نرخ گرانی و تورم، حساب و کتاب دارد!

نرخ گرانی و تورم، حساب و کتاب دارد!     خوب است، یعنی باید بگویم بهتر از این نمی‌شود. تقسیم کار و این‌که هر کسی یک گوشه کار را بگیرد، خیلی خیلی خوب است، مخصوصاً اگر موضوع گرانی و پیدا کردن مقصر گرانی باشد، آنگاه باید به گونه‌ای رفتار کرد که همه کاسه کوزه‌ها بر سر […]

نرخ گرانی و تورم، حساب و کتاب دارد!

    خوب است، یعنی باید بگویم بهتر از این نمی‌شود. تقسیم کار و این‌که هر کسی یک گوشه کار را بگیرد، خیلی خیلی خوب است، مخصوصاً اگر موضوع گرانی و پیدا کردن مقصر گرانی باشد، آنگاه باید به گونه‌ای رفتار کرد که همه کاسه کوزه‌ها بر سر یک فصل و یک شرایط و دوره خاصی، نشکند.

    همه با تورم سالیانه مشکل دارند و اگر همه گرانی‌ها و تورم را به عهده این سال مادر مرده بگذاریم، خیلی‌ها حساس می‌شوند و یک درصد و چند دهم درصدش را هم زیر نظر می‌گیرند و حساب و کتاب می‌کنند و کلی داستان دنباله‌دار دارد.

آیا می‌توانید یک نفر را پیدا کنید که در مورد گرانی شب عید نظر چرا و به چه دلیل و مگر می‌شود و مگر داریم از خود صادر نماید، گرانی شب عید یک امر بدیهی و اتفاقی عادی و بالاتر از آن یک روند منطقی و طبیعی است و با همه استاندارد‌ها و قوانین و قواعد اقتصاد و بازار همخوانی دارد، زیرا وقتی تقاضا برای خرید یک کالا بالا می‌رود آن کالا گران می‌شود، نمی‌شود که برخلاف جهت آب شنا کرد.

     گرانی آخر تابستان و قبل از شروع مدارس هم به همین صورت، تقاضا برای یک سری کالا زیاد می‌شود و گرانی هم یک امر عادی است و نمی‌شود که گرانی مرغ و گوشت و آجیل و شیرینی و میوه و … را در شب عید و ایضاً ابتدای سال، قبول و تأیید کنیم ولی گرانی کیف و کتاب و لوازم‌التحریر و جزوه و کاغذ و … را قبول نداشته باشیم، شب عید کریسمس و همزمانی آن با شب یلدا هم که جای خود دارد، برای روز مادر و روز پدر و زمان بازگشت حجاج و ایام اوج گرفتن عقد و عروسی‌ها و … هم که به احتمال زیاد حرفی وجود ندارد، به هرحال تقاضا برای بعضی چیز‌ها زیاد می‌شود و در نتیجه گرانی هم الزامی است و باید باشد که اگر نباشد ساختار و بنیان اقتصاد خرد به هم می‌ریزد و بعد دیگر نمی‌توان انتظار داشت که سنگ روی سنگ بند شود!

تورم و گرانی سالیانه هم که اصلاً اگر نباشد توسعه کسب و کار‌ها و رونق اقتصادی و معامله و معاشرت و گردش پولی، به هم می‌خورد و این بار اقتصاد کلان، لنگ در هوا می‌شود. آن تورم نقطه به نقطه هم که تکلیفش معلوم است، نمی‌شود یک سال شمسی و قمری و میلادی برای خودش بیاید و برود و شما از نقطه‌ای که هستید تکان نخورده باشید، بنابراین اصلاً نمی‌شود با تکان‌تکان خوردن تورم در این دو نقطه، کاری کرد و باید آن را قبول کرد و به چشم گذاشت.

البته دلیل آن‌که به بالا رفتن قیمت‌ها در شب عید و بعد عید و قبل از باز شدن مدرسه‌ها و عید ژانویه و یلدا و … گرانی می‌گویند و برای سالگرد و نقطه به نقطه آن نام تورم می‌گذارند و همه را به یک اسم صدا نمی‌زنند نه به خاطر تنوع و مهم بودن یا نبودن هر یک از آنهاست، بلکه به این دلیل است که کالاهایی در لیست تورم سالیانه هستند که هیچ ربطی به گران شدن کالاهای متورم شده مناسبتی ندارد و اساساً نمی‌شود آنها را با هم مقایسه کرد. وقتی که لباس و پوشاک و مرغ و گوشت و همه آنچه در طول سال می‌خریم و استفاده می‌کنیم همینطور سرجمع ۲۰ یا ۳۰درصدی رشد و نمو می‌کند ولی گرانی سالیانه همچنان یک رقمی است، پس باید متوجه شویم که منظور از تورم سالیانه، گرانی برخی از چیزهایی که سال به سال هم به‌کار ما نمی‌آید و برای آنها پولی خرج نمی‌کنیم و اگر خرج هم کنیم آنقدر‌ها نمی‌شود که حرصش را بخوریم و دندان قروچه کنیم و زیر لب حرف‌های عارفانه و عاشقانه بزنیم! باید توجه داشته باشیم که گرانی آموزش شنا و یک دست دندان مصنوعی و قرص کوآموکسی‌کلاو و جریمه رانندگی و هزینه محضر و تخمه آفتابگردان و توپ والیبال و زرشک را که نمی‌شود حساب و کتاب نکرد و بدون در نظر گرفتن آنها تورم سالیانه را محاسبه و اعلام کرد! پس سخن باید یا دانسته گفت و یا روزه سکوت گرفت که این دومی، اولی‌تر است!

 

          هوشنگ خان