به بهانه قربانیان جاده‌ای نوروز؛ سفر عید یا آخرت؟!

مینا زمانیان- عید نوروز برای خیلی‌ها پیام‌آور روزهای شاد است؛ در این بین اما هستند خانواده‌هایی که ایام عید برایشان یادآور بد‌ترین روزهای زندگیشان است. همان‌هایی که در این ایام عزیز یا عزیزانی را در جاده‌های کشور از دست داده‌اند تا برای همیشه آغاز سال نو برایشان سالگردی نامیمون باشد. تصادف رانندگی یکی از مسائل […]

مینا زمانیان- عید نوروز برای خیلی‌ها پیام‌آور روزهای شاد است؛ در این بین اما هستند خانواده‌هایی که ایام عید برایشان یادآور بد‌ترین روزهای زندگیشان است. همان‌هایی که در این ایام عزیز یا عزیزانی را در جاده‌های کشور از دست داده‌اند تا برای همیشه آغاز سال نو برایشان سالگردی نامیمون باشد. تصادف رانندگی یکی از مسائل جدی و پرخطر در جامعه ماست. هر روز، در جاده‌ها و خیابان‌ها، تعداد زیادی تصادف رانندگی رخ می‌دهد که می‌تواند عواقب بسیار جدی و حتی مرگباری داشته باشد. تصادفات رانندگی دارای پیامدهای جدی بوده و ممکن است عواقب بد و دائمی برای افراد داشته باشد که از مصدومیت و آسیب‌های بدنی تا مرگ و به‌خصوص آسیب‌های جدی به سلامتی، همه این‌ها می‌توانند نتیجه تصادفات رانندگی باشند. همچنین، تصادفات می‌توانند منجر به خسارت‌های مالی جدی برای راننده، خانواده‌اش و همچنین جامعه شود. تصادفات رانندگی یکی از پدیده‌های غم‌انگیز و نگران‌کننده در جامعه هستند که سالانه میلیون‌ها انسان را به کام مرگ می‌برند. با وجود پیشرفت‌های فناوری و افزایش آگاهی عمومی، عددهای آماری تصادفات رانندگی همچنان در حال افزایش است. این تصادفات باعث ایجاد مشکلات شخصی، اقتصادی و اجتماعی برای جامعه می‌شود و برای جلوگیری از آن لازم است اقداماتی جدی و کارآمد انجام شود. به‌عنوان راننده و عوامل تأثیرگذار در جامعه، ما مسئولیتی بزرگ در قبال ایمنی و سلامتی خود و دیگران داریم و باید از رعایت قوانین رانندگی و اصول ایمنی در ترافیک غفلت نکنیم.

بالا بودن نرخ قربانیان جاده در ایران

آمار‌ها می‌گویند آمار تصادفات منجر به فوت در نوروز نسبت به ماه‌های دیگر سال بیشتر است. در همین رابطه، معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: آمار و ارقام مربوط به تصادفات کشور، آمار مناسبی نیست و برازنده کشور به حساب نمی‌آید. سید سجاد رضوی، دیروز (شنبه) در نشست خبری درباره جزییات میزان مرگ‌ومیر حوادث ترافیکی، گفت: متأسفانه ۵۰ درصد افرادی که در حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند، در صحنه حادثه جان می‌بازند. همچنین ۴۰ تا ۵۰ درصد نیز به اورژانس منتقل می‌شوند اما به دلیل شدت جراحات در اورژانس جان می‌بازند. معاون درمان وزارت بهداشت، تصریح کرد: ۲۰هزار و ۵۰ نفر در حوادث ترافیکی سال ۱۴۰۲ جان خود را از دست ‌دادند. میزان مرگ‌ومیر حوادث ترافیکی در کشور نسبت به منطقه بالاست؛ میزان مرگ‌ومیر ناشی از حوادث ترافیکی منطقه حدود ۱۶ در ۱۰۰هزار نفر است و این در حالی است که این عدد در کشور ۲۰ در ۱۰۰هزار نفر است. رضوی؛ با اشاره به پویش ملی «نه به تصادف»، اظهار کرد: پویش ملی نه به تصادف با هدف ایجاد هماهنگی میان مجموعه‌های مختلف با ابتکار وزارت بهداشت ایجاد شده است. امیدواریم که اجرای پویش نه به تصادف از افزایش حوادث ترافیکی جلوگیری کند که یک اثر ارزشمند به حساب می‌آید. اگر پویش نه به تصادف منجر به کاهش مرگ‌ومیر حوادث ترافیکی شود، یک اقدام بسیار ارزشمند به حساب می‌آید. معاون درمان، در پاسخ به پرسش یک خبرنگار مبنی بر اینکه «وزارت بهداشت می‌بایست با سایر دستگاه‌ها برای کاهش تصادفات تعاملی داشته باشد؛ به‌طور مثال، پلیس اعلام کرده است که آیین‌نامه صدور گواهینامه موتورسیکلت از ۱۸ به ۱۶ سال کاهش داده و این در حالی است که بیش‌ترین میزان مرگ‌مغزی برای موتورسیکلت‌‌ها است» توضیح داد: میزان استفاده از کلاه‌ایمنی در حوادث ترافیکی موتورسیکلت‌‌ها نسبت به کاهش سن گواهینامه‌ کمتر است. بسیاری از موتورسیکلت‌‌ها در مسیر خط ویژه BRT و تونل‌‌ها آسیب می‌بینند. موتورسیکلت‌‌ها می‌بایست از کلاه ایمنی استفاده کنند.