موافقت دولت با ترک‌تشریفات خط سوم قطارشهری مشهد

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد از صدور مجوز ترک تشریفات قرارداد حفاری خط سوم قطار شهری این کلان‌شهر از سوی دولت خبر داد. به گزارش ایرنا، کیانوش کیامرز اظهار کرد: طبق آیین‌نامه دولت، تنها در صورتی که یکی از خطوط مترو بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد مجوز آغاز عملیات اجرایی خط دیگر صادر […]

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد از صدور مجوز ترک تشریفات قرارداد حفاری خط سوم قطار شهری این کلان‌شهر از سوی دولت خبر داد.

به گزارش ایرنا، کیانوش کیامرز اظهار کرد: طبق آیین‌نامه دولت، تنها در صورتی که یکی از خطوط مترو بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد مجوز آغاز عملیات اجرایی خط دیگر صادر می‌شود.

وی ادامه‌ داد: هم اکنون عملیات اجرایی خط دوم قطار شهری مشهد با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست انجام است که با توجه به عنایت ویژه دولت به خطوط ریلی مشهد، مجوز آغاز عملیات اجرایی خط سوم و تأمین اعتبار آن از محل اعتبارات دولتی و شهرداری صادر شد.

وی صدورمجوز ترک‌تشریفات را اقدامی ارزنده برای شهر مشهد بیان و تصریح ‌کرد: با ابلاغ این مجوز دولت با واگذاری عملیات اجرایی این خط به پیمانکار موافقت کرد.

وی تصریح ‌کرد: با صدور این مجوز عملیات حفاری ۲۸٫۵ کیلومتر تونل خط سوم به همراه ۱۲ ایستگاه به قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) با ۱۱ هزار میلیارد ریال هزینه واگذار می‌شود.

کیامرز ادامه ‌داد: عملیات حفاری تونل این خط از ابتدای سال آینده آغاز می‌شود.

در مجموع ۴ خط برای قطار شهری مشهد تعریف شده که خط یکم آن به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخ‌ریسی تا وکیل‌آباد اسفند ماه سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید و هم اکنون روزانه به‌طور میانگین ۱۲۰ هزار نفر را در این مسیر جا‌به‌جا می‌کند.

مسیر توسعه ۴٫۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر امسال به بهره‌برداری رسید و فرایند مسافرگیری آن آغاز شد.

عملیات حفاری مسیر خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی توسط دو دستگاه تی.بی.ام از تیرماه ۱۳۹۰ آغاز و پانزدهم بهمن ماه امسال به پایان رسید.

عملیات اجرایی خط سوم قطارشهری مشهد نیز که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم‌آباد را پوشش می‌دهد و اینک مراحل ساخت ایستگاه ورودی دستگاه حفاری در ضلع شمال شرقی میدان فردوسی در حال انجام است.

 

مطالعات خط چهارم قطار شهری مشهد هم که قرار است از خواجه ربیع آغاز و با عبور از میدان شهدا با امتداد به سوی حرم مطهر رضوی از ضلع شمالی حرم عبور کرده و به قلعه ساختمان و جاده سرخس منتهی شود، مرحله پایانی را طی می‌کند.