عضو هیئت مدیره کانون مؤسسات حمل‌ونقل ایران  

هندی‌‌ها اصلاً در بندر چابهار کاری نکردند که بخواهند بروند  

عضو هیئت مدیره کانون مؤسسات حمل‌ونقل ایران، با بیان اینکه هندی‌‌ها اصلاً نیامده‌اند که بخواهند بروند، یعنی اقدامی در بندر چابهار انجام نداده‌اند و ارزش‌افزوده‌ای ایجاد نشده‌ است، گفت: چینی‌‌ها وارد بندر شهید بهشتی چابهار نمی‌شوند چراکه در حال سرمایه‌گذاری کلانی در بندر گوادر پاکستان هستند. به گزارش ایلنا، مسعود دانشمند؛ درباره احتمال خروج هندی‌‌ها […]

عضو هیئت مدیره کانون مؤسسات حمل‌ونقل ایران، با بیان اینکه هندی‌‌ها اصلاً نیامده‌اند که بخواهند بروند، یعنی اقدامی در بندر چابهار انجام نداده‌اند و ارزش‌افزوده‌ای ایجاد نشده‌ است، گفت: چینی‌‌ها وارد بندر شهید بهشتی چابهار نمی‌شوند چراکه در حال سرمایه‌گذاری کلانی در بندر گوادر پاکستان هستند. به گزارش ایلنا، مسعود دانشمند؛ درباره احتمال خروج هندی‌‌ها از بندر چابهار با فشارهای آمریکا و احتمال استقبال چین از سرمایه‌گذاری در این بندر، اظهار داشت: واقعیت این است که هندی‌‌ها اصلاً نیامده‌اند که بخواهند بروند به این معنا که اقدامی در بندر چابهار انجام نداده‌اند و ارزش‌افزوده‌ای ایجاد نشده است. هندی‌‌ها هیچ جای چابهار حضور ندارند. وی ادامه داد: قرار بر این بود که با حضور هندی‌‌ها در بندر شهید بهشتی چابهار این بندر فعال شود اما به هر دلیلی با دولت ایران به تفاهم نرسیدند و همان تجهیزاتی که وارد بندر شهید بهشتی شد بلااستفاده در بندر مانده و کار نمی‌کنند. موضوع مهم بندر شهید بهشتی این است که پسکرانه ندارد. عضو هیئت مدیره کانون مؤسسات حمل‌ونقل ایران، گفت: عده‌ای فکر می‌کنند که مشکل و ضعف بندر شهید بهشتی چابهار نبود جرثقیل است اما مشکل مهم این بندر نبود پسکرانه و زیرساخت‌هایی مانند اتصال به شکبه ریلی و جاده‌ای است. باری که در بندر چابهار تخلیه می‌شود باید به مقصد برسد اما جاده و ریلی برای انتقال بار از این بندر به مقصد بعدی وجود ندارد. دانشمند؛ با بیان اینکه هر چند اپراتور هندی و دولت ایران قرارداد ۱۰ ساله برای حضور این اپراتور در بندر چابهار را امضاء کرده‌اند اما هیچ اطلاعاتی از تعهدات دو طرف در این قرارداد نداریم، ادامه داد: نمی‌دانیم تعهدات دو طرف در بندر چابهار نسبت به یکدیگر چیست؟ البته هندی‌‌ها هم در مقطعی کار را در بندر چابهار شروع کردند که نتیجه آن ورود شش جرثقیل به این بندر بود اما در نهایت نبود امکانات پسکرانه کار را متوقف کرد. وی با درباره احتمال حضور چینی‌‌ها در بندر چابهار با خروج هندی‌ها، تأکید کرد: چینی‌‌ها وارد بندر شهیدبهشتی چابهار نمی‌شوند چراکه سرمایه‌گذاری کلانی در بندر گوادر پاکستان در حال انجام و اجرا هستند و این بندر را فعال کرده‌اند و اساساً خواست چین این است که بندر چابهار متوقف شود تا بار و ترانزیت به سمت گوادر برود و تلاش چین بر این است که تا در گوادر حضور دارند، بندر چابهار کار نکند. عضو هیئت مدیره کانون مؤسسات حمل‌ونقل ایران، گفت: البته موضوع مهم این است که بندر گوادر جاده ندارد و اگر سرویس بندر گوادر تنها به پاکستان محدود شود که بندر کراچی هم همین کار را می‌کند اما بخواهد وارد ترانزیت شود و بار افغانستان و آسیای میانه را جابه‌جا کند، به جاده نیاز دارد که در حال‌حاضر این زیرساخت را ندارد. به همین دلیل با سرمایه‌گذاری قطری‌‌ها پروژه راه آهن تاشکند (ازبکستان) تا مراز شریف را دنبال می‌کنند. حال اینکه باید این مسیر را از مراز شریف تا بندر گوادر ادامه دهند که بسیار سخت است و کوه‌های هندوکش مانع از ادامه این خط می‌شوند چراکه تونل زدن در این کوه‌های بلند کار بسیار سخت، هزینه بر و زمان‌بری است. اما اگر ما در بندر چابهار به هنگام نجنبیم، در آینده این فرصت را به بندر گوادر خواهیم داد.