مهارت آموزی مهم‌تر از آموزش جدول ضرب است

وزیر آموزش و پرورش مهارت آموزی مهم‌تر از آموزش جدول ضرب است وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که اگر مدرسه توانمند داشته باشیم می‌توانیم به جامعه مقتدر برسیم و به دنبال آن رشد اشتغال را شاهد باشیم، گفت: اگر این زیرساخت‌ها اصلاح نشوند در درازمدت همیشه با مسایل و مشکلات ناشی از بیکاری مواجهیم. […]

وزیر آموزش و پرورش

مهارت آموزی مهم‌تر از آموزش جدول ضرب است

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که اگر مدرسه توانمند داشته باشیم می‌توانیم به جامعه مقتدر برسیم و به دنبال آن رشد اشتغال را شاهد باشیم، گفت: اگر این زیرساخت‌ها اصلاح نشوند در درازمدت همیشه با مسایل و مشکلات ناشی از بیکاری مواجهیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، فخرالدین‌احمدی‌دانش‌آشتیانی در نخستین جلسه عمومی اعضای هیأت علمی و کارکنان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی که با هدف تبیین شعار سال ۹۶ «اقتصاد مقاومتی، تولید-‌اشتغال» برگزار شد، گفت: همزمانی آغاز سال جدید با ولادت حضرت زهرا(س) و حلول ماه رجب را باید به فال نیک بگیریم و امیدواریم برکات آن تا پایان سال همراهمان باشد.

وی افزود: شعار امسال تولید و اشتغال است و بنده بر روی آن تأکید بسیاری دارم، شاید در ابتدا به نظر بیاید این مقوله ارتباط چندانی با آموزش و پرورش نداشته باشد در حالی که معتقدم تا آموزش و پرورش را اصلاح نکنیم نه تولید خواهیم داشت و نه اشتغال.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که لازمه رشد تولید و اشتغال برخورداری از یک جامعه مقتدر است، گفت: جامعه مقتدر جامعه‌ای است که در آن به نیروی انسانی بها داده شود و در آن امنیت برقرار باشد. لازمه وجود نیروی انسانی کارآمد، آموزش و پرورشی کارآمد است.

دانش‌آشتیانی تأکید کرد: اگر بخواهیم مهارت‌های لازم را در نیروی کار ایجاد کنیم باید از دوران کودکی شروع کنیم و اشتباه است که مهارت آموزی از دوره دیپلم و دانشگاه شروع شود؛ اکنون با نیروهای فراوان فارغ‌التحصیلی روبه‌رو هستیم که دارای مهارت‌های لازم برای ورود به شغل نیستند.

وی با بیان این‌که اگر مدرسه توانمند داشته باشیم، می‌توانیم به جامعه مقتدر برسیم و به دنبال آن رشد اشتغال را شاهد باشیم، گفت: اگر این زیرساخت‌ها اصلاح نشوند، در درازمدت همیشه با این مسایل و مشکلات مواجهیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی و افزایش بازده اقتصادی و رابطه آن با سن گفت: هرچه سن بالاتر برود، تأثیر مهارت آموزی کم می‌شود و هرچه آموزش مهارت‌ها از سنین پایین‌تر شروع شود، اثرگذاری آن بالاتر است.

وی با اشاره به طرح مباحثی اعم از حجم بالای کتب درسی گفت: رویکرد ما همواره پررنگ دیدن «آموزش» بوده و همه هم‌وغم خود را در تولید کتب درسی روی محتوای آموزشی گذاشته‌ایم اما باید روی مباحث مهارتی تمرکز کنیم.

دانش‌آشتیانی افزود: در ۹ سال اول آموزش انتظار داریم دانش‌آموز مهارت تفکر و استفاده از خرد جمعی را بیاموزد و بتواند ایده‌پردازی کند. در تولید یکی از مسایل مهم که باید فرد کارآفرین داشته باشد شجاعت، اعتماد‌به‌نفس و قدرت ریسک است، اینها را باید کجا به دانش‌آموز یاد داد؟

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: به مدارس زیادی رفته‌ام و با دانش‌آموزان گفت‌وگو کرده‌ام و دریافته‌ام اعتماد به نفس و نگرش مثبت در دانش‌آموزان پایین است و ناامیدی در آنها موج می‌زند که در این میان معلم و مدرسه نقش کلیدی دارند.

 

وی با بیان این‌که باید به‌خصوص در مقطع دبستان خودباوری، نگرش مثبت و اعتماد به نفس را در دانش‌آموزان ایجاد کنیم، عنوان کرد: باید این هدف را دنبال کنیم که در کلاس درس انتقال مهارت‌ها مهم‌تر از آموزش جدول ضرب است.