رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک

ارائه ۱۳۴ میلیون خدمت الکترونیکی در سازمان ثبت اسناد طی ۱۱ ماه امسال  

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک، گفت: در ۱۱ ماه سال‌جاری در سازمان ثبت اسناد کشور، ۱۳۴ میلیون خدمت به‌صورت الکترونیکی ارائه شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، حسن بابایی؛ در آیین تحلیف سردفتران اسناد رسمی، اظهار داشت: سازمان ثبت با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و ایجاد سامانه‌های یکپارچه با تسهیل فرآیندها، زمینه ارائه ۱۳۴ میلیون […]

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک، گفت: در ۱۱ ماه سال‌جاری در سازمان ثبت اسناد کشور، ۱۳۴ میلیون خدمت به‌صورت الکترونیکی ارائه شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، حسن بابایی؛ در آیین تحلیف سردفتران اسناد رسمی، اظهار داشت: سازمان ثبت با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و ایجاد سامانه‌های یکپارچه با تسهیل فرآیندها، زمینه ارائه ۱۳۴ میلیون خدمت به‌صورت الکترونیکی در ۱۱ ماه سال‌جاری از طریق بیش از ۳۰ سامانه و ۵۲ سرویس فیمابین سازمان ثبت و ۲۰۰ دستگاه اجرایی را فراهم نموده است. وی افزود: راه‌اندازی سامانه کاتب با سرمایه‌گذاری کانون سردفتران و دفتریاران و راهبری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، با حفظ محرمانگی اطلاعات اشخاص، گامی مؤثر در جهت الکترونیکی‌سازی فرآیند‌های ثبتی، تسهیل دسترسی مردم به خدمات حقوقی و افزایش شفافیت در نظام ثبتی کشور محسوب می‌شود. رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک، با بیان اینکه یکی از دستاورد‌های ارزشمند دوره تحول و تعالی قوه‌قضاییه، اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول است، گفت: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول از تیرماه سال‌جاری لازم‌الاجرا شده است؛ اجرای این قانون نقطه عطفی در مقابله با زمین‌خواری، فساد و جعل اسناد محسوب می‌شود؛ سازمان ثبت با برنامه‌ریزی دقیق و همکاری با نهاد‌های مرتبط، در مسیر اجرای بی‌نقص این قانون گام برداشته است؛ تدوین تعداد ۱۲ پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی، ایجاد زیرساخت تنظیم اسناد عادی توسط دفاتر اسناد رسمی مطابق ماده ۲ قانون، ایجاد زمینه لازم جهت اتصال کلیه مشاورین املاک دارای مجوز کسب معتبر به سامانه ثبت الکترونیک اسناد، تنظیم تعداد ۳۹۰ هزار پیش‌نویس قرارداد توسط مشاورین املاک جهت ارسال به دفاتر اسناد رسمی، اتصال تعداد ۱۰۹ هزار و ۷۵۰ مشاور املاک از مجموع ۱۴۷ هزار و ۵۰۰ مشاور دارای مجوز کسب معتبر به سامانه ثبت الکترونیک اسناد، از جمله اقدامات این سازمان در اجرای سریع، صحیح و دقیق قانون می‌باشد. بابایی؛ با بیان اینکه در عصر تحول الکترونیک و هوشمندسازی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تکیه بر فناوری‌های نوین، مسیر هوشمندسازی و بازتعریف فرآیند‌های ثبتی را در دستور کار قرار داده است، گفت: توسعه زیرساخت‌های الکترونیکی، بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی و استقرار سامانه‌های یکپارچه، گامی بزرگ در جهت افزایش سرعت، دقت و شفافیت خدمات ثبتی است؛ این اقدامات، ضمن تسهیل خدمات‌رسانی به مردم، باعث کاهش فساد اداری و افزایش امنیت اطلاعات شده است. وی تصریح کرد: از جمله مهم‌ترین اقدامات سازمان ثبت اسناد و املاک در حوزه فناوری و هوشمندسازی می‌توان به مواردی نظیر «تدوین سند تحول هوشمندسازی سازمان ثبت اسناد و املاک»، «راه‌اندازی کامل سکوی ارائه خدمات دیجیتال ثبتی (کاتب)»، «اجرای سند الکترونیک ملک»، «راه‌اندازی کامل مرکز پایش یکپارچه خدمات دیجیتال ثبتی»، «بازطراحی سامانه مالکیت معنوی و بهبود فرآیند‌های مرتبط»، «فعال‌سازی پنجره تجاری‌سازی اختراعات برای حمایت از نوآوران»، «استقرار تعیین نام هوشمند در سکوی الکترونیکی خدمات یکپارچه ثبتی»، «اجرای آزمایشی سند الکترونیک کسب‌وکار اشخاص حقوقی، «ارائه سرویس‌های الکترونیکی استعلامی از پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی»، «توسعه انواع وب‌سرویس‌های مکانی، اعتبارسنجی، ارائه نقشه و تحلیل داده‌های جغرافیایی»، «راه‌اندازی سامانه مدیریت کشوری املاک به‌منظور ساماندهی اطلاعات مالکیت»، «اسکن تعداد ۹۱۰ هزار و ۷۱۷ دفتر ثبت اسناد موجود در دفترخانه‌های اسناد رسمی سطح کشور»، «راه‌اندازی سامانه فروش دارایی و اموال شناسایی‌شده مدیونین پرونده‌های اجرایی» و «ایجاد مسیر سبز و ارائه خدمات ویژه در راستای تحقق شعار سال برای تجار و بازرگانان، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی» اشاره کرد. بابایی؛ با اشاره به اهمیت جایگاه سردفتری و نقش بی‌بدیل سند در نظام حقوقی کشورمان دارد، گفت: بر ما واجب است که در راستای صیانت و حفاظت از اعتبار اسناد رسمی و جلوگیری از هرگونه خدشه و تزلزل به اعتبار سند تنظیمی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ادله اثبات دعوا و تثبیت کننده حق، بیش از پیش اهتمام داشته باشیم. رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک، همچنین با اشاره به دغدغه‌های جامعه ثبتی و سردفتری در خصوص قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب‌وکار، خواستار بازنگری در این قانون توسط مجلس شورای اسلامی شد.