اتهام دامپینگ اروپا علیه ایران مانور تبلیغاتی بود

عضو هیأت‌مدیره انجمن فولاد اتهام دامپینگ اروپا علیه ایران مانور تبلیغاتی بود اتحادیه اروپا هنوز انصراف خود را از اتهام دامپینگ علیه ایران و وضع تعرفه وارداتی بر فولاد کشورمان به صورت قطعی و رسمی اعلام نکرده است. به گزارش مهر، سیدرضاشهرستانی، عضو هیأت‌مدیره انجمن فولاد درباره اخبار منتشر شده مبنی بر منتفی شدن وضع […]

عضو هیأت‌مدیره انجمن فولاد

اتهام دامپینگ اروپا علیه ایران مانور تبلیغاتی بود

اتحادیه اروپا هنوز انصراف خود را از اتهام دامپینگ علیه ایران و وضع تعرفه وارداتی بر فولاد کشورمان به صورت قطعی و رسمی اعلام نکرده است.

به گزارش مهر، سیدرضاشهرستانی، عضو هیأت‌مدیره انجمن فولاد درباره اخبار منتشر شده مبنی بر منتفی شدن وضع تعرفه وارداتی بر فولاد تولید ایران توسط اتحادیه اروپا، گفت: این اتحادیه هنوز به صورت رسمی این انصراف را اعلام نکرده است گرچه از ابتدا هم وضع چنین تعرفه‌ای در حد گمانه‌زنی و بررسی مطرح بود و هیچ موضع رسمی و قطعی درباره آن از سوی مسؤولان اقتصادی اتحادیه اروپا اعلام نشد.

وی ادامه ‌داد: طرح این موضوع بیش‌تر جنبه تبلیغاتی داشت و با هدف کاستن از فشار سندیکا‌ها و تولیدکنندگان فولاد در اتحادیه اروپا صورت گرفت چرا که مقدار فولاد صادراتی ایران به اروپا در مقایسه با سایر صادرکنندگان مانند چین و هند آنقدر ناچیز است که اساساً وضع تعرفه واردات بر فولاد ایران تأثیری بر بازار اتحادیه اروپا ندارد.

شهرستانی افزود: چین به تنهایی سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون تن صادرات فولاد به کشورهای مختلف دنیا دارد که حدود ۶ میلیون تن آن به اروپا است در حالی که کل صادرات فولادی ایران به اتحادیه اروپا در ورق تولیدی فولاد مبارکه خلاصه می‌شود که در بیش‌ترین مقدار سال گذشته به یک میلیون تن رسید.

بررسی مصرف فولاد در اتحادیه اروپا نشان‌می‌دهد این اتحادیه در سال بیش از ۱۴۰ میلیون تن فولاد نیاز دارد و با این حساب، فولاد صادراتی ایران کم‌تر از یک درصد از مصرف اروپا را شامل‌ می‌شود.

این عضو هیأت‌مدیره انجمن‌فولاد با اشاره به عللی که زمینه طرح ادعای دامپینگ فولاد در ایران را فراهم‌ کرده بود، گفت: در سال‌های تحریم نیاز تولیدکنندگان داخلی به صادرات و دریافت ارز ناشی از آن در کنار کاهش قیمت‌های جهانی باعث شده‌ بود، فولاد تولیدی ایران در برخی موارد با قیمت‌های بسیار نازلی به خریداران اروپایی فروخته ‌شود. این ارزان‌فروشی، افزایش صادرات ایران را به اتحادیه اروپا به دنبال داشت تا جایی که منابع آماری اروپایی از جهش ۸ درصدی صادرات فولاد ایران به این اتحادیه و قرار گرفتن در رتبه سومین صادرکننده فولاد به اروپا خبر دادند.

شهرستانی ادامه ‌داد: این افزایش در کنار قیمت‌های پایین، تولیدکنندگان فولاد را در اروپا به تکاپو واداشت و زمینه‌ای برای طرح ادعاهایی مانند دامپینگ توسط ایران را فراهم‌ آورد. اکنون اما با کاهش چشمگیر محدودیت‌ها و بهبود نسبی قیمت‌ها، این اعتراض‌‌ها و ادعا‌ها هم فروکش کرده است و به نظر می‌رسد اروپایی‌‌ها هم در راستای حفظ و تقویت روابط تجاری خود با ایران، چندان تمایلی به ایجاد محدودیت‌های تعرفه‌ای و… در روابط با کشورمان نیستند.

براساس گزارش انجمن جهانی فولاد، ۶۶ کشور تولیدکننده فولاد جهان در سال گذشته میلادی حدود یک میلیارد و ۶۰۳ میلیون و ۹۸۹ هزار تن فولاد خام تولید کرده‌اند که در مقایسه با آمار مدت مشابه در سال ۲۰۱۵ که یک میلیارد و ۵۹۲ میلیون و ۴۲۸ هزار تن بود حدود ۰٫۷۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

چین با ۸۰۸ میلیون و ۳۷۰ هزار تن، بزرگ‌ترین تولید کننده فولاد جهان در سال گذشته میلادی بود. کشورهای بزرگ بعدی تولیدکننده فولاد خام به ترتیب ژاپن ۱۰۴ میلیون و ۷۲۲ هزار تن، هند ۹۵ میلیون و ۶۱۸ هزار تن، آمریکا ۷۸ میلیون و ۶۱۹ هزار تن، روسیه ۷۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن و کره‌جنوبی ۶۸ میلیون و ۵۶۷ هزار تن هستند.

 

ایران در سال ۲۰۱۶ همچون سال ۲۰۱۵ میلادی با تولید حدود ۱۷ میلیون و ۸۹۵ هزار تن فولاد خام، رتبه چهاردهم تولید فولاد جهانی را کسب کرد. این رقم در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۶ میلیون و ۱۴۶ هزار تن بود.