اَپ‌های بانکی بیش‌ترین تعداد کاربر را در ایران دارند!

بیش‌ترین استفاده از اپلیکیشن‌های داخلی در ایران مربوط به اپلیکیشن‌های خدمات بانکی با ۶۵ درصد و کم‌ترین آن اپلیکیشن‌های مربوط به والدگری و کودک با ۱٫۲ درصد است. به گزارش پیوست، «کسب‌وکار پژوهشی گوی» در گزارشی به الگوی رفتاری استفاده از تلفن همراه کاربران پرداخته است و با طرح چهار سؤال «در روز چند ساعت […]

بیش‌ترین استفاده از اپلیکیشن‌های داخلی در ایران مربوط به اپلیکیشن‌های خدمات بانکی با ۶۵ درصد و کم‌ترین آن اپلیکیشن‌های مربوط به والدگری و کودک با ۱٫۲ درصد است. به گزارش پیوست، «کسب‌وکار پژوهشی گوی» در گزارشی به الگوی رفتاری استفاده از تلفن همراه کاربران پرداخته است و با طرح چهار سؤال «در روز چند ساعت مشغول تلفن همراه هستید‌، در گوشی‌هایتان چه خبر است، کدام دسته ازاپلیکیشن‌های ایرانی بیشتر به کارتان می‌آید، چرا اپلیکیشن‌های تلفن همراه‌تان را حذف می‌کنید به بررسی مدل و نحوه استفاده کاربران ایرانی از تلفن هوشمند پرداخته است. جامعه هدف این گزارش افراد ۱۰ سال به بالا در سراسر کشور بوده‌‌اند که از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند.از ۸۳ مشارکت‌کننده ۵۰ نفر زن و ۳۳ نفر مرد هستند. مشارکت‌کنندگان در سه گروه سنی زیر ۳۰ سال، ۳۰ تا ۵۰ سال، ۵۰ سال به بالا هستند. ۴۳ درصد این افراد فوق دیپلم یا لیسانسه بوده‌اند. در این گزارش بنا به میزان استفاده مردان و زنان آمده است که زنان ۱۳٫۵ درصد بیشتر از مردان از گوشی خود استفاده می‌کنند و با افزایش سن زمان استفاده از تلفن همراه افزوده شده است. در بخش سؤال «در گوشی‌هایتان چه خبر است» برای مطالعه درباره چگونگی استفاده از تلفن همراه و کاربری‌های مختلف آن از مشارکت‌کنندگان خواسته شده است که گزینه‌های زیر را براساس اولویت کاربری خود بین یک تا ۵ به ترتیب امتیاز دهند. مکالمه، استفاده از خدمات آنلاین اپلیکیشن‌ها، استفاده از پیام‌رسان‌‌ها و شبکه‌های اجتماعی، استفاده از سایت‌های اینترنتی، استفاده از امکانات جانبی گوشی سؤالات این بخش از گزارش بوده است. نزدیک به ۷۱ درصد زنان «استفاده از خدمات اپلیکیشن‌ها» را اولویت اول یا دوم خود دانسته‌اند. در حالی‌که مردان اولین اولویت استفاده از تلفن همراه را «مکالمه» انتخاب کرده‌اند و این موضوع یعنی مکالمه از طریق تلفن همراه برای زنان در اولویت سوم قرار دارد. همچنین برخلاف تصور، استفاده از پیام‌رسان‌‌ها و شبکه‌های اجتماعی در اولویت چهارم برای زنان قرار می‌گیرد. دومین اولویت برای مردان، «استفاده از خدمات آنلاین اپلیکیشن‌ها» است. همچنین در این گزارش آمده است با افزایش سن استفاده از اینترنت روی گوشی به سمت مکالمه میل پیدا می‌کند. دربخش دیگری از این گزارش از مشارکت‌کنندگان پرسیده شده که از کدام دسته از اپلیکیشن‌های ایرانی بیشتر استفاده می‌کنند. بیش‌ترین استفاده از اپلیکیشن‌های داخلی مربوط به اپلیکیشن‌های خدمات بانکی با ۶۵ درصد و کم‌ترین آن اپلیکیشن‌های مربوط به والدگری و کودک با ۱٫۲ درصد است. مسیریاب‌های داخلی(نشان) با ۳۰درصد رتبه سوم را کسب کرده است. شبکه‌های اجتماعی و فیلترشکن‌‌ها با ۲۸٫۷ درصد سومین دسته اپلیکیشنی داخلی بودند که مورد توجه مشارکت‌کنندگان قرار گرفته است.فاصله میان اولین انتخاب یعنی «اپلیکیشن‌های بانکی و پرداخت» تا سومین انتخاب یعنی مسیریاب بیش از دو برابر است. اپلیکیشن‌های آموزش زبان، رژیم درمانی و والدگری هیچ مخاطبی از میان مردان نداشته‌اند. ضمناً در این گزارش آمده است مرد‌ها ۱۷ درصد بیشتر از زنان از مسیریاب‌های داخلی در رانندگی کمک می‌گیرند. در ادامه این گزارش هم آمده است مردان حدود دو برابر زنان با تلفن همراه خود در اپ‌های داخلی بازی می‌کنند. در عوض زنان بیشتر از مردان با تلفن همراه خود مردان به پادکست گوش می‌دهند. به‌طور کلی شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌‌ها و فلیترشکن‌های خارجی در میان همه اپلیکیشن‌های داخلی و خارجی بیش‌ترین فراوانی را کسب کرده‌اند. این وضعیت را می‌توان ناشی از جایگاه کانال‌های ارتباطی جدید از یک سو و مسئله فیلترینگ در ایران از سوی دیگر دانست. در بخش سؤال چرا اپلیکیشن‌های تلفن همراه را حذف می‌کنیم، به نظر می‌رسد پولی بودن و فیلترینگ مانع کم‌اهمیتی برای مخاطبان اپلیکیشن‌‌هاست که بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که اساساً فلیترینگ با هر هدفی که صورت گرفته است، نتوانسته محدودیت تعیین‌کننده‌ای برای کاربران ایجاد کند. همچنین در این گزارش آمده است که در ایران کاربران اساساً خدمات اپلیکیشن‌‌ها را خریداری نمی‌کنند و دلیل پاک کردن اپ‌‌ها یا برطرف نکردن نیاز‌ها یا نداشتن کارآیی لازم و در نهایت دشواری کار کردن با اپلیکیشن از سه دلیل اصلی حذف کردن اپ‌‌ها بوده است.