مشکلات نمایشگاههای بهاره از نگاه اصناف فروشهای فوقالعاده، حراجهای فصلی و فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای و شرکتهای تعاونی چند منظوره و مصرف میتواند جایگزین مناسبی برای نمایشگاههای بهاره باشد. – با وجود مشکلات فراوان، هنوز هم بسیاری از مردم ترجیح میدهند از نمایشگاههای آخر سال خرید کنند. – در هیچ کجای دنیا نمایشگاه عرضه مستقیم […]
مشکلات نمایشگاههای بهاره از نگاه اصناف
فروشهای فوقالعاده، حراجهای فصلی و فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای و شرکتهای تعاونی چند منظوره و مصرف میتواند جایگزین مناسبی برای نمایشگاههای بهاره باشد.
– با وجود مشکلات فراوان، هنوز هم بسیاری از مردم ترجیح میدهند از نمایشگاههای آخر سال خرید کنند.
– در هیچ کجای دنیا نمایشگاه عرضه مستقیم برگزار نمیشود.
– فروشهای فوقالعاده، حراجهای فصلی و فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای و شرکتهای تعاونی چند منظوره و مصرف میتواند جایگزین مناسبی برای نمایشگاههای بهاره باشد.
– در بسیاری از شهرستانها، کمتر از ۴۰ درصد غرفهها از سوی تولیدکنندگان و مابقی به وسیله واحدهای صنفی و افراد غیرمرتبط با امر تولید، جهت ارایه کالا اجاره میگردد.
پژوهش خبری صدا و سیما: آیا نمایشگاههای بهاره را میتوان اهرمی برای تنظیم بازار شب عید خواند؟ خردهفروشان معتقدند، پس از یک سال رکود و کسادی بازار، چشم به روزهای پایانی سال دوختهاند و درست وقتی که تقاضای خرید بالا میرود، باید متحمل آسیبهای جدی بشوند و به نوعی بر مشکلات آنها دامن زده میشود، اما از سوی دیگر، بسیاری از مردم، به ویژه قشرهای ضعیفتر، منتظر برپایی این نمایشگاهها، برای خرید عید، هستند. عوضپور دبیرکل اتاق اصناف، پاسخگوی برخی سؤالات پژوهش خبر رسانه ملی، شدند و نظر صریح اتاق اصناف را در خصوص نمایشگاههای بهاره بیان کردند.
تأثیر نمایشگاههای بهاره بر تولید داخلی
برگزاری نمایشگاه کمکی به رونق تولید داخلی نمیکند، لذا به نظر میرسد در شرایط کنونی اقتصاد کشور نیازی به برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا ندارد، چرا که اقتصاد کشور در یک رکود چند ساله به سر میبرد. در این شرایط برگزاری نمایشگاههای بهاره به دلایل ذیل توجیهی نمیتواند داشته باشد:
۱- تعدد واحدهای صنفی فعال در کشور که بالاتر از میانگین جهانی است؛
۲- افزایش توان تولید داخلی، در یک سال گذشته، باعث شده سطح عرضه در بازار بیشتر از تقاضا باشد بهطوریکه بازار از تولیدات داخلی اشباع شده است.
جایگزینهای مناسب برای نمایشگاههای بهاره
با افزایش عرضه کالا در برخی از مقاطع زمانی و استفاده از ظرفیتهای قانون نظام صنفی در قالب فروشهای فوقالعاده، حراجهای فصلی و فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای و شرکتهای تعاونی چند منظوره مصرف، میتوانیم در مقاطعی از زمان، نسبت به تعدیل قیمت و افزایش عرضه اقدام کنیم و تنظیم بازار مطلوبی را داشته باشیم.
اصناف، حقوحقوق دولت را در طول مدت سال پرداخت میکنند لذا باید عرضه کالا در جایگاه قانونی خودش باشد.
دراستانها چه میگذرد
براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار با توجه به اینکه در ایام پایانی سال نسبت به افزایش عرضه تمهیدات لازم صورت گرفته، برگزاری نمایشگاه بهاره با صلاح دید استاندار و با محوریت رییس اتاق اصناف هر استان در صورت بررسی و ضرورت، انجام میپذیرد. برخی استانها، براساس هماهنگیهای انجام شده، با نظارت اتحادیههای صنفی، با استفاده از ظرفیتهای استانی اقدام به برگزاری فروش فوقالعاده و حراجهای فصلی کردند و نمایشگاه بهاره برگزار نکردهاند.
برخی از مشکلات موجود در نمایشگاههای بهاره
– مناسب نبودن بسیاری از قیمتها
– حضورنداشتن مناسب تولیدکنندگان بزرگ و معروف (به خصوص در شهرستانها)
– کیفیت نامناسب برخی کالاها ارایه شده
– چینش نامناسب غرفهها
– نبودن اجرای برنامههای فرهنگی مناسب (با توجه به کثرت جمعیت در یک مکان)
– نداشتن برنامه تبلیغاتی مناسب برای معرفی کالاها، خدمات عرضه شده در غرفهها
– نبود مکان خاص و ثابت نمایشگاهی(به خصوص در شهرستانها که متولی آن فرمانداری، شهرداری و اداره بازرگانی وظیفه بسیار مهمی برای تخصیص مکان مشخص دایمی با امکانات مناسب، برای اینگونه نمایشگاهها دارند و معمولاً شهروندان، غرفهداران و شرکتها به زحمت میافتند.)
سخن آخر
با اینکه هنوز، مشکلات فراوانی در رابطه با برپایی نمایشگاههای بهاره موجود است، اما، به خاطر عرضه مستقیم کالاها، ضمن صرفهجویی در وقت؛ بعضاً ترکیبی از کیفیت، تنوع و ارزانی کالاها را، میتوان دید و بسیاری از مردم ترجیح میدهند از این نمایشگاهها خرید کنند. وجود جمعیت زیاد، در این مکانها تأیید این مسأله است.
میتوان با عرضه مستقیم کالاهای اساسی مردم، شرایطی را فراهم کرد، تا قشرهای مختلف، به ویژه کم درآمد جامعه نیز، در این شادی سهیم باشند. زیبنده نیست با وجود تجربه چند ساله، در برپایی این نمایشگاهها، مسایل و مشکلات تکراری همچنان وجود داشته باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.