تبلیغات انتخاباتی ممنوع، حتی نعل وارونه‌‌اش!

تبلیغات انتخاباتی ممنوع، حتی نعل وارونه‌‌اش! اساساً و اصولاً و طبق قانون و مقررات و اخلاق و خیلی چیزهای دیگر که البته بنده سواد آنها را ندارم، تبلیغات انتخاباتی از جیب مردم و با استفاده از موقعیت شغلی و از تریبون عمومی و از خیلی از راه‌های دیگر که باز هم بنده سواد آنها را […]

تبلیغات انتخاباتی ممنوع، حتی نعل وارونه‌‌اش!

اساساً و اصولاً و طبق قانون و مقررات و اخلاق و خیلی چیزهای دیگر که البته بنده سواد آنها را ندارم، تبلیغات انتخاباتی از جیب مردم و با استفاده از موقعیت شغلی و از تریبون عمومی و از خیلی از راه‌های دیگر که باز هم بنده سواد آنها را ندارم، ممنوع است و آن هم اکیداً.

اینها را که همه می‌دانند و تبصره و بند و ماده و اما و اگر هم ندارد، ولی این‌که هر کسی برای ملت و ملک و اقتصاد و فرهنگ و اجتماع، قدمی برداشت و حرف حسابی زد و کار صوابی کرد را که نمی‌شود بدون معطلی چسباند به سوءاستفاده و تبلیغات انتخاباتی و چرا و به چه دلیل؟

ظاهراً برخی از فعالان انتخاباتی محترم برای انتخابات و تبلیغات انتخاباتی روش نعل وارونه زدن را در پیش گرفته‌اند، که این خود نشان نوآوری و خلاقیت آقایان است و ظاهراً به جواب دادن آن خیلی امیدوارند.

فرقی هم نمی‌کند، ظاهراً به‌طور خودجوش و یک‌هویی برخی‌ها در طیف‌ها و جناح‌ها و جبهه‌ها و حزب‌های مختلف، همزمان به این کشف جدید رسیده‌اند و خلاقیتشان گل کرده است.

از نماینده مجلس و اعضاء دولت و نهاد‌ها گرفته، تا شهردار‌ها و استانداران و نیروهای نظامی و انتظامی، هر کسی حرفی می‌زند و یا کاری می‌کند که نفع و خیرش به مردم و اقتصاد و فرهنگ و ورزش و چیزهای دیگر می‌رسد، اگر از دسته و جناح خودشان باشد که هیچ، باید تعریف کرد و تمجید نمود و احسنت و آفرین گفت، اما اگر از دسته و گروه دیگری باشد و یا احتمال آن داده شود که ممکن است به طرف دسته و جناحی دیگر میل نماید، یک‌دفعه صدای همان برخی‌ها در می‌آید که ‌ای‌داد و بیداد که ملک و قانون و اخلاق، همگی و به اتفاق بر باد فنا شد و چه نشسته‌اید که فلانی برای خودش و از جیب من و شما از قدرت و موقعیتش سوءاستفاده کرده و تبلیغات انتخاباتی به راه انداخته است و این کار و فعلش فقط به خاطر رای جمع کردن و مردم فریبی و این قسم مسایل است.

خب، چه راه و روشی بهتر و کارآمد تر از این، یک نفر را به سوءاستفاده و تبلیغ پیش از موعد و فریب افکار عمومی، متهم می‌کنیم و به همه می‌فهمانیم که چقدر ما خوب هستیم و عجب جناح و طیف و گروه و دسته کار درست و قانونمند و البته حواس جمعی هستیم و حالا که ملت گرامی فهمیدند که ما چه فرشته‌هایی هستیم فی‌الفور و بدون فوت وقت از آن یکی‌ها برائت بجویند و دوری کنند و این یکی‌ها را سفت بچسبند!

این‌طوری که معلوم است ممکن است کار این آدم‌های زرنگ بگیرد و چند رأیی برای خودشان و همراهان خودشان دست و پا کنند ولی اگر همین‌طور و با همین دست فرمان پیش بروند، در انتخابات بعدی و البته از چند ماه زودتر، دیگر کسی دست به سیاه و سفید نمی‌زند و چند ماهی همه چیز بلاتکلیف و معطل می‌ماند تا مبادا شائبه‌ای پیش بیاید و رقیبان روی هوا فرصت را بل بگیرند و صدای ضجه‌مویه ایشان به هوا برود!

فرق هم نمی‌کند انتخابات مجلس و شورای شهر باشد یا رییس‌جمهوری و باز فرقی نمی‌کند از جناحین باشد و یا از احزاب و یا مستقل و آزاد، آتش که بگیرد خشک و تر می‌سوزند چه آنان‌که نعل وارونه زده‌اند و چه آنان که از این سبک و سیاق خوششان آمده است و از کنار هم‌دسته‌ای‌های این‌کاره، گذشته‌اند و چشمان مبارکشان را درویش کرده‌اند و حتی بسیاری که این کار‌ها را برنتابیدند و مزمت کرده‌اند و گله‌گذاری کرده‌اند، اما یا صدایشان به حدکافی بلند نبوده و یا زورشان به حد وافی، نچربیده است.

 

                                                                    هوشنگ خان