مهدی قرهداغلی – با توجه به اینکه خودروسازان داخلی پس از چندین دهه تولید، همچنان در بحث ایمنی خودرو تلاش چندانی انجام ندادهاند و فقط با عوض کردن چهره خودروهای قدیمی، همچنان مشغول تولید محصولاتی هستند که در کشورهای دیگر سالیان سال است که به خاطرهها سپرده شده است و همین مسئله عاملی شده که […]
مهدی قرهداغلی – با توجه به اینکه خودروسازان داخلی پس از چندین دهه تولید، همچنان در بحث ایمنی خودرو تلاش چندانی انجام ندادهاند و فقط با عوض کردن چهره خودروهای قدیمی، همچنان مشغول تولید محصولاتی هستند که در کشورهای دیگر سالیان سال است که به خاطرهها سپرده شده است و همین مسئله عاملی شده که سالانه به دلیل ایمن نبودن خودروهای داخلی که یکی از عوامل حوادث جادهای است را شاهد باشیم. اما به نظر میرسد که کار از تذکر دادن درخصوص ایمنی خودروهای تولید داخل گذشته و باید شاهد برخوردهای جدیتر و عملیتری در این حوزه باشیم. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، فرزانه صادق؛ وزیر راهوشهرسازی در جمع خبرنگاران، درباره اثرگذاری کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل در افزایش تلفات ناشی از تصادفات، اظهار داشت: در آخرین جلسه کمیسیون ایمنی راهها که در وزارت راهوشهرسازی برگزار شد و تمام اعضای کمیسیون ایمنی راهها از پلیس راهور، بهداشت و درمان، اورژانس، جمعیت هلالاحمر و تمام سازمانهای زیرمجموعه وزارت راهوشهرسازی در تمام شقوق گزارشهای دقیق خود را ارائه کردند. آمادگی حداکثری برای اجرای طرحهای نوروزی در تمام استانها اعلام شد. سه عامل اصلی که منجر به افزایش تلفات در تصادفات جادهای میشود هم، کیفیت خودرو است و هم احتیاط راننده و هم ایمنی جاده است. وی ادامه داد: هر سه عامل در کاهش تصادفات جادهای اثرگذار هستند. استاندارد هم در تمام کمیسیونهای ایمنی راهها حضور دارد اما چرا همچنان کیفیت خودروها بهبود پیدا نمیکند یا اینکه بهتر شده باید بررسیهای بیشتری در بخش فنی حوزه خودرو صورت بگیرد. وزیر راهوشهرسازی، تأکید کرد: حتماً بارها پلیس و وزارت راهوشهرسازی نسبت به بیکیفیتی برخی از خودروها توضیحاتی دادهاند و حتی منجر به این شده که تولید برخی از خودروها ادامه پیدا نکند. بنابراین نسبت به این موضوع هم توجه شده است. صادق؛ گفت: من هم تأکید میکنم قطعاً کیفیت خودروها در کاهش تلفات تصادفات جادهای اثرگذار هستند که هم وزارت صمت و هم خودروسازان باید نسبت به افزایش کیفیت خودرو داخلی تلاش بیشتری داشته باشند و جدیت بیشتری نسبت به کیفیسازی خودرو داشته باشند. وی با بیان اینکه تعداد تلفات تصادفات جادهای بسیار بالاست و جای تأسف دارد، اظهار داشت: تمام تلاش خود را انجام میدهیم که تلفات تصادفات جادهای را کاهش دهیم و امیدوارم این جلسات بتواند اثرگذاری خود را هم در حوزه جاده و هم در حوزه سرنشین و جاده و هم در حوزه بهداشت و درمان و پلیس راهور نشان دهد. همچنین سردار سید تیمور حسینی؛ رئیس پلیس راهور فراجا، درخصوص اینکه پلیس راهور بارها به خوروسازان داخلی در راستای کیفیت خودروها هشدار داده است، علت عدم توجه خودروسازان به این هشدارها چیست؟ گفت: موضوع ضمانت اجراست. نزدیک به یک سال است که موضوع استحکام بدنه را مطرح کردهایم. اما باید جایی باشد که استحکام بدنه خودرو در زمان تصادف را بسنجد. در حالحاضر چنین مرکزی را نداریم، اصطلاحاً به آن مرکز آزمون تصادف میگویند که ما هنوز این مرکز آزمون تصادف را نداریم. او ادامه داد: وقتی یک مدل جدید از خودرو میخواهد وارد خط تولید شود، به یک کشور دیگر فرستاده میشود تا آزمون تصادف صورت گیرد و برگردد. سپس برای همیشه با همان یک تستی که انجام شده است، تولیدشان را انجام میدهند. سردار حسینی؛ علت بیتوجهی خودروسازان داخلی به کیفیت خودروها را چنین، عنوان کرد: ما میخواهیم یک مرکز آزمون تصادف در کشور وجود داشته باشد که به شکل مستمر بتوانیم از خط تولید، یک ماشین به این مرکز آزمون تصادف بفرستیم تا ببینیم وضعیت استحکام بدنه این خودرو به چه شکل است. لذا بیتوجهی اگر وجود دارد، به خاطر نبود ضمانت اجراست و این باید حل شود. وی ادامه داد: خودروهای تولید داخل از ورقهای حلبی سه لایه ساخته میشود، در صورتی که در دیگر کشورها از بدنههایی مقاومتر فولادی ساخته میشود، با توجه به هشدارهای داده شده آیا اقدامی در این راستا صورت گرفته است؟ گفت: مشخصات فنی مواد و متریالی که استفاده میشود باید توسط آزمایشگاههای معتبر سنجیده و اعلام نظر شود. این موضوع چون تخصص من نیست، شاید نتوانم نظر کارشناسی دقیقی داشته باشم. اما میتوانم بگویم که باید یک مرکزی باشد که در آن استحکام بدنه خودرو در زمان وقوع تصادف سنجیده شود. اگر این مرکز وجود داشته باشد، خودروسازها حتی اگر با استفاده از ورق حلبی توانسته باشند، استحکام بالایی برای خودرو ایجاد کنند، در این مرکز خود را نشان خواهد داد. رئیس پلیس راهور فراجا، مانع موجود برای راهاندازی مرکز آزمون تصادف را اینگونه، بیان کرد: ایراد آن در زمینه تخصیص ارز بوده است که الان ارز هم به آن اختصاص دادهاند. وی درخصوص اینکه آیا خودروهای چینی که اخیراً در جامعه محبوبیت پیدا کرده است، کیفیت لازم را دارند؟ تصریح کرد: خودروهای چینی نیز درجهبندی دارند. خودروهای درجه یک چینی حتماً خودروهای خوب و استانداردی هستند. اما خودروهای درجه سه و پایینتر به هر حال کیفیت لازم را ندارند.
دیدگاه بسته شده است.