یک کارشناس گمرکی، ضمن تشریح سرنوشت واردات و حقوق ورودی خودرو در سال ۱۴۰۴، گفت: دو عامل مهم احتمالاً واردات خودرو را با چالش و نتیجتاً منجر به افزایش قیمت خودروهای وارداتی در سال آینده میشود. به گزارش مناقصه مزایده، رسول کوهستانیپزوه؛ کارشناس گمرکی، درباره سرنوشت واردات خودرو در سال ۱۴۰۴، اظهار کرد: با توجه […]
یک کارشناس گمرکی، ضمن تشریح سرنوشت واردات و حقوق ورودی خودرو در سال ۱۴۰۴، گفت: دو عامل مهم احتمالاً واردات خودرو را با چالش و نتیجتاً منجر به افزایش قیمت خودروهای وارداتی در سال آینده میشود. به گزارش مناقصه مزایده، رسول کوهستانیپزوه؛ کارشناس گمرکی، درباره سرنوشت واردات خودرو در سال ۱۴۰۴، اظهار کرد: با توجه به تغییرات انجام شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۴ و احکام و تکالیف قانون بودجه مرتبط با گمرک و تجارت خارجی مذکور در تبصره یک میتوان نتیجه گرفت که شرایط واردات خودرو از لحاظ تخصیص ارز تسهیل خواهد شد، زیرا مجوز واردات خودرو جهت رفع تعهد ارزی صادر شده است و همچنین مجوز واردات خودرو به ایرانیان خارج از کشور دارای کارت اقامت و از محل ارز خارجی صادر شده است. وی افزود:، اما بررسی تبصره یک قانون بودجه سال آینده نشان میدهد که دو عامل مهم احتمالاً واردات خودرو را با چالش و یا حتی عدم انجام واردات و نتیجتاً عدم تحقق درآمد پیشبینی شده دولت در قانون بودجه و تورم و افزایش قیمت خودروهای وارداتی در سال آینده مواجه میکند. کوهستانیپزوه؛ ادامه داد: این دو عامل تعیین حقوق ورودی ۱۰۰درصد جهت واردات خودرو و تغییر نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی براساس میانگین نرخ ارز در اسفند ۱۴۰۳ در مرکز مبادله طلا و ارز است. این کارشناس گمرکی، افزود: در حالی که در سال ۱۴۰۳ حقوق ورودی خودروهای سواری برقی چهار درصد، خودروهای سواری هیبریدی ۱۵ درصد، خودروهای بنزینی تا ۱۰۰۰ سیسی ۲۰ درصد، خودروهای بنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سیسی ۵۵ درصد، خودروهای بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سیسی ۹۵ درصد و خودروهای بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سیسی ۱۳۵ درصد تعیین شده است، تعیین حقوق ورودی ۱۰۰ درصدی جهت همه خودروهای سواری وارداتی جای ابهام دارد و به نظر میرسد موضوع مورد توجه مجلس و دولت قرار نگرفته است و واردات خودرو را با چالش روبهرو خواهد کرد. وی تصریح کرد: تصمیم مذکور با سیاستهای دولت در جهت کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا و قانون هوای پاک مغایرت دارد، زیرا خودروهای برقی و هیبریدی و خودروهای سواری با حجم تا ۱۰۰۰ سیسی را نیز شامل شده است؛ لذا موجب افزایش شدید قیمت این نوع خودروهای وارداتی به ترتیب به میزان ۱۰۸ درصد و ۹۹ درصد و ۹۵ درصد خواهد شد. این کارشناس گمرکی، ادامه داد: با تغییرات قانون بودجه سال آینده در خودروهای ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سیسی بنزینی که در حالحاضر حقوق ورودی آن ۵۵ درصد است و با توجه به تغییر نرخ ارز و مأخذ ۱۰۰ درصدی، افزایش قیمت این نوع خودروها به میزان ۷۰ درصد قابل پیشبینی است. کوهستانیپزوه؛ اضافه کرد: تنها تغییر در خودروهای سواری وارداتی بیش از ۱۵۰۰ سیسی تا ۲۰۰۰ سیسی افزایش پنج درصدی حقوق ورودی و تغییر نرخ ارز محاسباتی گمرک در آن خواهد بود هر چند که همین موضوع نیز موجب افزایش قیمت این نوع خودروها به میزان ۴۹ درصد خواهد شد. وی افزود: نکته جالب توجه اینکه با اعمال قانون بودجه سال آینده، مأخذ حقوق ورودی خودروهای ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سیسی که در حالحاضر ۱۳۵ درصد است ۳۵ درصد کاهش خواهد یافت، لیکن با توجه به افزایش نرخ ارز مبنای محاسبات گمرکی این خودروها نیز افزایش قیمت به میزان ۳۲ درصد را خواهند داشت. این کارشناس گمرکی، گفت: به نظر میرسد مجلس شورای اسلامی و دولت میبایست نسبت اصلاح موضوع قبل از افزایش قیمت و بروز آثار تورمی بر سایر کالاها و همچنین تحقق درآمدهای بودجه سال آینده اقدام عاجلی به عمل آورند.
گروه خودرو- تعرفه واردات خودرو همیشه از عوامل مهم تعیینکننده در قیمت نهایی محصولات وارداتی و مونتاژی بوده است و بر همین اساس مجلس شورای اسلامی برای ایجاد رقابت بین خودروسازان و واردکنندگان خودرو در قانون بودجه سال آینده پیشنهاد کاهش تعرفه واردات خودرو به ۶۰ درصد را ارائه کرده و از سویی هم پیشنهاد […]
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس، از توافق کمیسیون تلفیق و مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تخصیص ۳٫۳دهم میلیارد یورو اعتبار به واردات خودرو خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده، رحیم زارع؛ با اشاره به نشست کمیسیون تلفیق، گفت: در جلسه امروز ایرادات شوراینگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به منظور اصلاح در لایحه بودجه مصوبه […]
مهدی قرهداغلی- رئیس کل گمرک، گفت: واردات خودرو درآمدهای گمرک را به میزان چشمگیری افزایش میدهد و گمرک حدود ۲۶۴ همت از محل کل واردات به کشور در سال آینده درآمد خواهد داشت. به گزارش مناقصهمزایده، فرود عسگری؛ رئیس کل گمرک ایران، در جمع خبرنگاران، گفت: همه مرزهای مهم کشور به دستگاه ایکسری مجهز هستند. […]
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، درباره مخالفت هیئتعالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به اختصاص ارز برای واردات خودرو، گفت: این مخالفت هیچ توجیهی ندارد. نباید با مصوبات مجلس حذفی برخورد شود. به گزارش رکنا، هیئتعالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام درحالی با مصوبه تخصیص ارز برای واردات خودرو مخالفت و آن را […]
دیدگاه بسته شده است.