رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس عنوان کرد  

قاچاقچیان یقه‌سفید عامل اصلی قاچاق سوخت

رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: ابعاد بسیار وسیع قاچاق سوخت نشان‌دهنده وجود افراد دانه‌درشت است و ما با پدیده‌ای به نام قاچاقچیان یقه‌سفید مواجه هستیم. آن‌ها کسانی هستند که با چهره سفید در جامعه حضور دارند و شأن اجتماعی و اقتصادی و بعضاً سیاسی دارند و به ویژه به آن […]

رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: ابعاد بسیار وسیع قاچاق سوخت نشان‌دهنده وجود افراد دانه‌درشت است و ما با پدیده‌ای به نام قاچاقچیان یقه‌سفید مواجه هستیم. آن‌ها کسانی هستند که با چهره سفید در جامعه حضور دارند و شأن اجتماعی و اقتصادی و بعضاً سیاسی دارند و به ویژه به آن حد از قدرت رسیده‌اند که سران سه قوه هم نتوانسته‌اند کاسبی قاچاق آن‌ها را تعطیل کنند! به گزارش جماران؛ حشمت‌ا… فلاحت‌پیشه؛، افزود: به‌رغم اینکه مسئولان و مجریان کشور نسبت به فاجعه‌هایی که پیرامون قاچاق سوخت می‌گذرد اطلاع دارند، اما باز همچنان برخوردی صورت نمی‌گیرد؛ اخباری که درباره ابعاد قاچاق سوخت منتشر می‌شود، مایه شرمساری است. اما باز هم برخوردی را شاهد نیستیم. برای نمونه؛ در کمتر جایی در دنیا با لوله سوخت قاچاق می‌شود و یا از معابر رسمی و اخیراً از فرودگاه این قاچاق انجام می‌شود. این‌ها مایه شرمساری است. نظامات قانونی ایران عملاً در مقابل مافیای سوخت تسلیم شده است. عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی، تأکید کرد: وضعیت بحرانی قاچاق سوخت در ایران، در همین حد جدی و هشدارآمیز است. این بعد وسیع قاچاق سوخت، توسط زنان سرپرست خانواری صورت نمی‌گیرد که جلیقه‌های چند لیتری بنزین بر تن می‌کنند و جان خود را به خطر می‌اندازند، ۲۰ میلیون لیتر سوخت در روز این‌گونه قاچاق نمی‌شود و مافیایی پشت این قاچاق است و این مافیا زمانی خطرناک‌تر می‌شود که مانع هرگونه اصلاحات اقتصادی در کشور می‌شود. برای این مافیا خوشایند است که به اسم یارانه ملت، سوخت ارزان را به دست می‌آورد و آن را قاچاق می‌کند. به گفته رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، دو کار «کوله‌بری» و «ته لنجی» و یکسری مجوزهای مرزی در کشور ما به نام ملت اما به کام قاچاقچیان انجام شده است، به اسم ملت این مجوز‌ها گرفته می‌شود، اما زمانی که در مجلس تحقیق و تفحصی انجام دادم، یکی از نتایج آن این بود که ۹۰ درصد قاچاق مرزی توسط کسانی انجام می‌شود که ادعای خدمت به کوله‌بران را عنوان می‌کنند و تنها ۱۰ درصد قاچاق از طریق مرزنشینان انجام می‌شود؛ در واقع ۹۰ درصد قاچاق توسط افرادی انجام می‌شود که در مراکز اقتصادی کشور «شاه‌نشین» شده‌اند و از این امتیازات در راستای منافع خود استفاده می‌کنند و سوخت در رأس این قاچاق است. فلاحت‌پیشه؛ با تأکید بر اینکه تنها راهکار مقابله با قاچاق سوخت، مقابله با مافیاست و این مافیا گاه از تصمیم‌گیری تا اجرا و از تهران تا مرز‌ها صاحب نقش است، گفت: نوع بیان قاچاق توسط مسئولین قوا، نشان‌دهنده انفعال آن‌ها است. حدود ۹ ماه از زمانی می‌گذرد که رئیس قوه مقننه از قاچاق ۲۰ میلیون لیتری سوخت صحبت می‌کند، بعد از آن هم رؤسای دیگر قوا همین عدد را به کار بردند، اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است! این در حالی است که ما در ایران بدعتی به نام نشست سران سه قوه داریم که در این بدعت تصمیم‌گیری‌های فراقانونی صورت می‌گیرد. سؤال اینجاست که چرا سران قوا که با اعلام ۲۰ میلیون لیتر قاچاق، عملاً ضعف جدی از حاکمیت را در دنیا اعلام کرده‌اند، متأسفانه هیچ یک از جلسات آن‌ها منجر به ایجاد یک سازوکار نشده است؟! وی با بیان اینکه سران قوا در ایران نباید تصور کنند صرفاً بخشی از اپوزسیون هستند و یا در ایام انتخابات به سر می‌برند، تصریح کرد: آن‌ها باید همه مسئولیت خود را بپذیرند؛ آنچه اکنون می‌گذرد، برعهده سران قواست. تا زمانی که سران قوا به جای تصمیم‌گیرهای اجرایی و اثباتی، مانند دیگران تنها به بیان انتقاد می‌پردازند، مشکلات کشور ادامه دارد. به ویژه اینکه ابتکاری تحت عنوان ابتکار سران قوا، هرگونه بهانه انفعال را از بین می‌برد. وقتی آن‌ها با هم می‌توانند تصمیمات فراقانونی بگیرند، به این معناست که هیچ بهانه‌ای از سران قوا پذیرفته شده نیست. نباید دیگر بلافاصله بعد از جلسات، همان انتقادات پیشین را مطرح کنند؛ چرا که آن‌ها هستند که باید سازوکار مقابله با مافیاهایی مانند مافیای سوخت را در دستور کار داشته باشند. عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی، ضمن ابزار تأسف شدید نسبت به اظهارات سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس مبنی بر اینکه در دو ماه گذشته ۸۰ میلیون لیتر سوخت قاچاق کشف شده، گفت: وقتی این ارقام گفته می‌شود براساس میانگین کشفیات، معمولاً حداکثر ۱۰ تا ۲۰ درصد قاچاق‌ها کشف می‌شوند، و اکنون حجم بالای کشفیات نشان‌دهنده فاجعه است. یعنی ابعاد قاچاق بسیار وسیع‌تر است که همین نشان‌دهنده وجود افراد دانه درشت است. ما با پدیده‌ای به نام قاچاقچیان یقه‌سفید مواجه هستیم. آن‌ها کسانی هستند که با چهره سفید در جامعه حضور دارند و شأن اجتماعی و اقتصادی و بعضاً سیاسی دارند و به ویژه به آن حد از قدرت رسیده‌اند که سران سه قوه هم نتوانسته‌اند کاسبی قاچاق آن‌ها را تعطیل کنند! فلاحت‌پیشه؛ افزود: تا زمانی که مسئولان به جای اعلام آمار قاچاقچیان بزرگ دستگیر شده، به بیان ارقام بزرگ قاچاق می‌پردازند تنها زمینه‌ای برای تداوم قاچاق سوخت فراهم می‌کنند. باید به امید روزی بود که مسئولان به جای افتخار کردن به آمار قاچاق‌های کشف شده، به آمار دانه‌درشت‌هایی که به دام قانون افتاده‌اند افتخار کنند. به ویژه اینکه باید اموال آن‌ها به خزانه مملکت بازگردد؛ اگر این کار صورت نگیرد، قاچاقچیان سوخت وقتی تمرکز زیاد روی قاچاق سوخت را می‌بینند، به سرعت به قاچاق دیگر اقلام و یا کار کثیف اقتصادی دیگر روی می‌آورند. چنین قاچاقی، نشان‌دهنده طیفی از تخلفات، شامل دور زدن قانون، پولشویی و فساد است. همه این مسائل باعث بی‌اعتمادی جامعه است و اگر نظام سیاسی می‌خواهد اعتماد مردم را برگرداند، باید با دانه‌درشت‌ها برخورد کند و نه با کسانی که خود قربانی مافیای قاچاق هستند.