محمد قرهداغلی -وزیر نفت، گفت: آمادگی لازم برای تأمین بنزین سفرهای نوروزی وجود دارد. به گزارش مناقصهمزایده، محسن پاکنژاد؛ در جمع خبرنگاران، افزود: آمادگی برای سفرهای نوروزی را داریم و هیچ مشکلی در ذخایر بنزین نداریم. وی درباره سهمیه بنزین برای ایام نوروز، ادامه داد: در این زمینه هنوز سهمیهای اعلام نشده است. وزیر نفت، […]
محمد قرهداغلی -وزیر نفت، گفت: آمادگی لازم برای تأمین بنزین سفرهای نوروزی وجود دارد. به گزارش مناقصهمزایده، محسن پاکنژاد؛ در جمع خبرنگاران، افزود: آمادگی برای سفرهای نوروزی را داریم و هیچ مشکلی در ذخایر بنزین نداریم. وی درباره سهمیه بنزین برای ایام نوروز، ادامه داد: در این زمینه هنوز سهمیهای اعلام نشده است. وزیر نفت، خاطرنشان کرد: از چهار ماه قبل میزان تولید بنزین کشور تا حدود هشت میلیون لیتر در روز افزایش یافته است همچنین واردات بنزین در ایام نوروز افزایش مییابد. وی درباره انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی، ادامه داد: کارت بانکی و میزان سوخت سهمیهای هر فرد تجمیع میشود. مدیرعامل پخش فرآوردههای نفتی، از تداوم عرضه بنزین و نفتگاز از سامانه هوشمند سوخت خبر داد. وزیر نفت، درباره وضعیت ناترازیها، خاطرنشان کرد: در سالجاری در شرایط خاصی از نظر میزان ذخایر سوختی که تحویل گرفتیم، قرار داشتیم. پاکنژاد؛ گفت: همچنین برودت هوا و طولانی بودن دوره سرما سبب شد مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع جزء افزایش یابد و ناگزیر به سمت استفاده از سوخت مایع حرکت کردیم. وی ادامه داد: تأمین این سوخت مایع کار بسیار پرزحمتی بود و همکاران ما در زمستان رکوردهایی را شکستند؛ بهطور خاص فقط در دی و بهمن ماه حدود یک میلیارد لیتر گازوئیل وارد کشور شد. وزیر نفت، افزود: ارزش این میزان گازوئیل ۶۰۰ میلیون دلار است که تحویل نیروگاهها میشود. پاکنژاد؛ ادامه داد: نیروگاهها در گذشته با راندمان پایین ساخته شدهاند، بهطور مثال اگر حدود راندمان نیروگاهها را ۳۰ درصد در نظر بگیریم، یعنی ۳۰ درصد سوخت تبدیل به برق و ۷۰ درصد آن تلف میشود. وی خاطرنشان کرد: در حوزه پالایشگاهی توانستیم با افزایش خوراک پالایشگاهی، اتفاقی که در طول چهار ماه گذشته بهطور خاص برآن متمرکز بودیم را اجرایی کردیم. وزیر نفت، گفت: همچنین انجام یک سری اصلاحات فرآیندی در پالایشگاههای تولید فرآورده را افزایش دادیم. پاکنژاد؛ ادامه داد: افزایش هفت میلیون لیتری بنزین و هشت میلیون لیتری گازوئیل حاصل این اصلاحات است. وی خاطرنشان کرد: در خاتمه سال، طرح NGL۳۱۰۰ در منطقه دهلران را که گامی بسیار مؤثر است در جهت جمعآوری گازهای همراه در منطقه چشمه خشک میادین مرتبط با حوزه غربی در مرحله بهرهبرداری قرار خواهد گرفت. وزیر نفت، درباره قاچاق سوخت با بیان اینکه آمارها اعلام میشوند، گفت: اقداماتی را برای پیگیری موضوع قاچاق سوخت آغاز کردهایم که یکی از این اقدامها هوشمندسازی است. وی ادامه داد: همکاران ما شبکهای را به نام شبکه «کاشف» راهاندازی کردهاند که در این شبکه با استفاده از هوشمصنوعی توانستهایم در نخستین گام تا حدود زیادی ردگیری کنیم و ببینیم که بخشی از این قاچاق سوخت در چه حوزهای انجام میشود؟ پاکنژاد؛ خاطرنشانکرد: بررسیها نشان داد برخی بارنامهها غیرواقعی هستند، یا سهمیه سوخت توسط وسایل نقلیه گازوئیل سوز دریافت شده بدون اینکه پیمایشی داشته باشند؛ این عدد، عدد قابلملاحظهای در حدود روزانه ۱٫۲ میلیون لیتر است که همکاران ما شناسایی کردند. وی گفت: این مسئله در ناوگان حملونقل وجود دارد که از سهمیه سوخت استفاده میکنند و موضوع در حال رسیدگی است. این عضو کابینه دولت چهاردهم، درباره گامهای بعدی، خاطرنشان کرد: با هوشمندسازی مدل تحویل گازوئیل مسیری خاص تعریف میشود تا وسیله نقلیه یا حتی تانکر حامل سوخت مایع فقط در پمپبنزینهای خاصی در طول همان مسیر سوختگیری کنند. وی خاطرنشان کرد: در صورتی که این وسایل نقلیه از مسیر خارج شوند، امکان سوختگیری برایشان فراهم نمیشود و قابل رصد است. وزیر نفت، گفت: قابل رصد بودن وسایل نقلیه تا حدود زیادی از افزایش میزان قاچاق پیشگیری میکند.
جبران کاهش تولید گاز با اجرای طرح فشارافزایی
وی در پاسخ به این پرسش که برنامه وزارت نفت برای جبران عقبماندگی در برداشت از میدان گازی مشترک با قطر (پارسجنوبی) چیست، اظهار داشت: استفاده از واژه «عقبماندگی» برای شرایط ایران در این میدان را درست نمیدانم. واقعیت این است که کشور قطر به دلیل شروع زودهنگام توسعه و بهرهبرداری از بخش مربوط به خود در این میدان مشترک که در کشور همسایه با نام «گنبد شمالی» شناخته میشود، در مجموع برداشت انباشته بیشتری داشته است، اما باید توجه داشت که ایران در سالهای اخیر با تلاشهای گسترده توانسته به سطحی از تولید روزانه دست یابد که در مقاطعی از قطر پیشی گرفته است. وزیر نفت، بیان داشت: میدان پارسجنوبی بهعنوان یک میدان مشترک، سالهاست از سوی هر دو کشور مورد بهرهبرداری قرار میگیرد و بهطور طبیعی با گذشت زمان دچار افت فشار میشود و این کاهش فشار، به کاهش نرخ تولید منجر میشود. وی افزود: یکی از طرحهای کلیدی برای مقابله با این چالش، پروژه فشارافزایی پارسجنوبی است که سالها درباره آن بحث شده اما اقدام اجرایی جدی برای آن بهتازگی آغاز شده است. خوشبختانه چند روز پیش با حضور رئیسجمهوری، قرارداد اجرایی این طرح بزرگ امضاء شد. پاکنژاد؛ در تشریح جزئیات این طرح، گفت: پروژه فشارافزایی پارسجنوبی نیازمند سرمایهگذاری حدود ۱۷ میلیارد دلار است که طی یک بازهزمانی هفتساله تأمین و اجرا میشود. این طرح نهتنها از نظر اقتصادی کاملاً توجیهپذیر است، بلکه پیشبینی میشود تا سال ۱۴۳۵ امکان برداشت از این میدان را به مقدار قابلتوجهی حفظ کند. بازگشت سرمایه این پروژه میتواند تا ۳۰ برابر مقدار سرمایهگذاری باشد که نشاندهنده اهمیت و ضرورت اجرای آن است. وی به اقدامهای دیگر برای افزایش تولید از این میدان مشترک اشاره و بیان کرد: یکی دیگر از برنامههای ما برای جبران افت تولید و افزایش بهرهوری، حفاری چاههای درونمیدانی یا به اصطلاح (اینفیل درلینگ) است. به همین منظور پروژه حفاری ۳۵ حلقه چاه تعریف شده که اجرای آن به چهار پیمانکار حرفهای داخلی واگذار شده است. خوشبختانه نخستین چاه از این پروژه دو روز پیش به مدار تولید وارد شد و انتظار داریم در فواصل زمانی کوتاه، سایر چاهها نیز به بهرهبرداری برسند.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه