در نشست کمیسیون حملونقل، لجستیک و گمرک مطرح شد ۳۰ درصد از درآمد صنعت حملونقل از بین رفته است اعضای کمیسیون حملونقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران، رفع مشکلات ترانزیت و صنعت حملونقل کشور را نیازمند ارادهای ملی برای برطرف کردن موانع عنوان کردند. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران نشست کمیسیون حملونقل، لجستیک و […]
در نشست کمیسیون حملونقل، لجستیک و گمرک مطرح شد
۳۰ درصد از درآمد صنعت حملونقل از بین رفته است
اعضای کمیسیون حملونقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران، رفع مشکلات ترانزیت و صنعت حملونقل کشور را نیازمند ارادهای ملی برای برطرف کردن موانع عنوان کردند.
به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران نشست کمیسیون حملونقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با حضور امیدملک، رضاکامی و محمدجوادعطرچیان، مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانههای مرزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور برگزار شد. در این نشست، اعضا پیرامون مشکلات ترانزیتی و مسایلی که منجر به عدم کامیابی ایران در رقابت با کشورهای همسایه در زمینه حملونقل شده است، گفتوگو شد.
امید ملک، رییس کمیسیون حملونقل، لجستیک، و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تأکید بر اینکه ۳۰ درصد از درآمد صنعت حملونقل کشور از بین رفته است، گفت: عدم پایبندی به قانون توسط بخشهای مرتبط با حملونقل کشور منجر به ایجاد اختلال در این بخش شده است.
محمدعیقرلو، دبیرکل فدراسیون حملونقل و لجستیک ایران هم خواستار بررسی به نیاز فعالان صنعت حملونقل کشور شد و گفت: تمدید پروانه شرکتهای حملونقل بینالمللی، بعد از یک دوره ۵ ساله باید بدون محدودیت و مادامالعمر باشد. که این مشکل با بررسی سازمان پایانهها میتواند برطرف شود.
وی به مشکلات اخذ ویزا برای رانندگان بینالمللی اشاره کرد و اقدامات کانون ایرانگردی و جهانگردی را فراتر از اختیارات ارزیابی کرد و گفت: در بسیاری از موارد شاهد هستیم که توسط این کانون بدون اطلاعرسانی جلوی فعالیت شرکتهای حملونقل گرفته میشود که فعالان این صنعت خواستار رسیدگی نهادهای مرتبط با این موضوع هستند.
در ادامه موضوعاتی مانند قاچاق مواد مخدر توسط رانندگان و بدون ارتباط دانستن این موضوع با شرکتهای حملونقل، انتقاد از افزایش سهم ماشین شرکتهای حملونقل ترکیه، عراق و افغانستان برای انتقال کالاهای صادراتی، نبود برنامهای مدون برای آینده حملونقل پیشرفته ایران توسط اعضا مطرح شد.
رقابت با کشورهای همسایه
در ادامه محمدجوادعطرچیان، مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانههای مرزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور، به موقعیت ترانزیتی ایران در میان دیگر کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: تمامی سیاستهای اتخاذ شده در دهههای اخیر در خصوص حملونقل کشور، در راستای جلوگیری از کم نشدن سهم ایران از رقابت با کشورهای همسایه بوده است.
وی افزود: ۴٫۶ میلیون تن صادرات ما از طریق جادهها انجام گرفته که براساس آمارها بیشترین واردات ما از ترکیه و بیشترین صادرات ما به افغانستان بوده است.
عطرچیان سهم کامیونهای ایرانی از کل واردات را ۳۰ درصد عنوان کرد و افزود: مسایل و قوانین داخلی و کاهش نیافتن هزینههای حملونقل در کشور از دلایل اصلی کاهش ترانزیت از طریق ایران هستند. تا زمانی که دولت و بخشخصوصی پیرامون صنعت حملونقل به نتیجه واحد نرسند شرایط به همین گونه ادامه خواهد یافت.
وی با تأکید بر اینکه نگاه دولت به حملونقل، درآمدزایی است، افزود: این حوزه چون برای دستگاههای دولتی به منبع درآمدزا تبدیل شده، دولت را رقیب بخشهای خصوصی کرده است. نیاز به تأمین بودجه ۴۰۰۰ میلیارد تومانی تعمیرات سالیانه جادههای کشور یکی از دلایل توجه به درآمدهای این حوزه است.
عطرچیان نیاز به بازنگری در قوانین سازمان حملونقل را الزامی دانست و گفت: ادارههای مختلفی در زیرمجموعه این سازمان وجود دارد و اضافه کردن اداره ترانزیت نه تنها مشکلی از این حوزه برطرف نمیکند بلکه پیچیدگی رابطه سازمانها با یکدیگر را در کل کشور بیشتر میکند.
عطرچیان با تأکید بر اینکه حل مشکلات حملونقل و ترانزیت نیاز به اراده ملی دارد، درمورد حملونقل آسیای میانه گفت: ترکیه قصد داشت ۱۶۵۰۰۰ دستگاه کامیون را به سمت بازار آسیای میانه روانه کند و اگر سختگیریهای کنونی نبود، چراغ کامیونهای ایرانی خاموش میشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.