تصادفات علت ۲۰ درصد بی‌سرپرستی‌ها

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران اعلام کرد تصادفات علت ۲۰ درصد بی‌سرپرستی‌ها رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با بیان این‌که سالانه حدود ١٧هزار نفر در سال جان خود را از دست می‌دهند گفت: سومین کمپین مددکاری اجتماعی و پیشگیری از تصادفات رانندگی در نوروز ۹۶ با شعار «مدارا در رانندگی» راه‌اندازی شد. سید‌حسن‌موسوی‌چلک در گفت‌وگو […]

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران اعلام کرد

تصادفات علت ۲۰ درصد بی‌سرپرستی‌ها

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با بیان این‌که سالانه حدود ١٧هزار نفر در سال جان خود را از دست می‌دهند گفت: سومین کمپین مددکاری اجتماعی و پیشگیری از تصادفات رانندگی در نوروز ۹۶ با شعار «مدارا در رانندگی» راه‌اندازی شد.

سید‌حسن‌موسوی‌چلک در گفت‌وگو با ایسنا، از راه‌اندازی سومین کمپین مددکاری اجتماعی و پیشگیری اجتماعی از تصادفات رانندگی در نوروز ۱۳۹۶ و همزمان با روز جهانی مددکاری اجتماعی خبر داد و گفت: تأملی بر آمار مرگ و میر در ایران نشان می‌دهد که آمار کشته‌شدگان و مصدومان تصادفات رانندگی در ایران نگران‌کننده است به‌طوریکه هنوز هم نزدیک ۱۷هزار نفر در سال بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: گر چه این آمار به نسبت قبل کاهش را نشان می‌دهد ولی همین تعداد هم نگران‌کننده است. تقریباً هر ساعت بیش از دو نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد: امروزه تصادفات رانندگی یکی از ۳ عامل اصلی مرگ‌ومیر در ایران و نهمین عامل مرگ‌ومیر در جهان محسوب می‌شود به همین دلیل در برنامه‌ریزی‌‌‌‌‌‌ها آمار و اطلاعات حرف اول را می‌زنند.

چلک در ادامه خاطرنشان کرد: هرچقدر به آمار تأکید بیش‌تری داشته باشیم برنامه‌ریزی موفق‌تر و هر چقدر به آنها بی‌توجهی کرده و غفلت کنیم شاهد همین بلایی می‌شویم که الان بر سرمان آمده است و شاهد آن هستیم که حوادث رانندگی پس از مشکلات قلبی و سرطان، سومین عامل مرگ‌و‌میر در ایران است و ۱۸ تا ۴۰ سالگی بیش‌ترین سن قربانیان تصادفات رانندگی را شامل می‌شود.

وی افزود: میانگین سنی قربانیان نیز ۳۷ سال است و ۸۰ درصد آنان را مردان تشکیل می‌دهند که عموماً در این سن سرپرست خانوار هستند.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تصریح کرد: با تحلیلی بر این آمار، به راحتی می‌توان دریافت که این تصادفات چقدر در ایجاد زنان سرپرست خانوار، فرزند یتیم و متلاشی شدن خانواده‌ها در کشور نقش دارند.

موسوی‌چلک افزود: براساس آمارهای جهانی در سال ۲۰۱۲ بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند و حدود ۵۰ میلیون نفر نیز دچار معلولیت‌های دیگر شده‌اند که منجر به خانه‌نشینی آنان شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: ۳ عامل نیروی انسانی، جاده‌های ناایمن و کیفیت پایین ایمنی خودرو‌‌‌‌‌ها در این زمینه تأثیرگذارند.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به آمار مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۹۰ گفت: سالانه حدود ۵۲هزار میلیارد تومان به دلیل تصادفات رانندگی در ایران هزینه می‌شود و در مجموع حدود ۸۰۰هزارنفر در ۵۰ سال گذشته در ایران بر اثر تصادفات رانندگی فوت کردند.

چلک ادامه داد: طبق اعلام مجلس در ۳۰ سال گذشته ۱۵میلیون مصدوم ناشی از حوادث رانندگی در ایران داشتیم. برخی معتقدند که هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی در حال حاضر بین ۶ تا ۸ درصد تولید ناخالص داخلی ایران را شامل می‌شود در حالی که در برخی از کشور‌‌‌‌‌ها این رقم ۱٫۵ تا دو درصد است.

موسوی‌چلک در ادامه آمار تصادفات ایران را با آلمان مقایسه کرده و گفت: در سال ۹۰ که در ایران بیش از ۲۰ هزار کشته بر اثر حوادث رانندگی داشتیم در کشور آلمان طبق آمار رسمی سازمان ایمنی جاده‌ها تعداد کشته‌شدگان ۳هزار و ۶۰۰ نفر بود درحالی که این آمار حدود۴۰ سال قبل در این کشور کم‌تر از ۲۲هزار نفر بود و این به آن معناست که آمار تلفات ناشی از تصادفات رانندگی بیش از ۸۳ درصد در این کشور کاهش داشته است.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به این‌که برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که سه‌پنجم علت اصلی تصادفات نیروی انسانی(عامل رفتاری)است، اظهار کرد: حال که علی‌رغم اقدامات و تلاش‌های ارزنده پلیس در این زمینه موفق به کاهش چشمگیر کشته‌شدگان نشدیم و نتوانستیم برای داشتن جاده‌های ایمن و خودروهای با کیفیت خواسته‌هایمان را عملیاتی کنیم در انجمن مددکاران اجتماعی ایران به اینجا رسیدیم که بهتر است هشدار‌‌‌‌‌ها را متوجه عامل انسانی کنیم.

چلک در ادامه اشاره کرد: معتقدیم پیامدهای فوتی‌‌‌‌‌ها در قالب زنان سرپرست خانوار، فرزندان بی‌سرپرست و… و معلولیت‌های ناشی از تصادفات منجر به بزرگ‌تر شدن سازمان‌های اجتماعی ایران برای ارایه خدمات می‌شود که بار مالی زیادی را بر دوش دولت و مردم می‌گذارد و از همه مهم‌تر نیروی انسانی به عنوان مهم‌ترین منبع توسعه کشور را از چرخه فعالیت خارج می‌کند.

وی افزود: در این میان آسیب‌پذیری کودکان و نوجوانان که آینده‌سازان کشور هستند برای ما بسیار نگران‌کننده خواهد بود این درحالی است که سومین علت بی‌سرپرستی زنان تحت‌پوش  سازمان بهزیستی نیز تصادفات رانندگی است.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزود: در آخرین سرشماری سال ۹۰ اعلام شد که ۲۰ درصد پدیده بی‌سرپرستی ناشی از تصادفات بوده است. همچنین از ۱۲ هزار و ۵۰۰ معلول ضایعه نخاعی تحت‌پوشش سازمان بهزیستی، ۶۸۲۵ نفر بر اثر تصادفات رانندگی دچار معلولیت شده‌اند.

چلک تصریح کرد: ما نمی‌توانیم به زنان بی‌سرپرست، سرپرست خانوار، معلول ضایعه نخاعی و… به عنوان مددکار اجتماعی خدمت ارایه دهیم اما علت مشکلات آنها را ندانیم و نسبت به مشکل آنها بی‌توجه باشیم. سبک زندگی، سبک رانندگی، ادراک فرامین و قوانین پلیس، پرخاشگری، مصرف مواد مخدر، محرک، الکل، سابقه جرم و زندان و… از عوامل تأثیرگذار و مهم در تصادفات رانندگی است.

وی همچنین تأکید کرد: نباید نشست و بعد از تصادفات به فکر ارایه خدمت به بازماندگان این حوادث بود بنابراین با این باور که «پیشگیری بهتر از درمان است» برای نوروز سال ۱۳۹۶ نیز برای سومین دفعه کمپین مددکاری اجتماعی و پیشگیری اجتماعی از تصادفات رانندگی را با شعار« مدارا در رانندگی» راه‌اندازی کردیم تا شاید بتوانیم کاری برای کشور انجام دهیم.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ضمن تأکید بر لزوم راه‌اندازی رشته‌های دانشگاهی در زمینه مددکاری اجتماعی و ترافیک؛ استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در جامعه جهت اطلاع‌رسانی اعم از نهاد‌های دولتی، رسانه‌ها، مؤسسات غیردولتی و خیریه، نهاد‌های مذهبی، انجمن‌ها، نوجوانان، جوانان، کودکان، سالمندان، هنرمندان، ورزشکاران و… در زمینه داشتن سفری ایمن را ضروری دانست و بر ارایه خدمات مددکاری اجتماعی در این حوزه، آموزش ایمنی در رانندگی از دوران کودکی، اجرای قاطع قوانین مربوط به ایمنی جاده‌ها و خودرو‌‌‌‌‌ها و… تأکید کرد.

چلک همچنین گفت: معتقدیم که برای تغییر رفتارهای ترافیکی نیاز است دانش و آگاهی مردم بالا برود تا دیدگاه آنها نسبت به مسأله تغییر کند و پس از این تغییر در اثر عادت و تکرار، اعتقاد و باور درونی نسبت به آن مسأله در فرد ایجاد می‌شود و تمامی این مراحل را باید در آموزش‌های خود مدنظر قرار دهیم به همین ترتیب برای اصلاح رفتارهای ترافیکی نیازمند بسترسازی‌های مناسب در کشور هستیم.

وی افزود: برای تغییر رفتار نیازمند برنامه‌ریزی‌های مدون و مستمر و دقیق هستیم و تا زمانی که فقط پلیس بخواهد رفتارهای ترافیکی را به تنهایی کنترل کند به نتیجه مناسب نمی‌رسیم مگر آن‌که از تمامی ظرفیت‌ها موجود در دستگاه‌های دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، ظرفیت‌های مردمی و سازمان‌های غیردولتی بهره بگیریم.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تصریح کرد: در غیراین صورت با اقدامات بین بخشی به نتیجه نخواهیم رسید. باید برای کنترل رفتارهای ترافیکی مخاطب خود را بشناسیم و نوع ورود به مسأله را برای افراد متفاوت در نظر بگیریم.

موسوی‌چلک در ادامه افزود: آموزش مهم‌ترین محور تغییر رفتار ترافیکی است همان‌گونه که برخی از مسؤولین پلیس راهور هم دراین زمینه تأکید داشتند که باید برای همه گروه‌های سنی از قبیل کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال برنامه‌های جداگانه و به صورت مستقیم و غیرمستقیم و با شرط تداوم طراحی کنیم و هزینه و زمان کافی نیز برای اصلاح این رفتار‌‌‌‌‌ها اختصاص دهیم.

وی افزود: همچنین استفاده از ابزارهای اطلاع‌رسانی و تاکتیکی برای جلوگیری از آسیب‌‌‌‌‌‌ها ضروری است تا فرد بتواند در زمان مناسب رفتار مناسب را ارایه دهد همچنان آن‌که در تبلیغات نیز می‌توان رفتار فردی را تغییر داد و این تغییرات را تا سطح اجتماعی افزایش داد که برای همگی آنها باید برنامه‌ریزی‌های دقیق وجود داشته باشد تا شاهد تأثیرات مثبت اقدامات خود در جامعه و کاهش سوانح و تصادفات رانندگی در سطح ملی باشیم.

 

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در پایان ضمن تبریک عید نوروز تأکید کرد: اگر در رانندگی مهربان تر باشیم و صبر و شکیبایی و بردباری و به عبارتی «مدارا در رانندگی» را پیشه کنیم از سفرمان لذت بیش‌تری می‌بریم و کم‌تر دچار تصادف می‌شویم.