مهدی قرهداغلی – ایمنی خودروهای تولید داخل طی سالهای گذشته با جدالهای مختلفی همراه بوده، بهطوری که در سالهای گذشته تولید خودروی پراید که مشهور به ارابه مرگ است، متوقف شد و پس از آن نیز تولید خودروی پژو۴۰۵ نیز با توجه به پلتفرم قدیمیاش با توقف تولید روبهرو شد. اما با همه این اوصاف […]
مهدی قرهداغلی – ایمنی خودروهای تولید داخل طی سالهای گذشته با جدالهای مختلفی همراه بوده، بهطوری که در سالهای گذشته تولید خودروی پراید که مشهور به ارابه مرگ است، متوقف شد و پس از آن نیز تولید خودروی پژو۴۰۵ نیز با توجه به پلتفرم قدیمیاش با توقف تولید روبهرو شد. اما با همه این اوصاف این مسائل باعث نشد که ایمنی خودروهای تولیدی با افزایش چندانی روبهرو شود و چه بسا که رفتهرفته ایمنی خودروهای تولیدی نسبت به گذشته روند کاهشی را شاهد بوده است. اما بهنظر میرسد اینگونه مسائل نیاز به ساختار و راهحل پیچیدهای ندارد و فقط با بهروزرسانی محصولات و استفاده از متریال باکیفیت بالا میتوان بخش عمدهای از مشکلات ایمنی خودروها را برطرف نمود. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، فرزانه انصاری؛ رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، در نشستی که با حضور مدیران دو خودروسازی بزرگ کشور و خودروسازی بخشخصوصی برگزار شد، استراتژی این سازمان را نظارت بر بهبود مستمر کیفیت محصولات تولیدی، بهویژه در صنعت خودرو برشمرد. دبیر شورایعالی استاندارد، با اشاره به اینکه کیفیت خودرو همواره یکی از موضوعات بحثبرانگیز در جلسات تخصصی است، اظهار داشت: کیفیت خودرو بهعنوان یک مطالبه عمومی مورد توجه قرار دارد و حفظ ایمنی و رضایتمندی مردم، خط قرمز ما و خواست دولت است. انصاری؛ با مثبت ارزیابی کردن گزارشهای ارائه شده از سوی خودروسازان درخصوص تولید خودرو با پلتفرمهای جدید، تولید خودروهای هیبریدی و خروج خودروهای فرسوده (با هدف کمک به حل معضل ناترازی انرژی و کاهش آلودگی هوا)، افزود: سازمان ملی استاندارد ایران با رفع موانع و تسهیلگری از تولید حمایت میکند. وی بار دیگر بر ارتقای کیفیت خودروهای داخلی تأکید کرد و گفت: استانداردها حداقل کیفیت هستند و خودروسازان باید نسبت به اجرای استانداردهای ۸۵گانه اهتمام ورزند. رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، سرمایهگذاری در ایجاد آزمایشگاههای پیشرفته و تأسیس مرکز تست تصادف را برای صنعت خودروسازی امری ضروری دانست و تصریح کرد: پژوهشگاه استاندارد با نگاهی فنی و تخصصی میتواند مشاور خوبی برای ارائه طرحهای توسعهای صنعت باشد. در این جلسه، خودروسازان با ارائه گزارشی از برنامههای تولیدی و توسعهای خود، خواستار حذف بروکراسی و رفع مقرراتی شدند که فقط منجر به صرف وقت و هزینه میشود. رئیس سازمان ملی استاندارد ایران نیز اعلام آمادگی کرد تا این موارد را در جلسات تخصصی بررسی کرده و در مواردی که مغایرتی با قوانین وجود نداشته باشد، مساعدتهای لازم را داشته باشد. رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، بر اهمیت رعایت استانداردها در فرآیند تولید و ضرورت حرکت به سمت ایجاد مقررات فنی مطابق با ضوابط تجارت بینالمللی تأکید کرد و گفت که بازنگری در دستورالعملها با هدف رفع موانع و چالشهای تولیدکنندگان به بخشخصوصی امکان میدهد تا در فضایی امن و آرام به فعالیت خود ادامه دهد. انصاری؛ با اشاره به نقش استانداردهای اجباری در تولید محصولات با کیفیت و مطمئن برای صنایع داخلی و بهرهگیری از فرصتهای صادراتی، گفت: زمان اجرای استانداردها، دستورالعملها و رویههای فنی با مشورت و دریافت نظرات تخصصی ذیربط در بخشخصوصی پیگیری میشود. انصاری؛ افزود: رویکرد تیم جدید سازمان ملی استاندارد ایران، گذار از صرفاً استانداردهای اجباری و حرکت به سمت ایجاد مقررات فنی است که این رویه در سطح جهانی نیز دنبال میشود. این امر موجب افزایش رقابت بین تولیدکنندگان و گسترش حق انتخاب مشتری خواهد شد. رئیس سازمان ملی استاندارد، با تأکید بر بازنگری دستورالعملها با هدف رفع موانع و چالشهای تولیدکنندگان، خاطرنشان کرد: این بازنگریها به بخشخصوصی امکان میدهد تا در فضایی امن و آرام به فعالیت خود ادامه دهد. انصاری؛ با بیان اینکه از کیفیت و ایمنی مردم کوتاه نخواهیم آمد، تصریح کرد: با تزریق ایدههای نوین به صنعت خودرو و همافزایی مجموعههای خودروسازی، باید به سمت تولید خودروی اقتصادی، اما ایمن حرکت کرد. وی در واکنش به نگرانیهای صاحبان صنایع درخصوص اجرای استانداردهای اجباری، گفت: خاصیت استانداردها این است که متناسب با نیاز جامعه و مباحث فنی، روزآمد میشوند. انصاری؛ همچنین یادآور شد: پژوهشگاه استاندارد با نگاهی فنی و تخصصی میتواند مشاور خوبی برای ارائه طرحهای توسعهای صنعت باشد. رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، اظهار کرد: درخواستهای خود را برای طرح و پیگیری در جلسات تخصصی ارائه دهید تا در مواردی که مغایرتی با قوانین وجود نداشته باشد، مساعدتهای لازم صورت پذیرد. در این دیدار، مدیران عامل این دوبخشخصوصی ضمن طرح مسائل و مشکلات مربوط به فرآیندهای ترخیص کالا از بنادر و گمرکات کشور، خواستار تسهیلگری سازمان ملی استاندارد در این زمینه و تسریع در صدور تأییدیهها شدند. نمایندگان بخشخصوصی، اذعان داشتند: میتوان در کنار استاندارد، به رفع پیچیدگیهای صنعت خودرو که با برخی افراطیگریها به گره کور تبدیل شده است، کمک کرد.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه