خارجی‌‌‌ها آمدند؛ صادرات رشد کرد، واردات افت

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: رشد واردات کالا و تزانزیت نسبت به سال گذشته با ۷ درصد رشد منفی مواجه شد. اما در زمینه صادرات به ویژه صادرات کلینکر با ۶۷ درصد رشد مثبت روبه‌رو بوده‌ایم. سیاوش رضوانی در گفت‌وگو با مانا در بررسی روند فعالیت بندر چابهار در سال ۹۴ گفت: […]

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: رشد واردات کالا و تزانزیت نسبت به سال گذشته با ۷ درصد رشد منفی مواجه شد. اما در زمینه صادرات به ویژه صادرات کلینکر با ۶۷ درصد رشد مثبت روبه‌رو بوده‌ایم.

سیاوش رضوانی در گفت‌وگو با مانا در بررسی روند فعالیت بندر چابهار در سال ۹۴ گفت: در سال ۹۴ براساس برنامه‌های پیش‌بینی و طراحی شده قبلی اهدافی همانند جذب سرمایه‌گذار خارجی برای بندر چابهار تعیین شده بود. بر این اساس هند برای تأمین تجهیزات بندر چابهار تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری به مبلغ ۸۵میلیون دلار با شرکت آریا بنادرایرانیان امضا کرد.

وی در تشریح مفاد تفاهم‌نامه با طرف هندی اظهار‌ داشت: بر اساس این تفاهم‌نامه همزمان با سرمایه‌گذاری ۸۵میلیون دلاری تأمین تجهیزات در بندر چابهار، هدایت کشتی‌‌‌ها به سمت این بندر، تخلیه و بارگیری و نگهداری کالا و هدایت ۲۵۰هزارTEU کانتینر در سال به بندر جزو تعهدات هندی‌‌‌ها اعلام شد. از سوی دیگر، دولت هند نیز مبلغ ۱۵۰میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری در بندر و پس‌کرانه‌های چابهار مصوب کرده است که امیدواریم در سال جاری محقق شود.

رضوانی درباره بازدید و ابراز تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار در سال گذشته عنوان ‌کرد: از دیگر سرمایه‌گذاران خارجی که به عنوان بخش خصوصی از این بندر بازدید کردند می‌توان از یک شرکت چینی نام برد که به این شرکت پیشنهاد شده است در زمینه پتروشیمی برای ساخت اسکله‌های نفتی و راه‌اندازی فاز دو سرمایه‌گذاری کند. همچنین با شرکت‌های چند ملیتی سوئیسی در زمینه ایمنی، آلودگی و بانکرینگ مذاکراتی صورت گرفته است. از سوی دیگر تیم‌های فنی کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه همانند کره‌، از این بندر بازدید کردند.

وی با بیان این‌که در سال‌های گذشته قراردادهایی در حدود۴۰ میلیارد و ۹۰ میلیون ریال در بحث ترانزیت سوخت ‌و ساخت آب شیرین‌کن منعقد شده بود گفت: در سال ۹۴ قرارداد سرمایه‌گذاری نیز با رقم بیش از ۷۷۰۰میلیارد ریال در زمینه پتروشیمی با تناژ ۲۳میلیون تن صادرات منعقد شد.

رضوانی در توضیح این قرارداد گفت: این قرارداد از نظر ریالی و تناژی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در بنادر کشور است که از این مقدار تناژ ۱۵ میلیون تن آن به فرآورده‌های پتروشیمی و مایعات پتروشیمی اختصاص دارد و حدود ۸ میلیون تن نیز به صورت کالای خشک و مواد اولیه است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان ‌و بلوچستان با اشاره به تعداد قراردادهای منعقده شده در سال ۹۴ خاطرنشان ‌کرد: علاوه بر قرارداد مذکور و براساس مجوز ماده ۳۱، ۳ قرارداد دیگر نیز دریافت شد.

وی ادامه داد: قرارداد سرمایه‌گذاری به مبلغ ۱۹۰میلیارد ریال در زمینه صادرات قیر و ساخت انبارهای ساده و مکانیزه با شرکت رز سفید منعقد شد که در حال انجام است. همچنین قرارداد ترانزیت سوخت برعهده شرکت ایران مارین سرویس است.

رضوانی درباره مقصد کالاهای صادراتی پتروشیمی از بندرچابهار اظهار داشت‌: کالاهای پتروشیمی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، دریای عمان‌، اقیانوس هند صادر می‌شوند.

وی با اشاره به تمایل زیاد عمانی‌‌‌ها برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار و توسعه ارتباط بین بنادر کشور، راه‌اندازی خط کشتیرانی ایران‌- عمان را یکی از مصادیق شکل‌گیری این همکاری‌ها بین دو کشور دانست و در تشریح آن گفت: پیش از این برای تردد از اسکله‌های مسافری بین ایران‌- عمان و کراچی برنامه‌ریزی‌هایی شده بود که در اواخر سال ۹۴ پروژه آن کلید خورد. در این زمینه و در جهت توسعه آن تبادلات فکری بین ایران و عمان همچنان ادامه دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان‌و بلوچستان کوتاه شدن زمان سفر عمان به ایران را از مزایای این خط دانست و خاطرنشان ‌ساخت: راه‌اندازی این خط کشتیرانی با استقبال مقامات عالی رتبه عمانی روبه‌رو شد به‌طوری که وزیر امور خارجه عمان به همراه هیأت اقتصادی از مسیر دریایی ایجاد شده بین دو کشور طی زمان سه ساعت و نیم وارد بندر چابهار شدند که ارزشی نمادین داشت و می‌توان آن را نشانه‌ای از روابط مستحکم دو کشور و تمایل قوی آن‌‌‌ها برای توسعه روابط اقتصادی دانست.

رضوانی افزود: راه‌اندازی اولیه این خط جزء برنامه‌های سال ۹۴ بوده است که امیدواریم در آینده نزدیک با راه‌اندازی کامل این خط، سفری‌ها دریایی به صورت سیتماتیک و روتین صورت گیرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان ‌و بلوچستان در پاسخ به این پرسش که توسعه خطوط ریلی متصل به بندر چابهار در چه شرایطی است عنوان‌داشت: راه‌آهن چابهار به زاهدان ۳ سال بعد از شروع فعالیت بندر به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته وی با توجه به طرح توسعه، بندرچابهارتا اواخر سال ۹۵ به بهره‌برداری خواهد رسید .

رضوانی در تشریح آمار واردات و صادرات کالا در سال ۹۴ از بندر چابهار گفت: علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در این بندر، رشد واردات کالا و ترانزیت نسبت به سال گذشته با ۷ درصد رشد منفی مواجه شد اما در زمینه صادرات به ویژه صادرات کلینکر با ۶۷درصد رشد مثبت روبه‌رو بوده‌ایم.

 

برگزاری مناقصه تأمین تجهیزات فاز یک طرح توسعه بندرچابهار یکی از موضوعات مهم سال ۹۴ بود که رضوانی درباره آن گفت: برگزاری این مناقصه بر عهده شرکت آریا بنادرایرانیان است. در حال حاضر پاکت‌های مناقصه از بخش‌های دولتی و بخش‌های خصوصی داخلی و خارجی دریافت شده است و متولی این مناقصه شرکت آریا بنادرایرانیان است.