برگزاری جشن حذف دفترچه‌های کاغذی

برگزاری جشن حذف دفترچه‌های کاغذی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از برقراری بیمه برای ۱۰۰ هزار کارگر ساختمانی جدید در هفته جاری خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، سیدتقی‌نوربخش در نشستی خبری با بیان این‌که تأمین اجتماعی در جهت ایفای تعهدات خود مبنی بر پوشش بیمه‌ای کارگران ساختمانی اقدام به استقرار سامانه‌ای برای شناسایی کارگران ساختمانی […]

برگزاری جشن حذف دفترچه‌های کاغذی

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از برقراری بیمه برای ۱۰۰ هزار کارگر ساختمانی جدید در هفته جاری خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سیدتقی‌نوربخش در نشستی خبری با بیان این‌که تأمین اجتماعی در جهت ایفای تعهدات خود مبنی بر پوشش بیمه‌ای کارگران ساختمانی اقدام به استقرار سامانه‌ای برای شناسایی کارگران ساختمانی کرده است، گفت: این ثبت نام‌‌‌ها براساس دو شرط اشتغال‌به‌کار و گواهی از فنی و حرفه‌ای بررسی شد و آنها که شرایط لازم را نداشتند، حذف شدند.

وی افزود: با برقراری سهمیه‌ای ظرف این هفته ۱۰۰ هزارنفر از کارگران ساختمانی در اولین مرحله تحت‌پوشش می‌روند و امید است در سال آینده بر میزان آن افزوده شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان این‌که طبق قانون، منابع بیمه کارگران از دو بخش ۷ درصد حق بیمه کارگر و ۱۵ درصد عوارض ساخت و ساز‌‌ها تأمین می‌شود، عنوان کرد: بخش دوم با رونق ساخت‌وساز‌‌ها مرتبط است و در شرایط رکود ساختمان‌سازی در حال حاضر ۸۰۰ میلیارد تومان بابت ایفای این تعهد خارج از منابع پیش‌بینی شده هزینه می‌کنیم. انتظار می‌رود نمایندگان مجلس برای اصلاح این قانون اقدام کنند.

نوربخش ادامه داد: علی‌رغم عدم برآورده شدن اعتبارات به صورت کامل، از اجرای قانون استنکاف نکرده‌ایم.

وی با بیان این‌که در سال آینده سهمیه‌های دیگری برای بیمه کارگران ساختمانی اعلام خواهد شد، اظهار کرد: اکنون بیش از ۹۰۰ هزار کارگر ساختمانی تحت‌پوشش تأمین اجتماعی قرار دارند و حدود ۱۰۰ هزار نفر از بیمه کارگران ساختمانی خارج شدند که علل مختلفی دارد. براساس آخرین استعلام‌‌ها تا کنون حدود ۲۴۰ هزار نفر در سامانه پنجره رفاهی دولت ثبت نام کرده‌اند که مدارک آنها در حال بررسی است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه به تعهدات این سازمان اشاره کرد و گفت: حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان مصارف ما در اسفندماه بوده که ۱۸۰۰ میلیارد تومان مربوط به عیدی مستمری‌بگیران بود وپرداخت‌ها تا ۲۵ اسفندماه تکمیل می‌شود. بخشی دیگر مربوط به مستمری‌هاست که از روز پنجشنبه ۱۷ اسفند شروع شده و به روال ماه‌های گذشته در حال انجام است.

نوربخش ادامه داد: در هفته گذشته پس از ۱۰ سال آیین‌نامه مالی و معاملاتی بررسی و در هیأت امنا تصویب و ابلاغ شد. افزایش شفافیت و انطباق با قوانین عمومی کشور و چابک‌سازی بیش‌تر در اجرای بودجه سازمان از مزیت‌های این قانون است.

وی همچنین از جشن حذف دفترچه‌های کاغذی در مراکز ملکی سازمان تأمین اجتماعی در روز ۲۵ اسفندماه خبر داد و اظهار کرد: در این طرح دیگر نیازی به ارایه دفترچه در مراکز خودمان نخواهد بود. بر این اساس، بیمه شده با کدملی به مراکز درمانی مراجعه و در کم‌ترین زمان ممکن اطلاعات پزشکی و بیمه‌ای وی بررسی می‌شود و صف مراجعات پذیرش به شدت کاهش پیدا کرده است.

نوربخش افزود: پرونده الکترونیک پس از اولین مراجعه تشکیل می‌شود و اقدامات تشخیصی و درمانی به صورت دیجیتالی تولید خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان این‌که این پروژه با متدولوژی و سازوکار صحیح انجام شده و مدتی به صورت آزمایشی اجرا شده است، گفت: کاهش خطای پزشکی و خطا در نسخه پیچی و کاهش هزینه‌های پرسنلی از دیگر مزیت‌های این طرح است و در نهایت پرینتی از نسخه در اختیار بیمار قرار می‌گیرد

وی افزود: ۶۰ میلیارد تومان هزینه چاپ دفترچه در تأمین اجتماعی است، اگر هماهنگی بین بخشی صورت گیرد، آماده هستیم این طرح را در عرض ۳ ماه به کل مراکز درمانی کشور تعمیم دهیم.

نوربخش به کنترل مصارف ناشی از حذف دفترچه‌های بیمه اشاره کرد و گفت: این طرح به صورت متمرکز انجام و کنترل رفتار درمانی را نیز خواهیم داشت.

 

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره کنترل نسخ پزشکی گران‌قیمت گفت: حذف دفترچه‌ها در مراکز ملکی تأمین اجتماعی انجام می‌شود. آن بحث نسخ گران قیمت در مراکز طرف قرارداد ما اتفاق افتاده و اگر این طرح اشاعه یابد قطعا می‌تواند کمک‌کننده باشد، زیرا بستر تکنیکی و فنی آن مهیاست.