مدیرعامل راه‌آهن اعلام کرد

حمل ۵ میلیون تُن بار بین‌المللی از طریق راه‌آهن طی سال‌جاری

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن بار ترانزیتی دو و شش‌دهم میلیون تن واردات و صادرات و در مجموع پنج میلیون تن بار بین‌المللی در سال‌جاری از طریق خطوط ریلی کشور حمل شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، جبارعلی ذاکری؛ در بازدید از ایستگاه راه‌آهن تربت‌حیدریه، افزود: توسعه ترانزیت ریل پایه […]

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن بار ترانزیتی دو و شش‌دهم میلیون تن واردات و صادرات و در مجموع پنج میلیون تن بار بین‌المللی در سال‌جاری از طریق خطوط ریلی کشور حمل شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، جبارعلی ذاکری؛ در بازدید از ایستگاه راه‌آهن تربت‌حیدریه، افزود: توسعه ترانزیت ریل پایه در اولویت برنامه‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است و این اقدام با برنامه‌هایی که در راستای توسعه و استفاده از ظرفیت مبادی بار از جمله سرخس، اینچه‌برون، بندر امیرآباد و بندر کاسپین صورت گرفت انجام شد. وی ادامه داد: برای جابه‌جایی هشت میلیون تن بار بین‌المللی در سال آینده برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شده است و حجم جابه‌جایی بار داخلی و بین‌المللی را از ۴۰ میلیون تن به ۵۴ میلیون تن افزایش خواهیم داد. ذاکری؛ اضافه کرد: در این راستا باید بتوانیم ظرفیت تخلیه و بارگیری را در بنادر یعنی خطوط منتهی به آن‌‌ها افزایش دهیم و بار بیشتری را از کشورهای «سی‌آی‌اس» از جمله روسیه و قزاقستان و ازبکستان به جنوب کشور منتقل کنیم. مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: براساس بررسی انجام شده بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن بار را می‌توان با ظرفیت موجود از طریق خطوط ریلی جابه‌جا کرد و البته مشکلات و کمبودهایی وجود دارد که باید همه آن‌‌ها را برطرف کرد و زیرساخت کنونی را بهبود بخشید. ذاکری؛ افزود: یکی از گلوگاه‌ها نزدیک شهر تربت‌حیدریه است چون محل تلاقی بارهایی است که از سمت خواف و سنگان به سمت جنوب کشور می‌رود و از ایستگاه تربت‌حیدریه عبور می‌کند. وی اضافه کرد: یکی از گره‌ها در این بخش در منطقه سالار – شادمهر است که می‌توان با بهبود و ایجاد سازوکار مناسب ظرفیت حمل بار را افزایش داد. مدیرعامل راه‌آهن، گفت: گلوگاه دوم انتقال بارهای خواف و سنگان به سمت جنوب، تک خطه بودن مسیر از بافق تا خواف و سنگان است و این موجب شده است که نتوان به ظرفیتی که می‌خواهیم برسیم. ذاکری؛ افزود: رکورد بار در سال گذشته اعم از جاده‌ای و ریلی در زمینه حمل مواد معدنی در حدود ۱۵ میلیون تن بود که در بخش ریلی با افزایش بهره‌وری می‌توان میزان حمل را تا حدی افزایش داد. مدیرعامل راه‌آهن، گفت: جاده موجود با توجه به وضعیت ایمنی جاده‌ها کشش افزایش حمل بارهای معدنی را ندارد و افزایش تعداد کامیون‌ها و تریلی‌ها در جاده‌ها منجر به افزایش فوتی‌ها و تلفات جاده‌ای می‌شود. ذاکری؛ افزود: براساس برنامه پیش‌بینی شده است حمل مواد معدنی باید به ۲۲ و نیم میلیون تن افزایش یابد یعنی هفت‌ونیم میلیون تن افزایش ظرفیت داده شود که تحقق آن مستلزم برطرف کردن چالش‌های موجود است. وی ادامه داد: ۷۰ درصد بار ملی کشور از مناطق راه‌آهن از قبیل خراسان، اصفهان، یزد و هرمزگان عبور می‌کند و نقش و اهمیت این مناطق بسیار پر رنگ است و اهمیت زیادی دارند و به همین دلیل مسائل آن‌‌ها را از نزدیک دنبال می‌کنیم. مدیرعامل راه‌آهن، گفت: یکی از تکالیف برنامه هفتم توسعه افزایش سهم حمل ریلی بار در بنادر به ۲۵ درصد است که در حال‌حاضر سهم حمل‌ونقل ریلی در برخی بنادر کمتر از سه درصد است که برای رسیدن به هدف تعیین شده هماهنگی بین دستگاه‌ها باید بیشتر شود که تفاهم‌نامه‌ای در همین راستا با سازمان بنادر و دریانوردی امضاء شد و مشکلات بین خود را به حداقل رساندیم. ذاکری؛ افزود: تخلیه واگن‌ها در گذشته در مجموعه ۱۷ هکتاری بندر شهیدرجایی دیر به دیر انجام می‌شد که با تعامل شکل گرفته و رسیدگی‌های انجام شده سرعت تخلیه واگن‌ها از ۷۰ و ۶۰ واگن در روز به ۱۵۰ واگن در روز رسیده است. مدیرعامل راه‌آهن، درخصوص برنامه‌های نوروزی این مجموعه، گفت: قطارهای نوروزی امسال هشت درصد افزایش ظرفیت نسبت به سال قبل داشته‌اند و حدود دومیلیون و ۲۰۰ صندلی در راه‌آهن آماده شده که شامل یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار صندلی برای مسیرهای بین شهری و ۷۰۰ هزار صندلی برای حومه‌ای‌هاست. ذاکری؛ افزود: همکاران ما در شبکه راه‌آهن آمادگی کامل دارند و امید است از فردا که اولین روز حرکت قطارهای نوروزی است مردم بدون مشکل و مسأله از آن‌ها استفاده کنند. مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، درخصوص ایستگاه راه‌آهن تربت‌حیدریه، گفت: جایگاه تربت‌حیدریه و موقعیتی که در آن قرار دارد خاص است و برنامه‌هایی برای این حوزه داریم. ذاکری؛ ادامه داد: مطالعاتی درخصوص راه‌آهن تربت‌حیدریه در گذشته صورت گرفته بود و استقرار معاونت اداره کل در این شهرستان لازم بود چون از طریق این ایستگاه بار از سرخس به سمت جنوب و مرکز کشور می‌رود و همچنین بارهای معدنی که از خواف و سنگان به مرکز کشور و حتی برای صادرات به بندرعباس حمل می‌شود نیز از این ایستگاه گذر می‌کند. وی اضافه کرد: استقرار معاونت اداره کل در این ایستگاه به توسعه بخش‌های دیگر که یکی از آن‌‌ها احیای کارخانه «احیا ریل» است کمک می‌کند و مسائل و مشکلات مربوط به راه دسترسی و روشنایی را هم با کمک مسئولان محلی پیگیری و حل خواهیم کرد. مدیرعامل راه‌آهن، گفت: کمربندی راه‌آهن تربت‌حیدریه در محدوده منطقه سالار – شادمهر براساس برنامه ریزی انجام شده در اردیبهشت ماه سال آینده بهره‌برداری می‌شود. ذاکری؛ افزود: افتتاح این کمربندی تأثیر قابل‌توجهی در حمل بار خواهد داشت و سیر حرکت قطار‌ها را افزایش می‌دهد که بخش قابل‌توجهی از آن آماده شده است. وی ادامه داد: اتمام کمربندی راه‌آهن سالار – شادمهر موجب کاسته شدن بخش اعظمی از فعالیت‌های اضافه‌ای که در ایستگاه تربت‌حیدریه انجام می‌شود خواهد شد که اجرای این طرح از سال ۱۳۹۶ آغاز شده است.