واگذاری خدمات حمل و نقل معدن زرشوران از طریق مناقصه به بخش خصوصی

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران خدمات حمل و نقل مجتمع معدنی طلای زرشوران را به بخش خصوصی واگذار می‌کند. به گزارش مناقصه‌مزایده، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) براساس قانون برگزاری مناقصات، با انتخاب پیمانکار، خدمات حمل و نقل مجتمع معدنی و صنعتی طلای زرشوران را برای […]

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران خدمات حمل و نقل مجتمع معدنی طلای زرشوران را به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) براساس قانون برگزاری مناقصات، با انتخاب پیمانکار، خدمات حمل و نقل مجتمع معدنی و صنعتی طلای زرشوران را برای مدت یکسال از طریق مناقصه عمومی یک مرحله‌ای در اختیار بخش خصوصی می‌گذارد.

متقاضیان شرکت در مناقصه خدمات حمل و نقل مجتمع طلای زرشورارن باید گواهی‌نامه صلاحیت تخصص و تجربه‌کاری مفید و مرتبط با موضوع مناقصه، الزامات مراجع ذی‌صلاح در اجرای فعالیت‌های مرتبط با موضوع مناقصه، تأییدیه معتبر از وزارت کار و امور اجتماعی در امور خدماتی و همچنین تأمین مالی را داشته باشد.

محل اجرای پروژه، مجتمع معدنی و صنعتی طلای زرشوران واقع در استان آذربایجان‌غربی، شهرستان تکاب، کیلومتر ۳۵ جاده تخت سلیمان، روستای زرشوران است.

معدن کاری در زرشوران گذشته‌ای طولانی دارد. کانسار قدیمی طلا و آثار باستانی طلاشویی در نهشته‌های این ناحیه بازگو کننده میزان قدمت و فعالیت بهره‌برداری طلا در این ناحیه است. در کتاب‌ها و نوشتارهای تاریخی برجای مانده از گذشتگان در چند مورد به این مسأله اشاره شده است. چنان‌چه شواهد تاریخی وجود دارد که استخراج طلا و زرنیخ آن را به مادها، اشکانیان، هخامنشیان و ساسانیان نسبت می‌دهد.

نقشه زرشوران- تخت سلیمان اولین بار توسط باباخانی و همکاران (۱۳۶۷) تهیه شد. توسط تدین اسلامی (۱۳۷۰) گزارش اکتشاف ژئوشیمیایی زرشوران و توسط صمیمی و همکاران (۱۳۷۰) نقشه زمین‌شناسی ۱: ۱۰۰۰ زرشوران تهیه شد. کریمی (۱۳۷۲) با مطالعه سنگ‌شناسی، کانی‌شناسی و بررسی تشکیل طلا و آرسنیک زرشوران، تز کارشناسی ارشد خود را ارایه داد و پس از آن با مطالعات بیشتر(۱۳۸۸)، بر روی پاراژنز کانیها، الگویی ارایه کرد که به همراهی کانی گچلیت به عنوان کانی شاخص کانسارهای هیدروترمال با کانی‌های دیگر کانی‌های زرشوران اشاره می‌نمود. در چارچوب پژوهش‌های طلا، توسط اجاقی (۱۳۷۴) و از طریق شرکت کاوشگران نقشه۱: ۲۰۰۰۰ زمین‌شناسی تهیه و ارایه شده و پس از آن در چارچوب یک طرح بزرگ اکتشاف طلا بررسی‌های پیچیده زمین‌شناسی، ژئوشیمی با گمانه‌زنی جهت دستیابی به طلا انجام شد که هدف آن کشف یک افق طلا در ناحیه بوده است. مطالعات و بررسی‌های فراوانی توسط اسدی (۱۳۷۹) و مهرابی (۱۳۸۶) تا چند سال بعد در قالب مقالات و گزاراش‌های متعدد در زمینه سنگ‌شناسی‌، کانی‌شناسی، مدل سازی، بررسی کانی‌های همراه به ویژه نقره و مس و معرفی پاراژنز و… در منطقه معدنی زرشوران صورت گرفته است که نتایج آن حایز اهمیت است و مبنای بسیاری از مطالعات گسترده مربوط به هر بخش در سال‌های بعد بوده است.

علاوه بر مطالعات فوق، منطقه معدنی زرشوران به جهت فعالیت‌های اکتشافی صورت گرفته از سوی مؤسسات و شرکت‌های مختلفی مورد توجه قرار داشته است. پیش از انقلاب امتیاز بهره‌برداری از معدن به عهده شرکت کاوه به مدیریت مظاهری بوده است. پس از انقلاب، جهاد سازندگی معدن را در اختیار گرفت و آن را در سال ۱۳۶۴به شرکت خدمات اکتشافی واگذار کرد. محدوده معدنی زرشوران تا قبل از سال۱۳۷۰ به عنوان معدن زرنیخ مورد توجه و بهره‌برداری بود. از سال ۱۳۷۰ این کانسار به عنوان یک پتانسیل طلا مورد توجه قرار گرفته است و مطالعات اکتشافی تا مرحله نیمه تفصیلی بر روی آن در چارچوب طرح اکتشاف سراسری طلا انجام گرفته است. در سال۱۳۷۵ شرکت مینرال اکسپرت و شرکت ماینرکو از کشور آفریقای جنوبی عملیات اکتشافی معدن را ادامه داد و شرکت کالسیمین به عنوان مشاور در این پروژه همکاری داشت. امتیاز اکتشاف تفصیلی کانسار در سال ۱۳۷۸ به شرکت آنگلوآمریکن واگذار شد و فعالیت‌های اکتشافی بر روی این کانسار را ادامه داد. در این زمان بهره‌برداری معدن بر عهده شرکت سهامی کل معادن ایران قرار داشت که مدت کوتاهی به شرکت اوج پژوهش صنعت و معدن خراسان به‌صورت پیمان مدیریتی واگذار گردید.

این معدن در اوایل دهه ۸۰ به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و پس از آن به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران واگذار شده است.

 

قرارداد کلید در دست ساخت کارخانه استحصال طلا و انجام اکتشافات تفصیلی در سال ۱۳۸۷ منعقد و سرانجام با تولید طلا ۲۴عیار در ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ مجتمع معدنی و صنعتی طلای زرشوران آماده افتتاح شده است. سرانجام این مجتمع در تاریخ ۲۴/۸/۹۳ به دست جناب اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاست جمهوری افتتاح شد.