برگزاری مناقصه بین‌المللی انتخاب فاینانسر خرید هواپیما

قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل اعلام کرد برگزاری مناقصه بین‌المللی انتخاب فاینانسر خرید هواپیما قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل با بیان این‌که از مصوبه صندوق توسعه ملی برای ۲۰ تا ۳۰ فروند هواپیما استفاده می‌کنیم، گفت: به قدری تقاضای فاینانس هواپیما‌‌ها زیاد شده است که در فروردین ماه مناقصه بین‌المللی جذب فاینانسر برگزار می‌کنیم. […]

قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل اعلام کرد

برگزاری مناقصه بین‌المللی انتخاب فاینانسر خرید هواپیما

قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل با بیان این‌که از مصوبه صندوق توسعه ملی برای ۲۰ تا ۳۰ فروند هواپیما استفاده می‌کنیم، گفت: به قدری تقاضای فاینانس هواپیما‌‌ها زیاد شده است که در فروردین ماه مناقصه بین‌المللی جذب فاینانسر برگزار می‌کنیم.

به گزارش فارس، اصغرفخریه‌کاشان در نشست خبری حاشیه مراسم ورود اولین ایرباس ۳۳۰-۲۰۰ به عنوان دومین ایرباس پسابرجامی به ناوگان هوایی کشور، اظهار داشت: این مهم است که قرارداد‌‌ها بدون تضمین دولت باشد این مهم است که انتقال پول بدون ریسک انجام می‌شود و در قبال پیش‌پرداخت‌ها اخذ ضمانتنامه بانکی وجود دارد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تعداد پیش‌پرداخت‌هایی که از محل صندوق توسعه ملی به خرید ایرباس‌‌‌ها اختصاص می‌یابد، توضیح داد: در دوره ریاست جمهوری قبلی طبق مصوبه‌ای که هما از محل صندوق توسعه ملی داشت مقرر شد ۳۳۰ میلیون دلار به هما تسهیلات دهند که ۶ فروند هواپیمای نو خریداری کنند.

قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل ادامه داد: در آن زمان مشکلاتی وجود داشت و باید خرید هواپیما‌‌ها از طریق واسطه انجام می‌شد و خدمات پس از فروش وجود نداشت. در نهایت ما تصمیم گرفتیم که از این مصوبه استفاده کنیم اما به جای استفاده از منابع آن برای خرید ۶ فروند هواپیما، از این ۳۳۰ میلیون دلار مجوز به عنوان پیش‌پرداخت ۲۰ تا ۳۰ فروند هواپیما استفاده می‌کنیم.

فخریه‌کاشان ادامه داد: بسته به این‌که این هواپیما‌‌ها چه نرخی داشته باشد ارقام پیش‌پرداخت‌ها متفاوت است و ممکن است از این مبلغ مصوبه صندوق توسعه ملی برای خرید ۲۰ تا ۳۰ فروند هواپیما استفاده شود.

قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل، گفت: ۱۵ درصد رقم هواپیما در قالب پیش‌پرداخت ارایه می‌شود و حتی برخی از این ۱۵ درصد هم توسط شرکت‌های لیزینگ، فاینانس پرداخت شده است.

وی درباره خرید هواپیماهای ATR و به تعویق افتادن زمان تحویل آن توضیح داد: سال گذشته در فرانسه جلسه‌ای با نمایندگان ATR داشتیم؛ شرکت کانادایی سازنده موتور اعلام کرده است که باید مجدداً مجوزهای خود را با اوفک خدمات و مشخصات فنی طرف قرارداد خود ATR باشد و در این راستا پیش‌بینی می‌کنیم در آینده نزدیک این هواپیما وارد کشور شود؛ حتی بدنه این ATR‌‌ها هم با نام ایران‌ایر رنگ شده است.

فخریه‌کاشان مزایای قراردادهای اخیر هواپیما را بیش از ۱۰ مورد عنوان کرد و گفت: به قدری تقاضا برای فاینانس از محل‌های مختلف برای خرید این هواپیما داریم که برنامه‌ریزی کرده‌ایم برای خرید دیگر هواپیما‌‌ها از این پس در قالب مناقصه‌ای که از سوی هما برگزار می‌شود، فاینانسر جذب کنیم.

وی، افزود: کاهش هزینه سربار ایرلاین‌ با افزایش ناوگان و معامله بدون واسطه از مزایای قراردادهای اخیر است که از ورود دلالان و سازمان‌هایی که در این باره ایجاد شده بود جلوگیری کرد.

قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل، ادامه داد: همچنین در این قرارداد‌‌ها خدمات پس از فروش وجود دارد اما در خریدهای قبلی به واسطه تحریم و وجود واسطه‌ها گارانتی وجود نداشت.

فخریه کاشان گفت: همچنین نیروهای فارغ‌التحصیل این رشته در گذشته از کشور خارج می‌شدند اما با توسعه ناوگان هوایی از خروج این کارشناسان ممانعت به عمل می‌آید.

وی ادامه داد: این معامله شبکه بانکی را در سطح جهانی درگیر کرده است و پولی که ما به ایرباس فرانسه می‌پردازیم در واقع یک معامله بدون واسطه و بدون موانع نقل و انتقال است.

 

فخریه کاشان، ادامه داد: همان طور که گفته شد به قدری متقاضی فاینانس هواپیما برای ما زیاد شده است که برای انتخاب فاینانسر در خریدهای بعدی مناقصه برگزار می‌کنیم.