ضرر ۲۵ درصدی پیمانکاران برای دریافت اسناد خزانه و اوراق مشارکت

به جای پول نقد و به دلیل وجود حق واسطه‌گری رخ می‌دهد  ضرر ۲۵ درصدی پیمانکاران برای دریافت اسناد خزانه و اوراق مشارکت مدیرعامل شرکت تأسیسات راه‌آهن «بالاست» با بیان این‌که پروژه ۴ خطه‌سازی راه‌آهن تهران تا کرج در راستای تکمیل شبکه حمل و نقل حومه‌ای فروردین سال آینده به پایان می‌رسد، گفت: ارایه اسناد […]

به جای پول نقد و به دلیل وجود حق واسطه‌گری رخ می‌دهد

 ضرر ۲۵ درصدی پیمانکاران برای دریافت اسناد خزانه و اوراق مشارکت

مدیرعامل شرکت تأسیسات راه‌آهن «بالاست» با بیان این‌که پروژه ۴ خطه‌سازی راه‌آهن تهران تا کرج در راستای تکمیل شبکه حمل و نقل حومه‌ای فروردین سال آینده به پایان می‌رسد، گفت: ارایه اسناد خزانه و اوراق مشارکت به جای پول نقد برای پیمانکاران ضرر ۲۵ درصدی به دنبال دارد.

به گزارش ایلنا، سیروس جعفری با بیان این‌که ۲۵ درصد سهام شرکت تأسیسات راه‌آهن بالاست در فرابورس عرضه شده است، گفت: امروز این شرکت برای ۳ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کرده است.

وی با بیان این‌که شرکت «بالاست» از معدود شرکت‌های چند وجهی خاورمیانه که در بخش‌های راه‌آهن، ساختمانی، معدنی و راه‌سازی است، گفت: با خرید ۴۳۰ واگن باری فعالیت خود را در بخش راه‌آهن شروع کردیم اما عمر شرکت بالاست و فعالیت‌های آن در این حوزه به قدمت تأسیس راه‌آهن در کشور است.

مدیرعامل شرکت «بالاست» با بیان این‌که در حال حاضر احداث، بهسازی و بازسازی ۸۵۰ کیلومتر خط آهن را در دست اجرا داریم گفت: ارزش ریالی این پروژه‌ها مجموعاً به ۸۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

جعفری با بیان این‌که در حال حاضر از شرکت راه‌آهن ۱۲۰ میلیارد تومان طلبکاریم گفت: بدهی دولت به پیمانکاران یکی از معضلات بخش پیمانکاری محسوب می‌شود و این مشکلات متعددی برای شرکت‌های بخش خصوصی از جمله عقب‌ماندگی پرداخت حقوق کارکنان را منجر می‌شود به‌طوری که در حال حاضر در این شرکت حقوق کارکنان دو ماه عقب افتاده است.

وی با اشاره به پروژه‌های ریلی در دست اجرای شرکت «بالاست» گفت: مهمترین پروژه بین‌المللی این شرکت پروژه راه‌آهن خواف- هرات است که شبکه ریلی کشورمان را به کشور افغانستان متصل می‌کند.

جعفری ادامه داد: در حال حاضر این پروژه در بخش ایران به اتمام رسیده است و ریل‌گذاری آن انجام شده است و در بخش افغانستان هم ریل‌گذاری در دست اجرا است.

وی افزود: همچنین از دیگر پروژه‌های ریلی در دست اجرای شرکت «بالاست» ۴خطه‌سازی محور تهران – کرج است که از جمله پروژه‌های قطارهای حومه‌ای محسوب می‌شود. سیاست دولت این است که ترافیک را از روی جاده به ریل منتقل کند و در راستای سیاست این دولت شرکت بالاست پروژه ۴ خطه‌سازی راه‌آهن تهران تا کرج را در دست اجرا دارد.

مدیرعامل شرکت «بالاست» با بیان این‌که این پروژه در حال حاضر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: امیدواریم پروژه ۴ خطه‌سازی راه‌آهن تهران تا کرج فروردین ۹۶ به پایان برسد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا مبنی بر این‌که آیا برنامه‌ای برای خرید واگن‌های جدید دارید گفت: خرید ۱۵۰۰ دستگاه واگن باری جدید را در دستور کار خود قرارداده‌ایم که پیش‌بینی می‌کنیم این پروژه تا دو سال دیگر به شرط تأمین فاینانس آن به اجرا برسد.

جعفری گفت: همچنین پروژه راه‌آهن میانه به تبریز هم از جمله پروژه‌های شرکت بالاست است که پیشرفت فیزیکی قابل توجهی دارد.

مدیرعامل شرکت بالاست با بیان این‌که پروژه اتوبان ایلیخچی در آذربایجان شرقی به طول ۹ کیلومتر به صورت ۴بانده را هم شروع کرده‌ایم و ورود به ساخت فرودگاه را هم در دستور کار خود داریم.

وی با اشاره به پروژه‌های این شرکت در کشورهای خارجی گفت: تاکنون برنده ۳ مناقصه پروژه راه‌سازی در کشورهای ازبکستان و افغانستان شده‌ایم.

 

جعفری همچنین با اشاره به مشکلات پیمانکاران گفت: یکی از مشکلات بسیار جدی پیمانکاران ارایه اسناد خزانه و اوراق مشارکت به جای پول نقد است، هرچند که این اوراق مدت‌دار هستند و سود آنها پرداخت می‌شود اما بابت نقد کردن این اسناد و اوراق ۱۵ تا ۲۵ درصد حق واسطه‌گری می‌پردازیم که این یک زیان قابل توجه برای شرکت‌های پیمانکاری محسوب می‌شود.