می‌بینم که …!

می‌بینم که …!     اولاً سال نو مبارک، ثانیاً، مدیون طبع بلند هوشنگ‌ خانی ما می‌شوید اگر خدای ناخواسته فکر کنید قصد دارم این اول سالی، ضد حال بزنم و حال مبارک را بگیرم! فقط من‌باب سر سلامتی و همدلی می‌خواستم مطالبی را خدمت شما معروض دارم که هم مستحضر باشید که خیلی‌های دیگر هم […]

می‌بینم که …!

    اولاً سال نو مبارک،

ثانیاً، مدیون طبع بلند هوشنگ‌ خانی ما می‌شوید اگر خدای ناخواسته فکر کنید قصد دارم این اول سالی، ضد حال بزنم و حال مبارک را بگیرم! فقط من‌باب سر سلامتی و همدلی می‌خواستم مطالبی را خدمت شما معروض دارم که هم مستحضر باشید که خیلی‌های دیگر هم هستند که حس و حال شما را دارند و هم همدردی مختصری کرده باشیم!

    می‌دانم که سال‌هاست دلتان می‌خواهد این ۱۰، ۱۵ روز تعطیلات را نه مثل سال قبل و نه مثل سال‌های قبل‌تر بگذرانید و تغییری اساسی در آن داده و برای یک بار هم که شده صبح چهاردهم اینقدر دمغ و بی‌حال و یا شاید هم بدحال نباشید ولی می‌بینم که انگار این عید هم آمد و رفت و توفیری پیدا نشد. خب، اگر عمری بود سال دیگر!

کاملاً معلومه که همین یکی دو روزه بعد از تعطیلی، بدهکار یا طلبکار و رییس یا مرئوس و ایضاً مخارج زندگی و ملاقه به ته دیگ خورده و قول و قرار‌های عمل نشده و این قسم چیز‌ها، همچین اساسی کیف و حال عید و نوروز و تعطیلات را از دماغ مبارک بیرون کشیده‌اند.

    می‌بینم که کلی نقشه برای سال جدید کشیده بودید، ولی از همان لحظه در شدن توپ تحویل سال، حساب و کتاب‌‌ها و نقشه‌ها یکی پس از دیگری ناک‌دان و ناک‌اوت شدند و امیدی هم به الباقی نیست!

    زبانمان لال، مریض نیستیم که مردم آزاری کنیم، فقط خواستم از درک بالای خودم نسبت به حال و هوای شما رو نمایی کنم و البته کمی درد دل کرده باشم و دلمان باز شود! وگرنه کوفت شدن سفر نوروزی به‌خاطر ترافیک و باران و یا سرما و شلوغی و شاید هم از همه بدتر گرانی مردم آزار، چیزهای خوبی نیستند که آدم در موردشان حرف بزند، حتی به‌نظر بنده، این‌که پارسال رفتید شمال، باران و سیل و سونامی آمد، امسال تدبیر فرموده و به جنوب سفر کرده باز هم همه آنها آمد و نزدیک بود شما را هم با خود ببرد هم مسأله قابل ذکری نیست، حتی این‌که ۴ کیلو ‌‌آش می‌گیری هم وزنش باید طلا بدهی و به ازای هر پرس جوجه و ماهی باید قید یک روز سفرت را بزنی هم نمی‌تواند این‌که ما دلمان می‌خواهد به همه بگوییم کلی بهمون خوش گذشت را از سر مبارکمان بیرون کند!

نصیحت هوشنگ‌خانی ما که البته جنبه عمومی دارد و منظور نظرمان شخص خاصی نیست، این است که دوستان گرامی، نه به روی خودشان بیاورند و نه در دلشان غصه و غمی را جای دهند و کاملاً با اعتماد به‌نفس و محکم بایستند و سر مبارک را بالا بگیرند و هم از کیف و حال عید و بازدید و سفر نوروزی بگویند و هم از برنامه مبسوطی که به اجرا درآورده‌اند و در حال اجرا هستند، بگویند و هم از این که صبح روز چهاردهم سرحال‌تر و قبراق‌تر از شما کسی ندیده است و حکماً نخواهد دید، داد سخن بگویند.

ما هم اگر آدم‌های منصف و دل رحمی باشیم، عرض می‌کنیم که آرزو بر جوانان عیب نیست و اگر هم منطقی و عقلانی بخواهیم حرفی بزنیم، عرض می‌کنیم که بزک نمیر بهار میاد …. بهار ۹۷، ۹۸ اگر هم نشد یک بهاری دیگر!

زیاده عرضی نیست…

 

                                                                   هوشنگ خان