معاون وزیر راه‌وشهرسازی عنوان کرد

عدم پرداخت تخفیفات عوارض نوسازی بافت‌های فرسوده شهرداری از سوی دولت

معاون وزیر راه‌وشهرسازی، با بیان اینکه شهرداری‌‌ها از لحاظ درآمد در وضعیت رکودی قرار دارند و بعضاً با پرداخت حقوق با مشکل مواجه‌اند، گفت: در قانون آمده شهرداری‌‌ها عوارضی نوسازی بافت فرسوده را با تخفیفات ارائه دهند و سپس هزینه آن را از دولت بگیرند، اما درحالی که شهرداری‌‌ها این تخفیفات را قائل شدند، متأسفانه […]

معاون وزیر راه‌وشهرسازی، با بیان اینکه شهرداری‌‌ها از لحاظ درآمد در وضعیت رکودی قرار دارند و بعضاً با پرداخت حقوق با مشکل مواجه‌اند، گفت: در قانون آمده شهرداری‌‌ها عوارضی نوسازی بافت فرسوده را با تخفیفات ارائه دهند و سپس هزینه آن را از دولت بگیرند، اما درحالی که شهرداری‌‌ها این تخفیفات را قائل شدند، متأسفانه نتوانستند پول خود را بگیرند. عبدالرضا گلپایگانی؛ در گفتگو با ایلنا، درباره دلایل کُندی نوسازی بافت فرسوده در کشور و عدم تمایل مردم ساکن در بافت فرسوده به نوسازی علی‌رغم عرضه بسته‌های تشویقی و تخفیفات، اظهار داشت: سال ١۴٠١ شورای‌عالی معماری و شهرسازی بسته تشویقی برای نوسازی بافت‌های فرسوده مصوب کرده که این بسته تا حدودی ساخت‌وساز را تسهیل کرده و مشوق‌‌ها را افزایش داده است. البته علاوه بر مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری در کمیسیون ماده۵ استان‌‌ها هم اختیاراتی داده شده بسته‌های تشویقی بومی که مطابق با شرایط هر شهری است به مردم ارائه شود تا رغبت بیشتری به تخریب و نوسازی در بافت‌‌ها داشته باشند. وی ادامه داد: طبق تحلیلی که بر پایه بررسی و مطالعات همکارانمان داشتیم، به نظر می‌رسد متأسفانه مشکل اصلی نوسازی بافت‌های فرسوده در طرف تقاضا هم دیده می‌شود چراکه به دلیل کاهش قدرت خرید مردم ساختمانی که نوسازی شده‌اند خریدار ندارند یا خریدار آن‌ها کاهش پیدا کرده است. مدیرعامل بازآفرینی شهری، تأکید کرد: نکته دیگر این است که هزینه‌های مورد نیاز برای صدور پروانه روزبه‌روز بیشتر می‌شود و دست و بال سازندگان را می‌بندد و کار را دشوارتر می‌کند. نهادهایی مانند شهرداری‌ها، وزارت نیرو در بحث تأمین انشعابات و تأمین‌اجتماعی در بحث دریافت ٢۵ درصد عوارض ساختمانی به‌عنوان بیمه کارگران در ابتدای کار، موانعی ایجاد می‌کنند. گلپایگانی؛ افزود: در سازوکاری که در حال‌حاضر در بافت فرسوده در اجرا است به ویژه در تهران و کلانشهر‌ها، نوسازی عمدتا از محل مشارکت انجام می‌شود، یعنی سازنده با مالک زمین مشارکت می‌کنند و واحدهایی تولید می‌شود. حال اینکه در کلانشهر‌ها و تهران تمام عوارض صدور پروانه رایگان است در قانون آمده شهرداری این تخفیفات را ارائه دهند و سپس هزینه آن را از دولت بگیرند اما در حالی‌که شهرداری‌‌ها که این تخفیفات را قائل شدند متأسفانه نتوانستند پول خود را بگیرند. وی گفت: بنابراین شهرداری در انجام این تکلیف دیگر رغبتی ندارند و عوارضی را به بهانه مختلف دریافت می‌کنند. از سوی دیگر باید توجه داشت شهرداری‌‌ها از نظر درآمدی در وضعیت رکود قرار دارند و با کمبود منابع مواجه‌اند و بعضاً حتی در پرداخت حقوق کارکنان به مشکل برخوردند.