گروه خودرو- خودروسازان داخلی برای ارائه محصولات خود به بازار نیازمند اخذ مجوزهای مختلف از سازمانهای متولی در زمینههای محیطزیست، ایمنی، و… هستند تا با اثبات رعایت موارد ایمنی و زیستمحیطی در محصولات خود مجوز ورود به بازار را پیدا کنند. بخش عمده مسئولیت ارزشیابی کیفی خودروها در کشور را شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد […]
گروه خودرو- خودروسازان داخلی برای ارائه محصولات خود به بازار نیازمند اخذ مجوزهای مختلف از سازمانهای متولی در زمینههای محیطزیست، ایمنی، و… هستند تا با اثبات رعایت موارد ایمنی و زیستمحیطی در محصولات خود مجوز ورود به بازار را پیدا کنند. بخش عمده مسئولیت ارزشیابی کیفی خودروها در کشور را شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) بهعنوان نهاد بازرسی مورد تأیید وزارت صنعت،معدنوتجارت، بهعهده دارد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، مجتبی استادرحیمی؛ معاونت بازرسی خودرو و خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، با بیان اینکه سازمان بازرسی کیفیت در دو مرحله کیفیت خودروها را مورد ارزیابی قرار میدهد، عنوان کرد: سازمان ملی استاندارد به منظور تبیین روش اجرایی واحد بین کلیه خودروسازان، اقدام به تهیه و تدوین دستورالعملی تحت عنوان صدور گواهی تأیید نوع و تطابق تولید خودروهای تولید داخل کرده است. استادرحیمی؛ افزود: گواهی تأیید نوع خودرو (TA) شامل الزامات فنی استاندارد EC/46/2007 است که خودرو در صورت پاس کردن آن مجوز تأیید نوع و شمارهگذاری دریافت میکند.
قیمتگذاری دستوری کمیت و کیفیت خودروهای داخلی را تحتتأثیر قرار داده است
معاونت بازرسی خودرو و خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، ادامه داد: تطابق تولید (COP) نیز مجموع بازرسیها و نظارتهایی است که جهت اطمینان از انطباق محصولات تولید انبوه با نمونه اولیه که پیشتر گواهی تأیید نوع را اخذ نموده است، صورت میگیرد. وی با بیان اینکه بازرسی تطابق تولید شامل دو بخش ارزیابی اولیه و ارزیابی ادواری است، اظهار داشت: ارزیابی اولیه با هدف حصول اطمینان از وجود و استقرار سیستمهای مدیریت کیفیت، وجود و استقرار روشها و دستورالعملهای تضمینکننده از کنترل مؤثر در حین تولید و همچنین بازرسی و کنترل نمونه تولید شده با نمونه اولیه و در مرحله تأیید نوع و بعد از بررسی و تأیید مدارک انجام میشود و ارزیابیهای ادواری نیز پس از اعطای گواهینامه تأیید نوع و در حین تولید انبوه خودرو صورت میگیرد. استادرحیمی؛ تأکید کرد: چنانچه خودرویی در هر مرحله قادر به پاس کردن استانداردهای مذکور نباشد، از تولید و شمارهگذاری آن جلوگیری خواهد شد. معاونت بازرسی خودرو و خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، درخصوص معیارهای این شرکت برای سنجش ایمنی خودروها، بیان کرد: اگرچه فاکتورهای مؤثر بر ایمنی در مرحله طراحی خودرو لحاظ و هنگام صدور گواهی تأیید نوع مورد بررسی قرار میگیرند، اما مسئله عمده در بخش ایمنی، عدم رعایت دستورالعملهای اولیه در مرحله تأیید نوع و توسعه محصول است. وی با اشاره به اینکه ایمنی تنها شامل بدنه خودرو نمیشود و هرگونه خطا هنگام نصب قطعات، ایمنی خودرو را تحتتأثیر قرار میدهد، یادآور شد: با توجه به اشکالات در بخش نظارتهای فنی در حوزه ایمنی خودروهای تولیدی لازم است بازنگریهایی در این زمینه صورت بگیرد. استادرحیمی؛ با بیان اینکه سازمان بازرسی کیفیت راهکارهایی را در راستای ارتقای ایمنی خودروها پیشنهاد داده است، افزود: در صورت تصویب و اجرای این دستورالعمل، ریسکهای بالقوه در فرآیند تولید کنترل و ایمنی خودروها تا حد قابلتوجهی بهبود خواهد یافت. معاونت بازرسی خودرو و خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، درخصوص اینکه آیا اصلاح استانداردهای ایمنی با افزایش قیمت محصولات همراه خواهد بود، تأکید کرد: بهبود ایمنی به معنای رعایت صحیح استانداردها طبق دستورالعمل تدوین شده است و آپشن جدید در خودرو نیست که موجب افزایش قیمت محصول شود؛ بنابراین اگر استانداردها به درستی رعایت و اجرا نمیشوند باید آنها را شناسایی و اصلاح کرد. وی درخصوص الزامات فنی و استاندارد خودروهای وارداتی، اظهار داشت: الزامات و استانداردها از سوی شرکت بازرسی کیفیت پیشنهاد و مطرح شده، اما در نهایت وزارت صمت و سازمانهای نظارتی مانند سازمان ملی استاندارد تعیینکننده استانداردها هستند. معاونت بازرسی خودرو و خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، با اشاره به اینکه تست خودروهای وارداتی در کشور مبدأ و براساس سند ایمارک، آزمون کیفیت و تأییدیه سازمان ملی استاندارد انجام میشود، ادامه داد: در صورتی که خودروی وارداتی فاقد گواهینامه ایمارک باشد، گواهینامه تأیید نوع نیز برای آن صادر نخواهد شد. استادرحیمی؛ یادآور شد: در حوزه خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی نیز الزامات لازم تدوین و ابلاغ شده و نظارتها از سوی شرکت بازرسی کیفیت در حال انجام است. وی با اشاره به واردات خودروهای برقی به کشور بیان کرد: متاسفانه موجی که در رابطه واردات خودروهای برقی ایجاد شد یک جانبه و نسنجیده بود چراکه تولید و واردات خودروهای برقی نیازمند ایجاد زیرساختهای برقیسازی در کشور است که بارها مورد بحث قرار گرفته است، اما آنچه که در این حوزه کمتر مورد توجه قرار گرفته تجهیز آزمایشگاهها و مراکز تست خودروهای برقی است که نیازمند تجهیز شرکتهای بخشخصوصی است. معاونت بازرسی خودرو و خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نبود استراتژی را مهمترین دلیل ضعف زیرساختهای کیفیسازی در حوزه خودروسازی عنوان و بیان کرد: در شرایطی که با استراتژی جامع و مدون در بخش زیرساختهای کیفیسازی میتوان بخشخصوصی را هدایت و بین بخشهای مختلف یکپارچگی ایجاد کرد، نبود سند چشم انداز موجب اتخاذ تصمیمات جزیرهای در این حوزه شده است. استادرحیمی؛ عملکرد خودروسازان داخلی در حوزه ارتقای کیفی را قابل قبول توصیف کرد و اذعان داشت: اگرچه در سالهای اخیر تلاشهای زیادی از سوی خودروسازان در حوزه کیفیسازی انجام شده، اما کیفیت خودروها تحتتأثیر متغیرهای فراوان از جمله تعدد و عدم پایداری منابع تأمین قطعات است، در حالی که با کاهش سورس تأمین قطعات میتوان تمرکز بیشتری روی کیفیت داشت و تا زمانی که این موارد رفع نشوند نمیتوان انتظار زیادی از خودروسازان داشت. وی درباره قانون واردات خودروهای کارکرده به کشور و کیفیت خودروهای دستدوم خارجی اظهار داشت: واردات خودروهای کارکرده در کوتاهمدت میتواند به تنظیم بازار خودرو کمک کند، اما واردات آنها در بلندمدت مستلزم تعیین قواعد و ضوابط خاص است و اخیراً نیز دستورالعملی برای واردات کارکردهها تهیه شده است و امیدواریم با واگذاری واردات خودروهای دستدوم به خودروسازان باسابقه و محدودیت واردات به برندهای خاص و باکیفیت و همچنین تأمین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش حداقل ۱۰ سال از ایجاد آسیب به دارندگان این خودروها جلوگیری کنیم.
دیدگاه بسته شده است.