تأکید رئیس‌جمهور به اهمیت استفاده از تکنولوژی برای نظارت بر رانندگان وسایل نقلیه

مهدی قره‌داغلی- رئیس‌جمهور، در نشست فرماندهان پلیس راهور که روز گذشته برگزار شد، با اشاره به اهمیت استفاده از مهندسی و تکنولوژی از جمله پهپاد برای نظارت بر رانندگی، افزود: اگر این کنترل‌‌ها در داخل وسایل نقلیه گذاشته شود دیگر لازم نیست نیروهای راهور در گرما و سرما در خیابان و جاده باشند و مشخص […]

مهدی قره‌داغلی- رئیس‌جمهور، در نشست فرماندهان پلیس راهور که روز گذشته برگزار شد، با اشاره به اهمیت استفاده از مهندسی و تکنولوژی از جمله پهپاد برای نظارت بر رانندگی، افزود: اگر این کنترل‌‌ها در داخل وسایل نقلیه گذاشته شود دیگر لازم نیست نیروهای راهور در گرما و سرما در خیابان و جاده باشند و مشخص می‌شود که هر ماشین مربوط به هر کسی هست و با چه روشی رانندگی می‌کند. به گزارش مناقصه‌مزایده، مسعود پزشکیان؛ در نشست فرماندهان پلیس راهور، با بیان اینکه با استفاده از تکنولوژی می‌شود کم‌خطرتر، عمیق‌تر، درست‌تر و دقیق‌تر نظارت کرد، افزود: در کشورهای پیشرفته نیروهای امنیتی و انتظامی را در مقابل چشم نمی‌بینیم، ولی مراقبت‌‌ها انجام می‌شود. با تکنولوژی می‌توان نظارت را بیشتر کرد و خطرات برای نیروهای انتظامی را کمتر کرد. پزشکیان؛ خاطرنشان کرد: باید بپذیریم از دست دادن عزیزی در تصادف یا مجروح شدن او ساده نیست و زندگی انسان را برای همیشه به‌هم می‌ریزد. نیت راهور این است که هیچ انسانی صدمه نبیند. صداوسیما، مدرسه و مساجد باید در رابطه با نه به تصادف و آموزش در رانندگی به صحنه بیایند. در تهران بیشتر تصادف‌ها مربوط به موتورسیکلت است که اغلب آن‌ها سرپرست خانواده‌ها هستند و وقتی آن‌ها مشکل پیدا کنند، زندگی آن‌ها به‌هم می‌ریزد. آموزش یکی از متغیرهای اصلی برای کاهش تصادفات رانندگی است. باید در بیلبورد‌ها و تابلو‌ها آموزش مراعات در رانندگی داده شود. رئیس‌جمهور، با اشاره به اهمیت استفاده از مهندسی و تکنولوژی از جمله پهپاد برای نظارت بر رانندگی، افزود: اگر این کنترل‌‌ها در داخل وسایل نقلیه گذاشته شود دیگر لازم نیست نیروهای راهور در گرما و سرما در خیابان و جاده باشند و مشخص می‌شود که هر ماشین مربوط به هر کسی هست و با چه روشی رانندگی می‌کند. این کار در دنیای امروز شدنی است. باید برنامه‌ای برای این هدف وجود داشته باشد. در دولت هر کمکی برای شما لازم باشد انجام خواهیم داد و آمادگی لازم را داریم. در این شرایط دیگر لازم نیست دنبال راننده بگردیم و اگر خلاف کند دیگر او را از منزل صدا می‌کنیم. در جاده هم درگیری ایجاد نشده و نیروهای ما شهید نمی‌شوند و اینکه کسی نمی‌تواند به نیروهای راهور جسارت و حمله کند. باید با استفاده از تکنولوژی از سلامتی نیروهای راهور دفاع کنیم. وی با بیان اینکه اگر جاده‌ها خوب نباشد احتمال تصادف بیشتر می‌شود، گفت: نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها مشخص است و باید آن‌ها را ایمن کرد. ایمنی خودرو‌ها را نیز باید افزایش داد. ما دلمان می‌خواهد مردم ما در صحت و سلامت زندگی کنند.  پزشکیان؛ همچنین بیان کرد: در دنیای امروز روند تخلفاتی که منجر به کشته شدن و مجروح شدن می‌شود به‌عنوان قصد برای قتل غیرعمد در نظر گرفته می‌شود. کسی که با سرعت رانندگی می‌کند قصد آسیب زدن به دیگران دارد و او را جریمه معمولی نمی‌کنند. با این افراد باید قاطعانه برخورد کرد نه اینکه جریمه مالی شوند. این رفتار منجر به آسیب به دیگران شده و جان دیگران را به خطر می‌اندازد. در مورد این رفتار قانون دیگری نیاز است، البته آموزش ما در مدرسه متأسفانه ما را طوری تربیت کرده که متوجه این مسائل نمی‌شدیم. مجازات سنگینی باید برای چنین افرادی در نظر گرفته شود. رئیس‌جمهور، با بیان اینکه یک عده هستند که در عمرشان تخلف نمی‌کنند که باید از آن‌ها قدردانی کرد، افزود: قابل قبول نیست ۲۰ هزار نفر در سال عمر خود را در تصادف از دست بدهند. بیش از چند صد هزار نفر معلول شوند. این تصادفات و آمار کشته‌ها و معلولین هزینه‌های زیادی هم برای کشور ایجاد می‌کند. نه به تصادف باید به یک فرهنگ و باور در کشورمان تبدیل شده و هر جا باید این مسئله دیده و شنیده شود. با کسانی که این چارچوب را رعایت نمی‌کنند، برخورد قاطعی شود. در کشورهای پیشرفته به کسانی که رانندگی پرخطری دارند، اجازه رانندگی داده نمی‌‌شود و از بسیاری از مزایای اجتماعی محروم‌شان می‌کنند تا دیگر نتوانند چنین رفتاری داشته باشند، ولی وقتی جریمه ساده‌ای وجود داشته باشد، رفتار پرخطر اصلاح نمی‌شود. وی با بیان اینکه در دولت آمادگی کمک به راهور را داریم تا ساختاری برای امنیت نیروهای راهور، جاده‌ها و مردم شوند ایجاد شود، گفت: وزارت بهداشت، هلال‌احمر و اورژانس در جاده‌ها حضور دارند ولی باید تلاش شود تا سریع تر و به موقع به صحنه تصادفات رسید و جان افراد را نجات داد. «نه به تصادف» باید به یک فرهنگ تبدیل شود. هر روز باید از طریق تریبون‌های مختلف تکرار کنیم که رفتار پرخطر در رانندگی که منجر به آسیب رساندن به خود و دیگران می‌شود را انجام ندهیم. همچنین سردار سید تیمور حسینی؛ رئیس پلیس راهور فراجا در این نشست نیز، گفت: طبق آخرین آمار پزشکی قانونی، تا پایان دی‌ماه ۱۶ هزار ۳۹۹ هموطن در تصادفات رانندگی جان باختند. اگرچه این رقم نسبت به سال گذشته ۴٫۵ درصد کاهش داشته، اما همچنان اعداد نگران‌کننده‌ای به شمار می‌آید. وی افزود: به منظور کاهش تصادفات و تعداد مجروحین در تعطیلات نوروز، مسئولین تأکید کردند که تلاش همگانی و مشارکت مردم از عناصر اصلی دستیابی به این هدف بزرگ محسوب می‌شود. در همین راستا، اقدامات نظارتی و بازدارنده نظیر افزایش برخورد با تخلفات حادثه‌ساز مانند سرعت غیرمجاز و سبقت از برنامه‌های اجرایی قرار گرفته است؛ به‌طوری که در صورت ارتکاب دو تخلف حادثه‌ساز به صورت همزمان، خودرو توقیف خواهد شد. سردار حسینی؛ گفت: پلیس از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی جلوگیری خواهد کرد. نداشتن معاینه فنی به منزله نداشتن اجازه ورود به جاده تلقی شده و این اقدام با هدف حذف خودروهای نامطابق از جریان تردد و افزایش ایمنی انجام می‌شود. وی ادامه داد: از دیگر دستاوردهای پلیس، تجهیز پهپاد‌ها و دوربین‌های نظارتی به سامانه‌های کنترل فاصله طولی در مسیرهای اصلی کشور به سمت استان فارس و هرمزگان، غرب و شمال غرب است که نقش مهمی در پایش و ارتقای ایمنی جاده‌ها دارد. وی گفت: مسئولان از مردم خواستند که با همکاری و رعایت دقیق قوانین، نقش خود را در کاهش تصادفات و حفظ جان هموطنان ایفا نمایند تا شاهد بهبود وضعیت ایمنی در تعطیلات نوروز باشیم. رئیس پلیس راهور فراجا، با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی نرخ جریمه‌ها از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین گفت: از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین به مقدار یک سوم به مبلغ اصلی تخلفات حادثه‌ساز اضافه خواهد شد. افزایش نرخ جریمه صرفاً به منظور بازدارندگی است. سردار رادان؛ فرمانده انتظامی کشور نیز، در نشست فرماندهان پلیس راهور نیز، با بیان این‌که سالیانه بیش از ۶۰۰ میلیارد کیلومتر پایش سفری یا غیرسفری داریم، به وجود ۶۹۵ هزار کیلومتر جاده، ۵۳ میلیون راننده و ۴۱ میلیون وسیله نقلیه در کشور گفت: نقش همکاران ما در راهنمایی و رانندگی، نیروی انتظامی، اورژانس و هلال‌احمر بی‌بدیل است؛ اگر این نقش‌‌ها نبود و برنامه کاهش تصادفات را نداشتیم و بایستی ۶۰ هزار کشته را تجربه می‌کردیم. وی ادامه داد: خدا را شکر سیر جلوگیری از افزایش تصادف به جایی رسید که خوشخبتانه به ۱۹ هزار کشته و یک بار به عدد ۱۶ هزار نفر رسیدیم در حالی که در زمانی ۲۸ هزار کشته را تجربه کردیم، خوشحال نیستیم از ۲۸ هزار به ۱۹ هزار رسیدیم چرا که این عدد خیلی بالاست و در شان مردم و نظام نیست؛ بایستی جدی تر، پرتلاش‌تر و جهشی تر حرکت کنیم. هماهنگی دستگاه‌های مرتبط می‌توانند کمک‌های خوبی کند. رئیس پلیس کشور، اضافه کرد: شهید رئیسی در این موضوع خیلی فعال بود و خواسته‌اش در یک برنامه ۵ ساله کاهش ۵۰ درصدی تلفات جاده‌ای بود و در دوره دکتر پزشکیان افق جدیدتری باز شد و خبر از هدف «نه به تصادفات» داد. وقتی نه به تصادف در دل و ذهن مردم و مسئولان جا بگیرد، یک اطمینان خاطر به وجود می‌آید و خدمت بیشتر خواهد شد. وی با اشاره به خدمات پلیس طی سال‌های اخیر، گفت: در حوزه شماره گذاری، صدور گواهینامه، اجراییات، رسیدگی به تصادفات و حوادث ترافیکی و… سالیانه نزدیک به ۲۲۰ میلیون خدمت به مردم انجام می‌شود. این را در کنار حوزه عملیات بگذاریم، نشان می‌دهد همکاران ما در راهنمایی و رانندگی فعال هستند و اراده‌شان هیچوقت سست نمی‌شود. بچه‌های ما در جاده و سرما یخ می‌زدند یا در گرما، گرما زده می‌شدند اما می‌ایستادند. سردار رادان؛ ادامه داد: یکبار برای همیشه باید موضوعات هوشمندی، خودروی متصل و قانون و مقررات را حل کنیم؛ در این شرایط هزینه‌های اورژانس پایین می‌آید و تراز احساس امنیت بالا می‌رود. مسئله خودروی متصل می‌تواند انقلابی در کنترل وسیله نقلیه به وجود بیاورد. می‌شود در یک حرکت جهادی این ناوگان پررفت‌وآمد را به کنترل در بیاوریم. وی اضافه کرد: امروز حدود ۱۰ درصد از رانندگان مرتکب تخلفات حادثه‌ساز می‌شوند و این ۱۰ درصد اراده‌شان را بر ۹۰ درصد باقی مانده جامعه تحمیل می‌کنند؛ جرایم این متخلفان باید بالا برود. ما جزء کشورهایی هستیم که در حوزه تخلفات راهنمایی و رانندگی کم‌ترین جرایم را داریم چرا که راننده متخلف احساس می‌کند هزینه تخلفش آنقدر نیست که بازدارنده باشد. باید روی این موضوع کار کنیم و نتیجه بگیریم تا بتوانیم در حوزه‌های مختلف اقدامی انجام دهیم که سزاوار مردم باشد.