رونق بازار خرید و فروش تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای در ایران

عضو هیئت مدیره اتحادیه صوت، تصویر و گوشی تلفن همراه، گفت: اگرچه در بازار سیاه ایران تجهیزات مرتبط با استارلینک را با قیمت‌های بالا و به شیوه دلاری می‌فروشند اما از زمان محدودیت‌های شبکه‌های اجتماعی تاکنون بازار خرید و فروش برخی اقلام اینترنت ماهواره‌ای داغ شده است. محمد یونسی؛ عضو هیئت مدیره اتحادیه صوت، تصویر […]

عضو هیئت مدیره اتحادیه صوت، تصویر و گوشی تلفن همراه، گفت: اگرچه در بازار سیاه ایران تجهیزات مرتبط با استارلینک را با قیمت‌های بالا و به شیوه دلاری می‌فروشند اما از زمان محدودیت‌های شبکه‌های اجتماعی تاکنون بازار خرید و فروش برخی اقلام اینترنت ماهواره‌ای داغ شده است. محمد یونسی؛ عضو هیئت مدیره اتحادیه صوت، تصویر و گوشی تلفن همراه، در گفتگو با ایلنا، از افزایش شیوع استارلینک در ایران خبر داد و اظهار کرد: گرچه در ایران با ممنوعیت‌‌‌ها و محدودیت‌های اینترنتی رو‌به‌رو هستیم اما این اینترنت فیلترزده ایران تقاضا را برای واردات قاچاقی تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای تقویت کرده است. وی افزود: اینترنت ماهواره‌ای آینده ارتباطات را متحول می‌کند بنابراین سیاست‌گذاران به جای مانع تراشی‌‌‌ها باید آماده این تغییر و تحول باشند، این تغییرات زلزله‌ای در بازار مخابرات ایجاد می‌کند از این رو چنانچه اپراتورها، فروشندگان سیم‌کارت و خرده‌فروشان موبایل استراتژی‌های خود را تطبیق ندهند از رقابت به راحتی حذف خواهند شد. یونسی؛ ادامه داد: اگر چه در بازار سیاه ایران تجهیزات مرتبط با استارلینک را با قیمت‌های بالا و به شیوه دلاری می‌فروشند، از زمان محدودیت‌های شبکه‌های اجتماعی تاکنون بازار خرید و فروش برخی اقلام اینترنت ماهواره‌ای داغ شده است. این فعال صنفی راهکارهایی برای مدیریت این تحول ارائه داد و خاطرنشان کرد: باید قوانین جدید برای کنترل و نظارت بر اینترنت ماهواره‌ای تدوین شود و دولت نیز باید در توسعه اینترنت ماهواره‌ای بومی ورود کند، از سوی دیگر در این شرایط اپراتور‌‌ها و فعالان بازار موبایل باید رویکرد خودشان را تغییر دهند و مدل‌های اقتصادی جدیدی برای خودشان فراهم کنند. یونسی؛ تصریح کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم دنیا در حوزه ارتباطات مدام در حال تغییر است بنابراین افرادی همچون خرده‌فروشان موبایل برای فروش گوشی‌های ماهواره‌ای و خدمات مرتبط باید آمادگی کامل داشته باشند. وی در تشریح رفتار سایر کشور‌‌ها با این پدیده جهانی بیان کرد: آمریکا و اروپا در حال تدوین قوانین برای تنظیم بازار این فناوری هستند، چین و روسیه هم به سمت توسعه اینترنت ماهواره‌ای بومی و ممنوعیت شرکت‌های خارجی رفته‌اند و هند و خاورمیانه نیز به دنبال مدل‌های نظارتی و همکاری با شرکت‌های خصوصی‌اند.