تصویب بودجه ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری ناسا!

تصویب بودجه ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری ناسا! یکی از حوزه‌هایی باروی کار آمدن دولت دونالد ترامپ در ایالات‌متحده نگرانی زیادی درباره چشم‌انداز پیش روی آن احساس می‌شد حوزه فضا و به‌طور خاص چشم‌انداز آینده ناسا بود. یکی از نخستین نقاطی که امکان مشاهده عملی تغییر احتمالی سیاست‌های دولت جدید در آینده ناسا را […]

تصویب بودجه ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری ناسا!

یکی از حوزه‌هایی باروی کار آمدن دولت دونالد ترامپ در ایالات‌متحده نگرانی زیادی درباره چشم‌انداز پیش روی آن احساس می‌شد حوزه فضا و به‌طور خاص چشم‌انداز آینده ناسا بود. یکی از نخستین نقاطی که امکان مشاهده عملی تغییر احتمالی سیاست‌های دولت جدید در آینده ناسا را می‌توان مشاهده کرد قانون بودجه سال آینده این سازمان است. بودجه‌ای که هفته گذشته بدون مخالفت از تصویب مجلسین ایالات‌متحده گذشت و برای امضا به کاخ سفید ارسال‌شده است. این برای اولین بار در ۶ سال گذشته است که مجلسین ضمن تصویب لایجه‌ای که مجوز هزینه‌های ناسا را صادر می‌کند خطوط و چشم‌انداز آینده این سازمان را نیز تعیین کرده‌اند.

به نظر می‌رسد حمایت عمومی که از این بودجه صورت گرفته به حمایتی همزمان کاخ سفید از آن برمی‌گردد و بنابراین انتظار می‌رود با امضای ترامپ به‌زودی به قانون تبدیل‌شده و برای اجرا ابلاغ شود.

این بودجه ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری تقریباً عمده حوزه‌های اصلی موردنظر ناسا مورد توجه قرارگرفته است و تنها بخشی که در این قانون به آ توجه نشده است و برای تعیین تکلیف ادامه فعالیت خود باید منتظر باقی بماند بخش علوم زمین و رصد اقلیم زمین است.

این همان بخشی است که به‌طور خاص با مسأله گرمایش زمین دست‌وپنجه نرم می‌کند که چندان مورد علاقه جمهوری خواهان و ساکنان فعلی کاخ سفید نیست.

ازجمله نقاط برجسته این طرح به بخش سرنشین دار باید اشاره کرد. این بخش به‌طور عمده و همیشه بخش بزرگی از بودجه ناسا را به خود اختصاص می‌داده است. ناسا امیدوار است تا سال ۲۰۱۸ مأموریت بدون سرنشینی را با کمک پیشران‌‌‌ها و کپسول‌های در حال ساخت اوریون انجام دهد و تا دهه ۲۰۳۰ بتواند مأموریتی را به مقصد سطح یا مدار مریخ به انجام برساند.

اما یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های پیش روی ناسا در این بودجه مورد تردید واقع‌شده و در آستانه تعطیلی قرارگرفته است.

ناسا مدتی است که بر مأموریت تغییر مسیر سیارک خود (ARM) در حال مطالعه است. این مأموریت باهدف به دام انداختن سیارکی کوچک و انتقال آن به مدار ماه و نمونه‌برداری از آن طراحی‌شده است. این مأموریت نه‌تنها می‌تواند داده‌های مؤثر فراوانی و ارزشمندی از نظر علمی را در اختیار دانشمندان قرار دهد که باعث می‌شود تا فناوری‌های لازم برای سفرهای آینده سرنشین‌دار به مریخ توسعه پیدا کند. با این ‌وجود این طرح در بازبینی بودجه در کمیته مورد پرسش و تردید قرارگرفته است و در نتیجه به ناسا ۱۸۰ روز فرصت داده شده است تا بازبینی دقیقی از این پروژه مطرح کرده و یا با تغییر بخش‌هایی از مأموریت یا توجیه بیش‌تر کنگره درباره ادامه آن تصمیم‌گیری شود اگر ناسا نتواند در این مدت اهمیت این مأموریت را به کنگره ثابت کند. بودجه آن قطع‌شده و مأموریت رسماً به پایان خواهد رسید.

 

منبع: سینا پرس