر حمل‌ونقل از طریق ایران بتواند بهتر مورد بهره‌برداری کشورهای عضو تراسیکا قرار گیرد، باید مسیرهای عبوری از مرزها، زیرساخت‌های ریلی و دریایی بهبود یابد تا کشور‌ها رغبت بیشتری برای عبور کالا و ترانزیت از خاک ایران نشان دهند. وی افزود: تأیید توافقنامه ترانزیتی بین کشورهای عضو تراسیکا این زمینه را فراهم می‌کند که حمل‌ونقل کالا از طریق مرزهای این کشور‌ها بدون مشکل از مرز‌ها انجام شود. دبیرکل تراسیکا، خاطرنشان کرد: یکسان‌سازی تعرفه‌های گمرکی و عبور از مرز‌ها از جهت نقل‌وانتقال کالا از خاک قزاقستان تا ترکیه و سپس به اروپا باعث ابراز تمایل سایر کشور‌ها بابت انتقال بار خود از مسیر ایران می‌شود. وی یادآور شد: با توجه به اینکه کشورهای آسیای‌میانه به آب‌های آزاد دسترسی ندارند، مسیر ایران و آماده‌سازی زیرساخت‌‌ها امکان انتقال کالا از طریق آب‌های آزاد را در اختیار کشورهای عضو قرار می‌دهد. آساوبایف؛ در پایان با بیان اینکه یکی از موضوعات هفدهمین اجلاس کمیسیون بین دولتی تراسیکا، تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری کمیسیون تراسیکاست، گفت: در صورت تأیید آن می‌توانیم از بودجه نهادهای مالی بین‌المللی در جهت بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشورهای عضو و علی‌الخصوص ایران استفاده کنیم. همچنین امین ترفع؛ رئیس امور بین‌الملل وزارت راه‌وشهرسازی، با اشاره به برگزاری هفدهمین اجلاس تراسیکا متشکل از ۱۴ عضو از کشورهای شرق اروپا، حوزه قفقاز، ترکیه، ایران و آسیای‌مرکزی در تهران، گفت: تراسیکا کریدوری است که آسیا را به اروپا از طریق شبکه حمل‌ونقلی کشورهای عضو متصل می‌کند. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از امروز به مدت یک سال ریاست تراسیکا را بر عهده دارد که بر این اساس می‌تواند بر فعالیت‌ها، برنامه‌ها و ابتکارات خود در این حوزه تمرکز کند تا محوریت ترانزیت را در منطقه برعهده بگیرد. رئیس امور بین‌الملل وزارت راه‌وشهرسازی، تصریح کرد: حضور اعضای تراسیکا در ایران فرصتی است تا تحولات و ابتکارات جدیدی را با هم رقم بزنیم که به صورت برد-‌برد خواهد بود و به‌طور قطع مهم بزرگ‌ترین دستاورد این نشست‌‌هاست. ترفع؛ خاطرنشان کرد: چارچوب تراسیکا، ارتقای همکاری‌های بین‌ دولتی برای توسعه کریدور‌ها در چارچوب یکپارچگی زیرساخت‌های حمل‌ونقل و دیجیتال‌سازی حمل‌ونقل است تا این امکان برای بخش‌خصوصی کشورهای عضو فراهم شود که بتوانند بارشان را ارزان و روان عبور دهند. به گفته وی، هرچه در لایه‌های دولتی رفع گلوگاه و حذف موانع غیر فیزیکی در کشورمان و دیگر کشورهای عضو داشته باشیم، افزایش ترانزیت را در ایران و منطقه به دنبال خواهد داشت. ترفع؛ در ادامه گفت: در این پیوند پروژه‌های ریلی شلمچه‌ـ بصره و خواف-‌هرات در حال اجراست و حتی هم‌اکنون بار از محور خواف-‌هرات عبور می‌کند اما قطعه‌ای از آن در افغانستان باقی مانده که کنسرسیومی با مشارکت بین‌المللی در حال کار کردن روی آن است.