برگشت ۸۰۰ میلیارد تومان به صندوق ذخیره فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش برگشت ۸۰۰ میلیارد تومان به صندوق ذخیره فرهنگیان وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که کارگروهی تشکیل شده است تا بحث نظام حقوقی معلمان را تدوین کند، گفت: نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان به صندوق ذخیره فرهنگیان برگشته است. به گزارش فارس، فخرالدین‌احمدی‌دانش‌آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش امروز در حاشیه برگزاری […]

وزیر آموزش و پرورش

برگشت ۸۰۰ میلیارد تومان به صندوق ذخیره فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که کارگروهی تشکیل شده است تا بحث نظام حقوقی معلمان را تدوین کند، گفت: نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان به صندوق ذخیره فرهنگیان برگشته است.

به گزارش فارس، فخرالدین‌احمدی‌دانش‌آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش امروز در حاشیه برگزاری دومین نشست هشتمین دوره مجلس دانش‌آموزی که در ساختمان قدیم مجلس در حال برگزاری است در پاسخ به سؤال فارس در خصوص اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در سال آینده، اظهار داشت: کارگروهی گذاشته‌ام تا بحث نظام حقوقی معلمان را تدوین کنیم که در آن نظام به موضوع رتبه‌بندی معلمان نیز توجه می‌شود.

وی در خصوص پرداخت مطالبات فرهنگیان، یادآور شد: مطالبات چند قسمت دارد؛ یکی پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی است که پاداش بازنشستگان تا سال ۹۴ پرداخت شده است ضمن این‌که بخشی از حقوق سرباز معلمان نیز پرداخت شده اما قسمتی از مطالبات نیز باقی مانده است.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به عدم پرداخت بخشی از مطالبات سال ۹۴ افزود: تا آنجا که بنده اطلاع دارم پاداش‌‌‌ها پرداخت شده است، اما پاداش پایان خدمت سال ۹۵ هنوز باقی مانده است و در حال دنبال کردن این موضوع هستیم؛ بعضاً حق‌التدریس مربوط به اول مهر تا پایان سال جاری باقی‌مانده است که پرداخت نشده است.

دانش‌آشتیانی از پرداخت حقوق معلمان در اسفند ماه امسال خبر داد و گفت: این حقوق زودتر پرداخت شده است که باید از دولت تشکر کنیم و بقیه مطالبات را دنبال می‌کنیم و امکان دارد بخشی از آن را قبل از سال جدید و بخش دیگر را در سال ۹۶ پرداخت کنیم.

وی در خصوص میزان پرداختی مطالبات در قبل از سال جدید، گفت: نمی‌دانم، در حال تلاش هستیم و این موضوع را در دولت با سازمان برنامه و بودجه دنبال می‌کنیم و امیدواریم قسمتی از آن را قبل از سال جدید پرداخت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص موضوع بازگشت ۳هزار میلیارد تومان از تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان به این صندوق، بیان داشت: بنده اطلاع دقیقی ندارم و براساس گزارشی که به بنده داده‌اند و مربوط به دو هفته قبل است نزدیک ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است که به صندوق ذخیره برگشته است اما این‌که رقم ۳هزار میلیارد تومان باشد بنده نیز شنیده‌ام اما هنوز گزارش آن نرسیده است.

احمدی‌دانش‌آشتیانی در خصوص انتصاب افراد در کمیته مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان متذکر شد: سعی می‌کنیم در جاهایی که هیأت مدیره و شرکت‌ها افراد فعالی در آن نبوده‌اند، افرادی با تخصص مسایل اقتصادی به‌کار بگیریم.

وی عنوان کرد: طرح‌های مربوط به مجامع و شرکت‌ها تمام شده است و تغییراتی در هیأت مدیره انجام دادیم و در حال حاضر تأیید هیأت مدیره بانک سرمایه هفته پیش رسیده است و افراد جدید در هیأت مدیره منصوب شده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تعلیم و تربیت به شکلی که در حال حاضر داریم خیلی ارتباطی با جامعه پیدا نمی‌کند و نیازهای زندگی را به شکل واقعی در نظر نمی‌گیرد و باید تغییر کند.

وی اظهار داشت: سرمایه‌ای که از نفت و گاز و معدن مهم‌تر است، نیروی انسانی مستعد باهوش است که اگر درست پرورش و آموزش ببیند می‌درخشد و راه‌گشاست.

وی ادامه داد: مسأله سرمایه انسانی بسیار مهم است و راه توسعه و جلوگیری از زوال منابع مادی و معنوی در کشور از مدرسه می‌گذرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر بخواهیم از منابع جلوگیری کنیم و در برنامه توسعه به نیروی انسانی توجه کنیم راهش از مدرسه می‌گذرد و مدرسه یعنی معلم، دانش‌آموز و اولیا، که پشتیبان آن حکومت و جامعه است.

احمدی‌دانش‌آشتیانی با اشاره به نقش توانمندساختن دانش‌آموزان در جامعه یادآور شد: شکوفایی استعدادها، پرورش خلاقیت‌ها، آموزش دانش‌‌‌ها و قدرتمند کردن جامعه از طریق توانایی بخشیدن دانش‌آموزان صورت می‌گیرد و باید برای جامعه قدرتمند دانش‌آموزان را توانمند کنیم.

وی تأکید کرد: باید این مسأله را به عنوان گفتمان ملی مطرح کنیم که در این گفتمان فقط دستگاه آموزش و پرورش نقش نداشته و همه افراد و گروه‌ها باید مشارکت‌ کنند.

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: این رویکرد می‌خواهد بگوید تعلیم و تربیت مربوط به یادگیری صرفاً حفظ کردنی، مقید کردن مدرسه به بخشنامه‌های خشک و تکراری و فراموش کردن زندگی و نیازهای آن در حیات دانش‌آموزی نمی‌شود.

احمدی‌دانش‌آشتیانی تصریح کرد: تعلیم و تربیت به شکلی که الان داریم خیلی ارتباطی با جامعه پیدا نمی‌کند و نیازهای زندگی را به شکل واقعی در نظر نمی‌گیرد و باید تغییر کند.

وی متذکر شد: پرورش باید مقدم بر آموزش باشد و اگر این نگاه باشد کودک، نوجوان و جوان شاگردان منفعل مدرسه به حساب نمی‌آیند و طرف‌های مشورت در امر آموزش و تربیت شمرده می‌شوند.

وی با تأکید بر این‌که مجلس دانش‌آموزی و شورای دانش‌آموزی به دانش‌آموز راه را نشان می‌دهد که چگونه در کلاس و مسؤولیت پذیری در مدرسه آشنایی پیدا کند، گفت: این شورا و مجلس فقط درسی برای دانش‌آموزان نیست و مجلس دانش‌آموزی تمرینی برای دانش‌آموزان بوده اما کافی نیست.

وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: توجه به شورای دانش‌آموزی و مجلس دانش‌آموزی در سطح ملی، راه و رسم عملی برای آموزش و تمرین مردم‌سالاری است و این مجلس نهاد نوپایی است که با استمرار خواهد توانست ظرفیت جدیدی برای آموزش و پرورش به وجود آورد و توانایی دارد صدای واقعی دانش‌آموزان را به مسؤولان برساند.

احمدی‌دانش‌آشتیانی ابراز داشت: از مجلس دانش‌آموزی انتظار داریم با تمرین کردن، به عنوان مخاطبان تعلیم و تربیت برنامه‌های مربوط به آن را نقد کنند.

وی بیان داشت: اعتقاد دارم در کلاس درس باید یادگیری یک‌طرفه نباشد، یعنی معلم در کلاس درس باید هم انتقال‌دهنده دانش باشد و هم باید اعتقاد داشته باشیم در این رابطه دو طرفه، دانش‌ را از دانش‌آموز دریافت کنیم.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که نباید فکر کنیم عقل و عالم‌کل هستیم، گفت: اگر می‌خواهیم آموزش مؤثر باشد باید هم دانش را منتقل کرده و هم تجربه‌ای را دریافت کنیم.