مهدی قرهداغلی – معاون بهداشت وزارت بهداشت، بر لزوم اصلاح قوانین و اعمال جریمههای سنگین بر تخلفات رانندگی تأکید کرد و افزود: قوانین راهنمایی و رانندگی در کشور بازدارنده نیست. به گزارش مناقصهمزایده، علیرضا رئیسی؛ در نشست خبری پویش ملی «نه به تصادف» ، اظهار کرد: تمام انسانها، برخی فاکتورهای اجتماعی را مانند تصادفات و […]
مهدی قرهداغلی – معاون بهداشت وزارت بهداشت، بر لزوم اصلاح قوانین و اعمال جریمههای سنگین بر تخلفات رانندگی تأکید کرد و افزود: قوانین راهنمایی و رانندگی در کشور بازدارنده نیست. به گزارش مناقصهمزایده، علیرضا رئیسی؛ در نشست خبری پویش ملی «نه به تصادف» ، اظهار کرد: تمام انسانها، برخی فاکتورهای اجتماعی را مانند تصادفات و مرگومیر ناشی از حوادث ترافیکی را بهخوبی درک میکنند؛ چرا که خود یا اطرافیان آنها، این حوادث را تجربه کردهاند. وی درباره پویش نه به تصادف، گفت: هدف از اجرای پویشهای مختلف، آگاهیبخشی و هشدار دادن است. پویش نه به تصادف در سه بخش اجرا میشود. هدف دوره اول پویش نه به تصادف، کاهش تصادفات جادهای است و میبایست انجام شود. معاون بهداشت وزارت بهداشت، ادامه داد: مرحله دوم پویش نه به تصادف، ادامه مرحله اول است و برای مرحله سوم نیز یک برنامهریزی سهساله تدوین کردهایم تا تصادف و حوادث ترافیکی را کاهش دهیم. رئیسی؛ با بیان اینکه ۲۰هزار نفر سالانه جان خود را در حوادث ترافیکی از دست میدهند، توضیح داد: ۸۳ درصد افرادی که جان خود را در حوادث ترافیکی از دست میدهند کمتر از ۵۰ سال دارند و ۵۱ درصد نیز کمتر از ۳۰ سال دارند. هر فوتی ناشی از مرگومیرهای ترافیکی نیز ۲۰ میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل میکند. او گفت: با فرهنگسازی میتوان میزان مرگومیر ناشی از حوادث ترافیکی را ۲۰ درصد کاهش داد. همچنین حدود ۷۰۰هزار تا ۸۰۰هزار نفر نیز در هر سال دچار مصدومیت ناشی از حوادث ترافیکی میشوند و شدت مصدومیتها زیاد است. معاون بهداشت وزارت بهداشت، درباره نقش خطای انسانی در بروز حوادث ترافیکی، خاطرنشان کرد: نقش ایمنی جادهها و خودروها در بروز حوادث ترافیکی غیرقابل کتمان است و حدود ۴۷ تا ۴۸ درصد در بروز حوادث ترافیکی و تصادفات نقش دارند. اما خطاهای انسانی حدود ۵۲ تا ۵۳ درصد در بروز حوادث ترافیکی نقش دارند. تصور نمیکنم که وضعیت جادهای در تمام کشورها مناسب باشد اما از وضعیت فرهنگ ترافیکی مناسبی برخوردار هستند. وی با بیان اینکه قوانین راهنمایی و رانندگی در کشور بازدارنده نیست، توضیح داد: میزان جرایم رانندگی در کشور به هیچوجه بازدارنده نیست؛ به طور مثال، خودروها، وارد خطوط خودروهای امدادی میشوند، چرا که نرخ جریمه این تخلف معادل خرید چند بسته پفک است. جریمه تخلفات اینچنینی میبایست میلیونی باشد. همچنین هیچ استثنایی نباید قائل شد و اگر مسئولی هم خطایی کرد باید جریمه بیشتری از سایرین بپردازد. معاون وزیر بهداشت، درباره جزییات برنامه سه ساله پویش نه به تصادف و همچنین اقدامات فرهنگسازی در این برنامه، گفت: مرگومیرهای ناشی از حوادث ترافیکی قابل پیشگیری هستند. مجموعهای از اطلاعات، رفتارها، قوانین و مقرراتی که میتواند منجر به رفتارهای خاص در راستای یک هدف شود، نهایتاً منجر به فرهنگسازی میشود. وی درباره استفاده از فناوریهای نوین برای کاهش حوادث ترافیکی، اظهار کرد: استفاده از تکنولوژیهای نوین مانند هوشمصنوعی برای مسائلی مانند انحراف از جاده، خوابآلودگی راننده و… به سرنشینان هشدار میدهد. کشورهای دنیا در مسیر استفاده از فناوریهای نوین گام برداشتهاند. رئیسی؛ با اشاره به پویش نه به تصادف گفت: یک همگرایی در راستای پویش نه به تصادف ایجاد شده و وزارت بهداشت مصمم است که همگرایی ایجاد شده را ادامه دهد. تیمی که در راستای پویش نه به تصادف ایجاد شده، نباید از بین رود. وی با بیان اینکه حوادث ترافیکی از چهار ضلع «جاده»، «خودرو»، «انسان» و «قانون» تشکیل شده، توضیح داد: برخی بر این باور هستند که حوادث ترافیکی از سه ضلع جاده، خودرو و انسان تشکیل میشود و قانون را در دل مؤلفه انسانی در نظر میگیرند. قوانین ترافیکی میبایست قوی شود، چرا که قوی شدن قوانین میتواند به بهبود رانندگی کمک کند. من بر این باور هستم که قانون جزء مؤلفههای اصلی پارامتر انسانی است. رئیسی؛ درباره وضعیت دوربینهای ترافیکی، گفت: وضعیت نصب دوربینهای ترافیکی در کشورهای جهان، سه تا ۷٫۵ دوربین در هر ۱۰۰ کیلومتر است اما این میزان در کشور ما حدود دو دهم دوربین در هر ۱۰۰ کیلومتر است که در اغلب موارد نیز دوربینها خراب است. وی درباره چرایی اجرای برنامه پویش نه به تصادف طی بازهزمانی سه ساله، گفت: در نظر داریم که نقاط حادثهخیز جادهها را احصا کرده و تا حد توان وزارت راهوشهرسازی نسبت به اصلاح آن اقدام کند. ایمنی خودروها نیز میبایست افزایش یابد اما نسبت به افزایش ایمنی خودروها خوشبین نیستم. رئیسی؛ درباره فرهنگسازی در زمینه فرهنگ ترافیکی نیز، اظهار کرد: فرهنگسازی به رانندهها محدود نمیشود و شامل سرنشینان نیز میشود. سرنشینان میبایست ناظر رفتارهای رانندگان باشند؛ به طور مثال، خوابآلودگی رانندگان را تشخیص دهند. سرنشینان میتوانند رفتارهای رانندگان را رصد کرده و به آنها تذکر دهند. وی گفت: از طرف دیگر خودروهای فرسوده در کشور ما معاینه فنی نمیشوند؛ این در حالیست که این خودروها در جادهها در حال حرکت هستند. نظارتی بر این موضوع نیست و تعدادشان هم در کشور خیلی زیاد است. معاون وزیر بهداشت، درباره سهم حوادث ترافیکی از میزان مرگومیر سالیانه نیز، گفت: حوادث ترافیکی، پس از بیماریهای قلبیـ عروقی، دومین و در برخی سالها میز سومین عامل مرگ و میر به حساب میآید. معاون بهداشت وزارت بهداشت، در پاسخ به سؤالی درباره نقش سیستم حملونقل عمومی در کاهش حوادث ترافیکی، گفت: ترویج حملونقل عمومی از روشهای کاهش مرگومیر حوادث ترافیکی در کشورهای جهان به حساب میآید. استفاده از وسایل حملونقل عمومی برای سفرهای شهری و بینشهری بسیار مهم است؛ چرا که به کاهش ترافیک کمک میکند. وی درباره وضعیت سیستم حملونقل عمومی، اظهار کرد: ۹۶ درصد اتوبوسهای شهری، ۷۶ درصد اتوبوسهای برونشهری، ۸۵ درصد مینیبوسها، ۶۲ درصد تاکسیها و ۵۳ درصد کامیونها فرسوده هستند. وضعیت سیستم حملونقل عمومی کشور مناسب نیست. معاون وزیر بهداشت، با اشاره به طرح مرتبط با خودرو برای جوانی جمعیت، گفت: خودرو به خانوادهها اعطاء میشود اما سوار بر خودرو میشوند و جان خود را در حادثه ترافیکی از دست میدهند. به عبارت دیگر، ارابه مرگ جایزه میدهیم. وی درباره سهم موتورسیکلتها از میزان مرگومیر حوادث ترافیکی، اظهار کرد: میزان سهم مرگومیر موتورسیکلتها در حوادث ترافیکی ۲۲ درصد است که حدود ۴۰۰۰ نفر میشود. ۱۲ میلیون موتورسیکلت از ۱۳ میلیون موتورسیکلت موجود در کشور، فرسوده هستند و ایمنی ندارند و باعث آسیب میشوند. در مجموع حدود ۹۰ درصد موتورسیکلتها در کشور فرسوده هستند. همچنین حدود ۴۵۰۰ نفر از عابران پیاده نیز در حوادث ترافیکی جان خود را از دست میدهند. وضعیت رانندگی موتورسیکلتها در کشور مناسب نیست؛ به طور مثال، به راحتی وارد پیادهروها میشود. رئیسی؛ با بیان اینکه میزان مرگومیر سرنشینان خودرو از رانندگان بیشتر است، افزود: میزان سهم مرگومیر رانندگان و سرنشینان خودروها از حوادث ترافیکی به ترتیب ۲۴٫۵ و ۳۳٫۵ درصد است. چراکه فرهنگ استفاده از کمربند در رانندگان نهادینه شده اما در سرنشینان عقب خودرو این موضوع نیاز به فرهنگسازی دارد. معاون وزیر بهداشت، درباره حوادث ترافیکی در کشور توضیح داد: بررسیها بیانگر این است که ۶۲ درصد تصادفات، تصادفات برونشهری در ۳۰ کیلومتری ورود به شهرها است. همچنین ۳۲ درصد فوتیها به دلیل واژگونی است. رئیسی؛ با بیان اینکه ۵۲ درصد فوتیهای تصادفات، جان خود را در صحنه تصادف از دست میدهند، اظهار کرد: از این مرگها سهم خالص خودروها حدود ۲۸ درصد است. سرعت خودروها در تصادفات بسیار زیاد است و سبب شدت تروما میشود. ش درصد به هنگام انتقال به مراکز درمانی جان خود را از دست میدهند و ۴۲ درصد در اورژانسها جان میبازند. مردان و زنان به ترتیب ۸۰ و ۲۰ درصد فوتیهای تصادفات را تشکیل میدهند. معاون وزیر بهداشت، با بیان اینکه اطلاعرسانی از اهمیت فراوانی برخوردار است، تصریح کرد: اوج اطلاعرسانی در ارتباط با پویش نه به تصادف میبایست از هفته پایانی اسفند ماه آغاز شود و در ایام تعطیلات نوروزی نیز ادامه داشته باشد. وی همچنین با بیان اینکه دو برابر بودجه وزارت بهداشت، خسارت تصادفات در کشور است، افزود: در مجموع تأکید میکنم که سهم جاده و خودرو و سایر عوامل در تصادفات حدود ۴۸ درصد است و ۵۲ درصد به خطای انسانی مربوط میشود. وی با اشاره به تکلیف قانون برنامه هفتم توسعه به وزارت راهوشهرسازی، برای شناسایی نقاط پرخطر، گفت: بیش از پنجهزار نقطه پرخطر شناسایی شده است و لازم است اصلاح شوند. همچنین براساس قانون، وزارت صمت باید سالانه بیش از ۵۰۰هزار خودرو فرسوده را خارج کند. اما این امر بسیار کند پیش میرود هرچند که امسال مقداری شتاب گرفت. اما لازم است خودروهای فرسوده از مصرف خارج شده و خودروهای نو جایگزین شود. از طرفی هم آماده کردن زیرساختها و استفاده از خودروهای برقی بسیار میتواند در کاهش آلودگی هوا و ایمنی تأثیرگذار باشد. رئیسی؛ با بیان اینکه در پویش نه به تصادف هر آنچه که از دستمان برآید انجام میدهیم تا حتی یک کشته کمتر داشته باشیم، گفت: متأسفانه از ۷۰۰ تا ۸۰۰هزار مصدوم سالانه تصادفی، حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد آنها دچار معلولیت دائم میشوند. وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره درمان رایگان مصدومان تصادفی و سهم حوزه بهداشت از ۱۰ درصد حق بیمه شخص ثالث، گفت: سهم بهداشت از این رقم صفر است. حدود ۳۶هزار مرکز بهداشتی و درمانی در سراسر کشور داریم که بخشی از مصدومان تصادفی به این مراکز مراجعه میکنند. معاون بهداشت وزارت بهداشت، همچنین درباره پیش بینی صورت گرفته از میزان تصادفات در نوروز امسال با برگزاری پویش نه به تصادف، گفت: برآوردمان آن است که در طرح نوروزی امسال که از اول اسفند شروع شده و حدود ۴۵ روز ادامه دارد، حجم تردد وسایل نقلیه در حد بالا رشد شش درصدی داشته باشد، در حد وسط رشد سه درصدی و در حد پایین هم حدود ۳۹۷ میلیون تردد پیش بینی کردهایم. این در حالیست که در سال ۴۰۳، حدود ۳۹۳ میلیون تردد داشتیم. وی افزود: در پیشبینیهای صورت گرفته و با در نظر گرفتن حد بالا، ممکن است امسال ۱۱۵۴ مرگ ناشی از تصادفات در طرح نوروزی داشته باشیم. حد وسط ۱۱۰۲ و حد پایین نیز ۱۰۰۰ پیش بینی شده است. بنابراین انتظار آن است که با برگزاری پویش نه به تصادف، هشت تا ۱۰ درصد کاهش مرگ نسبت به ۴۰۳ داشته باشیم.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه