نایبرییس مجلس عنوان کرد نقد و انتقاد در کشور؛لجن مال کردن است یا تملق و چاپلوسی نایبرییس مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه در کشور ما نقد و انتقاد دو حالت دارد، یا لجن مال کردن است یا دچار تملق و چاپلوسی میشویم، در حالی که نقد منصفانه بین این دو قرار میگیرد. کسی که بخواهد […]
نایبرییس مجلس عنوان کرد
نقد و انتقاد در کشور؛لجن مال کردن است یا تملق و چاپلوسی
نایبرییس مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه در کشور ما نقد و انتقاد دو حالت دارد، یا لجن مال کردن است یا دچار تملق و چاپلوسی میشویم، در حالی که نقد منصفانه بین این دو قرار میگیرد. کسی که بخواهد در مجلس نقد کند باید نقدش منصفانه باشد.
به گزارش ایسنا، علیمطهری در دومین نشست هشتمین دوره مجلس دانشآموزی گفت: این مجلس تمرین دموکراسی و مردمسالاری دینی است و با توجه به اینکه حکومت ما جمهوری است باید در همه شئون حکومت جریان داشته باشد. یکی از آثار مجلس دانشآموزی تربیت اجتماعی و سیاسی است.
وی افزود: برخی کتب درسی را مروری کردهام و به عنوان مثال کتاب درسی جامعهشناسی علوم اجتماعی دوره پیشدانشگاهی را تورق کردم و احساس کردم کسی که این کتاب را نوشته صرفاً میخواسته نوعی اظهار فضل کند و چندان به اینکه دانشآموز بتواند استفاده خوبی از مطالب داشته باشد توجهی نکرده است. هم موضوعات و هم نقش کتاب مناسب نبود.
نایبرییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محتوای این کتاب درسی بالاتر از سطح دبیرستان نگارش شده و فهم آن مشکل است اظهار کرد: دانشآموز مجبور میشود این مطالب را حفظ کند که بدترین روش آموزش است. بهترین روش تعلیم و آموزش تقویت قوه تعقل و تجزیه و تحلیل دانشآموز است نه اینکه ذهن او همانند یک انبار کالا باشد و اقلامی بهطور نامنظم در آنجا قرار گیرند و صرفاً مطالب را به صورت طوطیوار حفظ کنند.
مطهری ادامه داد: آثار شهید مطهری را مرور کنید درمییابید مسایل پیچیده را چقدر روشن و روان بیان کرده است. باید برای محتوای کتب درسی فکر اساسی کرد و آن را در شورای عالی آموزش و پرورش مورد بررسی قرارداد تا اگر لازم است برخی کتب اصلاح شوند و یا از نو نگارش شوند.
وی توصیهای به مؤلفان کتب درسی داشت و گفت: در تدوین کتب درسی نباید به فکر اظهارفضل خودمان باشیم. حتی در مقایسه کتب فعلی با کتب قبل از انقلاب میتوان گفت بسیاری از آن کتب روانتر از کتابهای فعلی بوده است؛ البته در آن دوره مرحوم شهید بهشتی و شهید باهنر در نگارش کتب تعلیمات دینی نقش داشتهاند و معمولاً آن را به رویت شهید مطهری میرساندند.
نایب ریس مجلس شورای اسلامی به اهمیت مقوله مشورت اشاره کرد و گفت: نقد منصفانه مسأله مهمی است و یکی از کارهای همه مجالس نقد است. نقد بسیار مثبت و مفید است، اما باید معنای درست آن را بدانیم. نقد در لغت یعنی تعیین عیار طلا و نقادی یعنی جدا کردن خالصیها از ناخالصیها. بنابراین نقد واقعی زمانی اتفاق میافتد که نقاط قوت و ضعف یک امر را همزمان بررسی کند.
مطهری ادامه داد: اما متأسفانه در کشور ما نقد و انتقاد دو حالت دارد، یا لجن مال کردن است یا دچار تملق و چاپلوسی میشویم، در حالی که نقد منصفانه بین این دو قرار میگیرد. کسی که بخواهد در مجلس نقد کند باید نقدش منصفانه باشد.
وی بر ضرورت قانونمندی تأکید کرد و گفت: اگر ملاک را قانون قرار ندهیم، انضباط مالی کشور از بین میرود و همه چیز دچار آسیب خواهد شد، علاوه بر این نمایندگان مجلس دانشآموزی باید بیاموزند نگاه کلان داشته باشند. ممکن است دانشآموزی از منطقه آمده باشد و در هنگام تصویب اسناد تنها به نقد منطقهاش بیندیشد اما باید دید چه چیزی به نفع کل کشور است.
مطهری در پایان درباره پیشنهادات نمایندگان مجلس دانشآموزی مبنی بر اختصاص ردیف بودجه به این مجلس گفت: باید این موضوع ابتدا در دولت و سپس کمیسیون آموزش مجلس مورد بررسی قرار بگیرد. برگزاری نشست مشترک مجلس دانشآموزی با مجلس شورای اسلامی هم باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.