چقدر به اقتصاد مقاومتی عمل کردیم؟

چقدر به اقتصاد مقاومتی عمل کردیم؟ مجتبی قدیری سال ۹۵ با سخنان مقام‌معظم‌رهبری آغاز شد و ایشان سال ۹۵ را «سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام‌گذاری کردند. نام‌گذاری اقتصادی برای چند سال متوالی از سوی رهبری نشان از ضرورت توجه مسؤولان به امر اقتصاد می‌باشد، اقتصادی که در سال‌های اخیر، تاروپود آن با تورم، […]

چقدر به اقتصاد مقاومتی عمل کردیم؟

مجتبی قدیری

سال ۹۵ با سخنان مقام‌معظم‌رهبری آغاز شد و ایشان سال ۹۵ را «سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام‌گذاری کردند. نام‌گذاری اقتصادی برای چند سال متوالی از سوی رهبری نشان از ضرورت توجه مسؤولان به امر اقتصاد می‌باشد، اقتصادی که در سال‌های اخیر، تاروپود آن با تورم، بیکاری، تحریم و رکود، عجین شده است. حال که سال ۹۵ رو به پایان است و چند روزی بیش‌تر از آن باقی نمانده است، باید نگاهی به گذشته داشت و سنجید که در طول این یک‌سال چه کرده‌ایم و در راستای اقتصاد مقاومتی چقدر پیشرفت داشته‌ایم و آیا برنامه‌های ما در این سال به اقدام و عمل رسید یا هنوز در حد چاپ بنر و تبلیغات خلاصه شده است!؟

بازنگری یک ساله عملکرد اقتصاد مقاومتی امری همگانی است، چرا که بخش خصوصی و تعاون نیز در اقتصاد سهم دارند و همواره به دنبال افزایش و تثبیت سهم خود هستند. اما بازنگری عملکرد یک ساله مسؤولان و مدیران دولتی با توجه به سهم ۸۰ درصدی و سکاندار بودن اقتصاد، امری ضروری‌تر می‌باشد.

مسؤولان دولتی باید حالا که سال ۹۵ رو به پایان است یک بازنگری در عملکرد مدیریتی خود داشته باشند تا متوجه شوند در این سال با توجه به فراز و نشیب‌‌ها چقدر در راستای  عملی کردن فرمایش مقام‌معظم‌رهبری «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» گام برداشته‌اند و اگر قرار باشد در این خصوص به خود بدون اغراق نمره دهند، قبول می‌شوند یا این‌که عملکرد اقتصادی آنها همسو با اقتصاد مقاومتی نبوده و حتی در برخی موارد در تضاد با آن بوده است؟

هر چند کارنامه اقتصادی مسؤولان و مدیران دولتی همواره از سوی کارشناسان، منتقدان و رسانه‌ها مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد، اما این‌که خودمان یک بازنگری صادقانه داشته باشیم، بسیار گویاتر از نقد و نظر دیگران است. شاید بر این باور باشیم که کارشناسان، منتقدان و حتی رسانه‌ها حزبی و جانب‌دارانه عمل کرده‌اند؛ هر چند که کارشناسان، منتقدان و رسانه‌های مستقل و بی‌طرف فراوانی در جامعه وجود دارد. کارشناسان، منتقدان و رسانه‌هایی که مدیران دولتی میانه خوبی با آنها ندارند.

این در حالی است که  کارنامه اقتصادی دولت از سوی شهروندان مورد قضاوت قرار می‌گیرد و آنها هستند که نمره قبولی را به صورت واقعی در اظهارنظرهای صریح و رک خود بیان می‌کنند.

امیدواریم مدیران دولتی که در ابتدای سال با بخشنامه و دستورالعمل اقتصاد مقاومتی را فصل‌الخطاب قرارداده‌اند حال ارزیابی از آن داشته باشند که سازمان تحت امر آنها چقدر در راستای اقتصاد مقاومتی گام برداشته است. این ارزیابی در روزهای پایانی سال می‌تواند محک خوبی برای سال آینده باشد تا در راستای فرمایشات و توصیه‌های دوراندیشانه مقام معظم رهبری، گام‌های استوارتری‌ برداریم.