مدیرکل دفتر همکاریهای بینالملل گمرک خبر داد کاهش زمان ترخیص کالا در گمرک به ۴۵ ساعت از طریق سیستم پنجره واحد گمرک ایران موفق شده با سادهسازی رویههای گمرکی از طریق سیستم پنجره واحد، زمان ترخیص کالا را از ۲۱۶ ساعت به ۴۵ ساعت از طریق کاهش دهد. به گزارش پایگاه خبری اتاق بازرگانی ایران […]
مدیرکل دفتر همکاریهای بینالملل گمرک خبر داد
کاهش زمان ترخیص کالا در گمرک به ۴۵ ساعت از طریق سیستم پنجره واحد
گمرک ایران موفق شده با سادهسازی رویههای گمرکی از طریق سیستم پنجره واحد، زمان ترخیص کالا را از ۲۱۶ ساعت به ۴۵ ساعت از طریق کاهش دهد.
به گزارش پایگاه خبری اتاق بازرگانی ایران مدیرکل دفتر همکاریهای بینالملل گمرک گفت: در فرایند اظهار، توزیع و موارد دیگر گمرک میتواند اظهارنامه را از گمرکی به گمرک دیگر انتقال دهد و از طریق سیستم پنجره واحد توانسته زمان ترخیص کالا را از ۲۱۶ ساعت به ۴۵ ساعت از طریق سادهسازی رویههای گمرکی کاهش بدهد.
حسینکاخکی با تأکید بر ضرورت پیوستن ایران به «کنوانسیون کیوتو» به تحول گمرکی در نظام سنتی تجارت ایران اشاره کرد و گفت: کنوانسیون تجدیدنظر شده کیوتو مفاهیم جدید و مهمی را در زمینه امور گمرکی مطرح میکند. این مفاهیم شامل استفاده از شیوههای جدید کنترلی، بهرهگیری از فناوریهای نوین و همکاری و مشارکت گمرک با بخش خصوصی (جامعه بازرگانی) در راستای منافع متقابل است.
مدیرکل دفتر همکاریهای بینالملل گمرک درباره استانداردهایی که باید متعهدین به کنوانسیون رعایت کنند، بیان کرد: براساس استاندارد یک بنا شده که گمرک با ردههای کنترلی منسجم که در جزوه راهنمای سازمان جهانی گمرک در خصوص مدیریت منسجم زنجیره ارزی آمده را بپذیرد. براساس دومین استاندارد، اداره گمرک باید اختیار بازرسی تمام محمولات هنگام ورود و خروج، حتی بر روی وسایل نقلیه را با فرانشیز صفر داشته باشد. سومین استاندارد این است که تجهیزات بازرسی نامحسوس و دستگاههای کشاف پرتونگاری جهت انجام بازرسیهای گمرکی باید مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد: این تجهیزات برای بازرسی محمولات دارای خطر بالا مورد استفاده قرار میگیرد، بدون اینکه وقفهای در ترخیص سریع کالا انجام شود. براساس استاندارد چهارم، گمرک باید مدیریت خطر را برای مشخص کردن محمولاتی که بالقوه دارای خطر بالا هستند و نیز خودکار کردن سیستم مورد استفاده قرار بدهند.
کاخکی ادامه داد: همچنین بر مبنای استاندارد پنجم محمولات دارای خطر بالا عبارتند از محمولاتی که اطلاعات کافی برای حصول اطمینان از کمخطر بودن آنها را از لحاظ تشخیص ریسک وجود دارد. بر مبنای استاندارد هفتم، گمرک باید ارایه اطلاعات الکترونیکی از طریق ثبت به موقع تمام محصولات ترانزیتی را ارایه کند. استاندارد هشتم، اطلاعات گمرک باید تمهیداتی را فراهم کند تا کنترل نتایج حاصل از دستگاههای کشاف استفاده شود مکانیزمی برای تبادل اطلاعات فراهم شود. مورد دیگر که در این زمینه باید رعایت شود و نهمین استاندارد را در شامل میشود این است که گمرک باید گزارشهای آماری را از تعداد محمولات مورد بازرسی محمولات خطرناک، تعداد ارزیابیها از طریق دستگاههای کشاف، از طریق بازرسیهای فیزیکی و زبانههای مورد نیاز برای تخفیف و نتایج مثبت، ارایه دهد. از سوی دیگر، براساس دهمین استاندارد تعریف شده، گمرک و سایر مقامات مسؤول در امر تردد و جابهجایی کالا در زنجیره ارزی تجارت بینالمللی ارتباط داشته باشد. استاندارد یازدهم نیز به ما میگوید که گمرک و سایر مقامات مسؤول باید مراقب سلامت کاری کارمندان خود باشند و از نقض مقررات جلوگیری کنند.
وی افزود: در نهایت آخرین استاندارد از مجموعه استانداردهایی که مربوط به ارتباط گمرک با گمرک است و اینکه گمرک باید در محمولات ورودی در صورت تقاضای گمرک کشور بازرسی لازم را انجام دهد. بخش دوم استانداردهای گمرک به بخش تجارت مربوط میشود که ۶ استاندارد را در بر میگیرد. براساس اولین استاندارد تعریف شده، فعالان اقتصادی مجاز در زمینه تجارت بینالملل در فرایند خود ارزیابی قرار میگیرند. دومین استاندارد به ما میگوید که عاملان اقتصادی مجاز اقدامات لازم برای پیشگیری از دسترسی غیرمجاز به محیط، ساختمان و سایر امکانات و محمولات خود را به عمل آورند. همچنین بر مبنای سومین استاندارد، گمرک با همکاری نمایندگان بخش تجارت فرایندهای تأیید اعتبار یا تأیید کیفیت لازم را برای آمادهسازی اقتصادی به منظور صحت عمل خود را فراهم کند. استاندارد چهارم اینگونه تعریف شده که تمام اقدامات حمل و نقل و کانتینر جدید فراهم کند. همچنین براساس استاندارد پنجم، تنظیم ضوابط و برنامه فعالیتهای همکاری با بخش تجارت را تقویت و به روز آوری کند. در نهایت بر مبنای استاندارد ششم، گمرک برای زنجیره ارزی تجارت از عاملان اقتصادی مجاز و رضایت آنها را جویا شود.
این مقام مسؤول در گمرک ایران اظهار کرد: مهمترین مزیت استانداردها تسهیل تجارت است. در دهههای اخیر گمرک از نقش سازمان جمعآوریکننده درآمد (حقوق گمرکی، عوارض، مالیات) به تدریج به نقش سازمان تسهیلگر در تجارت تغییر کرده؛ یعنی مثلاً در دهههای گذشته گمرک را فقط یک سازمان وصولکننده درآمد میدانستیم. الان نقش گمرک به این جهت سوق پیدا کرد که تسهیلگر تجارت، حمایتگر از تولید و صیانت از سلامت جامعه شده است.
کاخکی تصریح کرد: در فرایند اظهار، توزیع و موارد دیگر کارشناسان گمرک در سراسر کشور ایران با مجموعهای که ۱۲۰ کارشناس مجازی دارد به گونه کار میکند که گمرک میتواند اظهارنامه را از گمرکی به گمرک دیگر انتقال دهد و از طریق سیستم پنجره واحد توانسته زمان ترخیص کالا را از ۲۱۶ ساعت به ۴۵ ساعت از طریق سادهسازی رویههای گمرکی کاهش بدهد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.