تقاضا در بازار خودروهای دست‌دوم به کم‌‌‌ترین سطح خود رسیده است

اگر چه کمتر از ۱۰ روز دیگر به شروع سال جدید مانده اما همچنان بازار خودروهای صفر و کارکرده با رکود در معاملات به سر می‌برد و حتی نوید بهار پیش‌رو هم باعث بیدار شدن بازار خودرو از خواب عمیق زمستانی نشده است. به گزارش پرشین‌خودرو، بازار خودروی ایران طی سال‌جاری با وجود رشد فزاینده […]

اگر چه کمتر از ۱۰ روز دیگر به شروع سال جدید مانده اما همچنان بازار خودروهای صفر و کارکرده با رکود در معاملات به سر می‌برد و حتی نوید بهار پیش‌رو هم باعث بیدار شدن بازار خودرو از خواب عمیق زمستانی نشده است. به گزارش پرشین‌خودرو، بازار خودروی ایران طی سال‌جاری با وجود رشد فزاینده نرخ ارز با نوسانات حداقلی قیمت مواجه شد و حتی در ماه‌های اخیر و با وجود جهش نرخ ارز کم‌‌ترین اثرپذیری را از دلار گرفته و عملاً راه این دو تا حدود زیادی از هم جدا شده است. پیش از این منحنی قیمت در بازار خودرو تقریباً چشم و گوش بسته مطیع بازار ارز بود و با کوچک‌‌‌ترین نوسان ارزی، بالا و پایین می‌شد به‌طوری که در اواخر فروردین امسال قیمت دلار صعودی چشمگیر را تجربه کرد و به‌ نزدیک‌ ۶۵ هزار تومان رسید و منحنی قیمت در بازار خودرو نیز که در آن مقطع تحت‌تأثیر ارز بود، روند افزایشی به‌خود گرفت اما در ماه‌های اخیر بازار خودرو مسیرش را از نوسان نرخ ارز جدا کرده است. با این حال بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال قیمت‌ها در بازار دستخوش تغییراتی شده است که به گفته کارشناسان بیشتر ناشی از افزایش قیمت خودرو در کارخانه، تورم انتظاری و البته بازار شب عید است. در عین حال کارشناسان، کاهش معاملات و بی‌تفاوتی بازار خودرو در این روز‌‌ها را ناشی از عوامل مختلفی از جمله کاهش توان مالی خریداران و همچنین حرکت سرمایه‌ها به سمت دیگر بازارهای سرمایه‌ای از جمله بازار ارز و طلا می‌دانند و معتقدند مهم‌‌‌ترین دلیل کاهش وابستگی خودرو به‌نرخ ارز، باز شدن و سرعت گرفتن واردات خودرو در سال‌جاری است. اما در این ارتباط، سعید موتمنی؛ کارشناس بازار خودرو، معتقد است: نوسان نرخ ارز قدرت تصمیم‌گیری و خطرپذیری را از مردم گرفته و به دلیل آثار روانی آن بر بازار، نوعی سردرگمی را ایجاد کرده است. وی تأکید کرد: البته با وجود روزهای پایانی سال کماکان بسیاری از بازار‌‌ها دچار رکود است و این ناشی از افت قدرت خرید مردم است و باید تورم در یک نقطه‌ای کنترل شود و اگر این اتفاق نیفتد، همه آسیب می‌بینند.  وی با بیان اینکه در یک سال گذشته در بازار خودرو افزایش قیمت قابل‌توجهی رخ نداده است، افزود: هر چند در اواخر آبان ماه افزایش ۳۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودروسازان را داشتیم، اما بازار خودرو با توجه به جهش عجیب نرخ دلار، نسبت به بقیه بازار‌‌ها کم‌‌ترین رشد را داشته است به گفته رئیس سابق اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودروی تهران، بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو از پارسال تاکنون نشان می‌دهد که با وجود افزایش قیمت ارز قیمت خودروهای داخلی بین ۲۰ تا ۲۳ درصد افزایش یافته است در حالی که اگر قرار بود قیمت خودرو پابه‌پای قیمت ارز که تقریباً دو برابر شده پیش رود امروز قیمت خودرو ۵۰ تا ۶۰ درصد بالاتر از قیمت‌های فعلی بود. موتمنی؛ همچنین درخصوص دلایل جدایی قیمت خودرو از دلار، تأکید کرد: خوشبختانه با تأمین تقریبی نیاز بازار از طریق تحویل خودرو به متقاضیان از سامانه یکپارچه و واردات نسبی خودرو، بازار تا حدی کنترل شده و قیمت خودرو‌‌ها به اندازه افزایش قیمت ارز، افزایش نیافته است. وی در ادامه، درخصوص وضعیت معاملات در بازار خودروهای دست‌دوم، گفت: بازار خودروهای دست‌دوم هم برخلاف انتظارات، با تقاضای چندانی همراه نیست و تقاضا در بازار دست‌دوم به کم‌‌‌ترین سطح خود در سال‌های اخیر رسیده است در واقع کاهش قدرت خرید مردم، انتظار برای ثبات قیمت‌ها، خرید و فروش در بازار خودرو را برخلاف سال‌های گذشته و در آستانه سال نو با کاهش مواجه کرده است. در هر حال کارشناسان معتقدند در سال‌های اخیر، تورم افسارگسیخته و افزایش هزینه‌های زندگی، توان مالی خانوار‌‌ها را به‌شدت تحلیل برده است. اگر در گذشته خرید خودرو برای بسیاری از خانواده‌ها یک نیاز ضروری یا حتی یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شد، امروز این کالای پرطرفدار به محصولی لوکس و دست‌نیافتنی تبدیل شده است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که وقتی درآمد مردم با هزینه‌های روزمره همخوانی ندارد، خرید خودرو به اولویت چندم تبدیل می‌شود و این افت تقاضا مستقیماً روی قیمت‌ها اثر گذاشته و مانع از همگامی آن با دلار می‌شود.