تأخیر طولانی در اجرای سند چشم‌انداز، چالش عمده در مسیر توسعه است

رییس اتاق البرز تأخیر طولانی در اجرای سند چشم‌انداز، چالش عمده در مسیر توسعه است رییس اتاق بازرگانی البرز گفت: تأخیر طولانی در اجرای سند چشم‌انداز در افق ۲۰ ساله، چالشی مهم در مسیر توسعه همه جانبه جمهوری اسلامی است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی البرز، رحیم‌بنامولایی اظهار کرد: با […]

رییس اتاق البرز

تأخیر طولانی در اجرای سند چشم‌انداز، چالش عمده در مسیر توسعه است

رییس اتاق بازرگانی البرز گفت: تأخیر طولانی در اجرای سند چشم‌انداز در افق ۲۰ ساله، چالشی مهم در مسیر توسعه همه جانبه جمهوری اسلامی است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی البرز، رحیم‌بنامولایی اظهار کرد: با آن‌که این سند مهم در آبان ماه ۸۲ تصویب شده لکن با گذشت حدود ۱۴ سال جامعه همچنان در انتظار اجرای آن است.

وی افزود: مقام‌معظم‌‌رهبری همواره به اهمیت سند چشم‌انداز پرداخته و این سند را به عنوان نقشه راه برنامه‌ ۲۰ ساله کشور دانسته‌اند که با دقت و توجه به واقعیات تنظیم شده است، لذا بایستی در همه‌ قانون‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌‌ها مورد توجه خاص قرار گیرد.

‌رییس پارلمان بخش خصوصی البرز اضافه کرد: نظر به این‌که اجرای سند چشم‌انداز ۲۰ ساله بهترین راهنمای و هموارکننده مسیر‌های توسعه در زمینه‌های مختلف سیاسی‌، اجتماعی‌، فرهنگی و اقتصادی است.

بنامولایی ادامه داد: لذا از مسؤولان ذی‌ربط نظام درخواست می‌شود ضمن معرفی افرادی که در تأخیر طولانی اجرای این سند مهم دخالت داشته‌اند‌؛ بستر را برای اجرای سریع آن فراهم کنند.

این فعال اقتصادی در ادامه سخنانش ایجاد هماهنگی و همکاری میان مسؤولان ۳ قوه در جهت اجرای دستورات رهبر معظم انقلاب در بحث تأمین امنیت سرمایه‌گذاری را ضروری دانست.

وی گفت: بایستی در این زمینه کارگروه‌های ویژه در استان‌ها با حضور مجریان ۳ قوه و با هدف رفع موانع تولید و ایجاد جاذبه‌های سرمایه‌گذاری تشکیل شود.

بنامولایی افزود: مسؤولان شرکت کننده در این کارگروه باید از اختیارات لازم برخوردار باشند تا بتوانند تصمیماتی را به تصویب برسانند که بستر را برای سرمایه‌گذاری مردم در بخش‌های تولید و صادرات فراهم کند.

وی اضافه‌ کرد: بدین‌ترتیب از فرار سرمایه‌ها به کشورهای اطراف جلوگیری خواهد شد.

بنامولایی همچنین لزوم برنامه‌ریزی برای پیشگیری از موازی‌کاری نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی با هدف رفع موانع کارآفرینی را مورد تأکید قرارداد.

وی گفت: هم اکنون یکی از معضلاتی که در مسیر سرمایه‌گذاری‌ها مانع ایجاد کرده موازی کاری در برخی نهاد‌ها و ادارات دولتی است.

رییس اتاق بازرگانی البرز همچنین از وضعیت حاکم در نظام بانکی کشور به عنوان عمده‌‌ترین مانع‌ در مسیر تولید‌، توزیع و صادرات نام برد.

بنامولایی با ذکر این مطلب که نظام حاکم بر بانک‌های کشور به هیچ‌وجه با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد، افزود: نظام بانکی باید به نحوی اصلاح شود که بتوانیم با افتخار بگوییم جمهوری اسلامی از نظام بانکی بدون ربا به معنای کامل کلمه برخوردار است.

‌به گفته وی برنامه‌ریزی برای تجهیز کارخانه‌های استان به فناوری نوین با هدف حضور فعال در بازار جهانی صادرات‌ از دیگر مطالبی بود که مورد تأکید رییس پارلمان بخش خصوصی البرز قرارگرفت.

بنا‌مولایی گفت: در پی آنیم تا با نصب دستگاه‌های مجهز به تکنولوژی روز در واحدهای استان، زمینه را برای ایجاد تحول در صادرات محصولات تولیدی استان فراهم کنیم.

وی افزود: به همین جهت پیشنهاد می‌کنیم ماشین‌آلات قدیمی قبل از سال ۲۰۰۰ واحدهای صنعتی ‌را همراه با خدمات فنی ‌و مهندسی به کشور‌های دوست و همسایه به عنوان سرمایه‌گذاری مشترک منتقل شود.

 

بنامولایی اضافه‌ کرد‌: برای اجرای این طرح به همکاری سفارتخانه‌های ایران در آن کشور‌ها نیازمند هستیم.