لزوم توجه به صادرات قطعات خودرویی تولید داخل به کشور‌های منطقه

مهدی قره‌داغلی – رئیس انجمن قطعه‌سازان، با بیان اینکه مشتری‌های خاصی از کشورهای آفریقایی، آسیایی، ازبکستان و روسیه داریم، گفت: برای صادرات قطعات خودرو به کشورهای هدف باید قطعات خودرو را با تخفیف عرضه کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدرضا نجفی‌منش؛ رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور، در نشست خبری، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قطعات […]

مهدی قره‌داغلی – رئیس انجمن قطعه‌سازان، با بیان اینکه مشتری‌های خاصی از کشورهای آفریقایی، آسیایی، ازبکستان و روسیه داریم، گفت: برای صادرات قطعات خودرو به کشورهای هدف باید قطعات خودرو را با تخفیف عرضه کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدرضا نجفی‌منش؛ رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور، در نشست خبری، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو را فرصتی جدید برای صادرات قطعات ایرانی برشمرد و گفت: برگزاری نمایشگاه‌های قطعات، فرصتی برای نمایش توانمندی‌های صنعت قطعه‌سازی کشور است و برگزاری این رویداد مهم می‌تواند پایگاهی برای صادرات قطعات به بازارهای بالقوه‌ای چون روسیه و ازبکستان را برای صنعتگران کشور فراهم نماید. محمدرضا نجفی‌منش؛ با اشاره به اینکه بخش‌خصوصی از توانمندی‌های بالایی در حوزه تولید و صادرات برخوردار است، افزود: در دوره‌های قبل، نمایشگاه‌ قطعات به جای اینکه پتانسیل صادراتی داشته باشد، عمدتاً پایگاهی برای بازاریابی و فروش محصولات واردکنندگان بوده است، در حالی که با وجود ظرفیت‌های صنعت قطعه‌سازی کشور باید این رویه اصلاح شود. وی همچنین به وجود بازارهای بالقوه‌ای در کشورهای آفریقایی، آسیایی، ازبکستان و روسیه برای صادرات قطعات اشاره و تصریح کرد: برای صادرات قطعات خودرو به کشورهای هدف باید قطعات خودرو را با تخفیف عرضه کرد؛ اقدامی که کشورهای مختلف از جمله ژاپن و هند به کار گرفتند و در صورت انجام این اقدام، مشتریانی از کشورهای آفریقایی و منطقه خواهیم داشت یا اینکه می‌توان واردات خودرو را منوط به صادرات قطعات خودرو کرد. رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور، در ادامه با اشاره به امکان جذب بازارهای مختلف برای صادرات قطعات یدکی خودرو، تأکید کرد: در حال‌حاضر در کشور ازبکستان حدود ۴۵۰ هزار خودرو تولید می‌شود اما قصد دارند تولید خود را به یک‌میلیون دستگاه برسانند. بنابراین ازبکستان یکی از کشورهای دارای پتانسیل خرید لوازم‌یدکی خودرو است که باید آن را جذب کرد. در ادامه این نشست، معصومه آقاپور؛ مشاور رئیس‌جمهور در امور همکاری‌های اقتصادی، با تأکید بر نقش نمایشگاه‌ها در رشد اقتصادی کشور، تلاش تولیدکنندگان قطعات خودرو را در شرایط تحریم‌های ظالمانه، حرکتی قهرمانانه دانست و گفت: امروز تولیدکنندگان و صنعتگران حوزه قطعه‌سازی کشور قهرمانان ملی صنعت کشور هستند. وی افزود: نمایشگاه‌ها به‌عنوان شتاب‌دهنده‌های اقتصادی، نقش مهمی در افزایش رقابت‌پذیری و توسعه روابط تجاری دارند و نمایشگاه قطعات خودرو می‌تواند به توسعه صادرات غیرنفتی کمک کند. مشاور رئیس‌جمهور در امور همکاری‌های اقتصادی، در ادامه با قدردانی از اختصاص فضای مناسبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در این دوره از نمایشگاه قطعات خودرو، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با برگزاری این نمایشگاه هنر و توانمندی صنعت قطعه‌سازی ایران را به نمایش بگذاریم. در ادامه این نشست، سیداحمد حسینی؛ رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان قطعات یدکی خودرو، حضور گسترده تولیدکنندگان و فروشندگان قطعات یدکی و تخصیص فضاهای ویژه برای آنان را از جمله تغییرات مثبت این دوره از نمایشگاه قطعات خودرو دانست و گفت: همکاران ما در سه دوره گذشته برگزاری این رویداد نمایشگاهی را مورد تحریم قرار داده بودند اما با پیگیری‌هایی که توسط کمیسیون تخصصی و اتحادیه تهران و انجمن‌های ذی‌ربط انجام شد و تغییری که در این دوره صورت گرفت، این اولین دوره از نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو بخش‌خصوصی است که در سال ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد. وی همچنین با اشاره به اهمیت اجرای طرح شناسه کالا و قطعات، این اقدام را گامی مهم در راستای استانداردسازی صنعت قطعات یدکی دانست و تأکید کرد: برگزاری نمایشگاه قطعات فرصتی را برای حضور تولیدکنندگان و اصناف در حوزه قطعات فراهم می‌کند که محصولات خود را معرفی کنند. همچنین صدیف بیک‌زاده؛ مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، گفت: برای رشد هشت درصدی اقتصاد در برنامه هفتم توسعه باید از ظرفیت بازارهای هدف صادراتی مانند بریکس و اوراسیا استفاده کرد.‌ وی تأکید کرد: به منظور رشد ۲۳ درصدی صادرات در برنامه هفتم توسعه نیز بر توجه به زیربخش‌های مختلف در حوزه صنعت، معدن، کشاورزی و سایر موارد تأکید شده است. این مقام مسئول در وزارت صمت، با تأکید بر اینکه بازاریابی‌های داخلی و بین‌المللی در رشد اقتصادی ضروری است، افزود: رویدادهایی در حوزه بهبود شرایط اقتصادی در نظر گرفته شده است که برگزاری نمایشگاه خودرو و قطعات از مهم‌ترین موارد است. بیک‌زاده؛ همچنین با بیان اینکه رشد سایر صنایع به رشد صنعت خودرو وابسته است، گفت: این بخش از صنعت سهم قابل‌توجهی از اشتغال را به خود اختصاص داده است.‌ همچنین مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، به زمان برگزاری و مهمانان شرکت‌کننده در نمایشگاه قطعات خودرو ۱۴۰۴ تهران اشاره و تصریح کرد: بیستمین نمایشگاه قطعات و مجموعه‌های خودروی تهران از ۸ تا ۱۱خردادماه ۱۴۰۴ با حضور بیش از ۷۰۰ شرکت خارجی از ۹ کشور و ۵۰۰ شرکت داخلی در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و در این دوره سالن‌ ویژه‌ای برای شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور اختصاص یافته است. علی‌محتشم امیری؛ مدیرعامل شرکت مجری برگزاری نمایشگاه قطعات خودروی تهران نیز در پایان این نشست، گفت: این رویداد بزرگ که یکی از مهم‌‌ترین نمایشگاه‌های تخصصی صنعت خودرو در ایران محسوب می‌شود، قرار است در فضایی به وسعت ۴۵ هزار مترمربع، شامل فضای مسقف و باز، برگزار شود.