آغاز پروژه انتقال سهمیه سوخت خودرو‌ها به کارت بانکی

گروه خودرو – با توجه به اینکه مدتی است بحث انتقال سهمیه سوخت وسایل نقلیه به کارت‌های بانکی مطرح شده، سرانجام انجام آن در حالت آزمایشی به‌زودی شروع خواهد شد تا به احتمال بسیار زیاد شاهد اجرای آن در سال آتی باشیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین زمینه، محمدصادق عظیمی‌فر؛ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و […]

گروه خودرو – با توجه به اینکه مدتی است بحث انتقال سهمیه سوخت وسایل نقلیه به کارت‌های بانکی مطرح شده، سرانجام انجام آن در حالت آزمایشی به‌زودی شروع خواهد شد تا به احتمال بسیار زیاد شاهد اجرای آن در سال آتی باشیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین زمینه، محمدصادق عظیمی‌فر؛ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در مراسم امضای قرارداد اجرای آزمایشی انتقال سهمیه بنزین از کارت سوخت به حساب بانکی صاحبان خودرو که با حضور موسی احمدی؛ رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، محسن هرمزی؛ معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران و در جایگاه خبرنگاران مجلس برگزار شد، گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به‌عنوان متولی تأمین و توزیع فرآورده‌های نفتی کشور برای رفع ناترازی‌های موجود و مدیریت مصرف مجموعه‌ای از اقدامات را در دست اجرا دارد که عمده این اقدامات تکلیف صریح قانونی است و قانون‌گذار با اشراف کامل نسبت به موضوع تکالیفی را برعهده شرکت نفت گذاشته است. وی افزود: یکی از اقدامات اساسی و کلیدی که سالیان سال است مورد غفلت واقع شده، بحث به‌روزرسانی زیرساخت سوختگیری در کشور است. سامانه کارت‌های هوشمند سوخت در سال ۸۶ در کشور پیاده‌سازی شد و سوختگیری بخش حمل‌ونقل بر پایه کارت‌های هوشمند سوخت و زیرساخت‌های مربوطه تا امروز در حال انجام بوده است. این سامانه از منظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مسائل و چالش‌های عدیده‌ای دارد که علی‌رغم اینکه خوشبختانه ظرف سال‌های بهره‌برداری، سرویس‌دهی خوبی به مردم انجام شده است اما نیاز به، به‌روزرسانی دارد. این سامانه از منظر پدافندی و همچنین نظارت و مدیریت مصرف نیازمند ارتقاست. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، عنوان کرد: الان ۴۰ درصد سوخت‌گیری جایگاه‌ها از طریق کارت‌ جایگاه‌ها انجام می‌شود و اصلاً مشخص نیست که چه میزان سوخت توسط چه کسی دریافت می‌شود؛ میزان سوختگیری که از طریق کارت‌های جایگاه‌ها انجام می‌شود، می‌تواند بستری برای قاچاق سوخت باشد. در مقوله سهولت استفاده از زیرساخت سوخت توسط مردم نیز کارت‌های هوشمند سوخت آن‌طور که باید رضایت‌مندی مردم را فراهم نمی‌کند چراکه صدور آن‌ها به جهت فرآیندهای موجود طولانی بوده و ممکن است افراد به کارت‌های خود دسترسی نداشته باشند بر همین اساس نیاز به زمینه برای کنترل و مدیریت مصرف و همچنین سهولت کاربری و دسترسی برای مردم وجود دارد. عظیمی‌فر؛ تأکید کرد: تکلیف قانون بودجه ۱۴۰۴ فرصت خوبی ایجاد کرده تا بتوانیم این به‌روزرسانی را انجام دهیم اما برای پیاده‌سازی این تکلیف قانونی نیاز به اجرای آزمایشی الگوهای مختلف داریم تا بتوانیم الگوی بهینه را انتخاب نماییم. امروز قرارداد اجرای یکی از طرح‌های آزمایشی با مشارکت مجموعه شهرداری تهران و یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان امضاء شده است و امیدواریم ظرف ماه‌های آینده، این شرکت و مجموعه‌های موازی که ظرفیت‌های لازم را دارند طرح‌های آزمایشی را اجرا کنند و بعد از ارزیابی بازخوردها، با هماهنگی بانک‌مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان پدافند غیرعامل بتوانیم الگوی جدید سوختگیری مبتنی بر حساب بانکی صاحبان خودرو را عملیاتی کنیم. موسی احمدی؛ رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در این مراسم اظهار کرد: میثاقی؛ بین ما و دولت وجود دارد به نام قانون برنامه هفتم پیشرفت که براساس آن، قانون بودجه سال ۱۴۰۴ تدوین و تصویب شده است؛ ما تک‌تک احکام برنامه هفتم پیشرفت و قانون بودجه ۱۴۰۴ مرتبط با حوزه‌های نفت و نیرو که مرتبط با کمیسیون انرژی است را استخراج کرده‌ایم و به دنبال عملیاتی کردن آن‌ها هستیم. وی با بیان اینکه از احکام مورد نظر موضوع تشکیل سازمان بهینه‌سازی است که بحث مفصلی درباره اساسنامه آن داشتیم و امیدواریم بتوانیم در سریع‌‌ترین زمان ممکن این سازمان شکل بگیرد، وی عنوان کرد: یکی دیگر از احکام مورد نظر، بحث انتقال سهمیه بنزین از کارت هوشمند سوخت به حساب بانکی صاحبان خودرو بود؛ در قانون بودجه ۱۴۰۴ آمده است که وزارت نفت ظرف چهار ماه تکلیف دارد که با همکاری با بانک‌مرکزی امکان انتقال سهمیه سوخت از کارت سوخت به کارت بانکی را انجام دهد؛ با توجه به اینکه این موضوع برای نخستین‌بار در حال انجام است، نیازمند مطالعات دقیقی است. رئیس کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به اجرای طرح سامانه هوشمند سوخت از سال ۱۳۸۶ در کشور، گفت: اقدامی که از امروز آغاز و در آینده محقق می‌شود، اتفاق بسیار خوبی خواهد بود و قطعاً باعث رضایت‌مندی مردم خواهد شد و موضوع سهمیه‌بندی بنزین را شفاف می‌کند. احمدی؛ در پایان اظهار کرد: از شرکت ملی پالایش پخش که برای این موضوع پیشقدم شدند و همچنین از شهرداری تهران که به صورت پایلوت این طرح در آنجا اجرایی می‌شود و دانشگاهانی که در این طرح مشارکت دارند، تشکر می‌کنم.