یک سال دو قهرمانی از دست رفت

زنگ خطر برای والیبال به صدا درآمد یک سال دو قهرمانی از دست رفت شکست تیم والیبال نوجوانان ایران برابر کره و نرسیدن به فینال آسیا و پیش از آن نایب قهرمانی تیم جوانان در قاره کهن زنگ خطر را برای آینده این رشته به صدا درآورد. به گزارش مهر، شکست تیم والیبال نوجوانان ایران […]

زنگ خطر برای والیبال به صدا درآمد

یک سال دو قهرمانی از دست رفت

شکست تیم والیبال نوجوانان ایران برابر کره و نرسیدن به فینال آسیا و پیش از آن نایب قهرمانی تیم جوانان در قاره کهن زنگ خطر را برای آینده این رشته به صدا درآورد.

به گزارش مهر، شکست تیم والیبال نوجوانان ایران به کره‌جنوبی – که یکبار دیگر در مرحله مقدماتی رخ داده بود – و نرسیدن این تیم به فینال مسابقات قهرمانی آسیا اتفاق خوبی برای والیبال کشورمان نیست که رقم خورده و نگرانی‌ها برای آینده را افزایش داده است.

بازیکنانی که باید نسل پشتیبان تیم ملی بزرگسالان باشند و آینده والیبال ایران را تضمین کنند حالا در دو دیدار به کره جنوبی باخته‌اند تا بیش‌تر از پیش مسؤولان را متوجه این نکته کنند که والیبال شرق آسیا در رده‌های پایه در حال سبقت گرفتن از ایران است و در درازمدت این اتفاق می‌تواند برای تیم ملی بزرگسالان نیز رخ دهد.

این نگرانی‌ها زمانی بیش‌تر می‌شود که بدانیم تیم جوانان ایران هم با شکست برابر کره‌جنوبی قهرمانی در آسیا را از دست داد تا دو تیم پایه و تأثیرگذار ایران در طول یکسال دو قهرمانی را از دست بدهند و جالب این‌که هر دو قهرمانی را هم تقدیم شرق آسیا کردند که سال‌هاست رقیب والیبال ایران هستند.

این اتفاق در شرایطی رخ داده است که تیم ملی بزرگسالان ایران که حالا در میان کشورهای مطرح والیبال دنیا سری درآورده است در برخی پست‌ها کاملاً بدون پشتوانه است و همین امر نگرانی‌ها برای آینده این رشته پرطرفدار را افزایش داده است.

بدون پشتوانه بودن برخی بازیکنان تیم ملی باعث شده آنها دست به هر اقدامی بزنند و کسی هم جرأت برخورد با آنها را نداشته باشد. این چند بازیکن که فکر می‌کنند فعلاً یکه تاز در تیم ملی هستند گام را فراتر از این تیم گذاشته‌اند و در مسابقات لیگ برتر هر رفتاری را بروز می‌دهند و کسی را یارای برخورد با آنها نیست.

نسل طلایی والیبال ایران که روزهای خوبی را برای این رشته رقم زد حالا هر کدام بنا بر دلایلی نمی‌توانند تضمین‌کننده آینده این رشته خصوصا برای المپیک توکیو و البته بعد از آن باشند. سعید معروف، محمدموسوی، عادل‌غلامی، شهرام‌محمودی، امیرغفور و… از جمله این بازیکنان هستند.

به این موارد باید جدایی رییس فدراسیون از والیبال و رفتن به وزارت ورزش و جوانان را هم اضافه کرد که قطعاً روی عملکرد فدراسیون و والیبال کشور تأثیر منفی خواهد گذاشت. زمانی که داورزنی تمام وقت در فدراسیون والیبال حضور داشت و بر عملکرد تیم‌ها و مدیرانش نظارت می‌کرد نتیجه‌‌اش این شد که در دو رده پایه قهرمانی آسیا را از دست دادیم، حالا وای به این‌که او به وزارت ورزش رفته و مسؤولیت بزرگی را برعهده گرفته است. از این پس چه خواهد شد آینده مشخص می‌کند!

 

کولاکوویچ در شرایطی هدایت والیبال ایران را برعهده گرفته که بسیاری از بازیکنان حاضر تا مراتب بالای لیگ جهانی و المپیک رفته‌اند و دیگر انگیزه ابتدایی برای پیشرفت و ترقی را ندارند. به نوعی این مربی مشتی بازیکنان باتجربه را در اختیار دارد که جاه‌طلبی و انگیزه رسیدن به موفقیت مثل گذشته را ندارند و قطعاً این روی عملکرد تیم ملی تأثیر خواهد گذاشت.