ناتوانی بانک‌ها در تأمین تضامین مانع حضور پیمانکاران در مناقصات بین‌المللی

ناتوانی بانک‌ها در تأمین تضامین مانع حضور پیمانکاران در مناقصات بین‌المللی مدیرعامل شرکت صادرات تجهیزات خدمات آب و برق ایران (صانیر) گفت: پشتوانه توسعه صدور خدمات فنی ‌و مهندسی شرکت‌های ایرانی، حمایت نظام اعتباری و بانکی کشور به ویژه در صدور ضمانتنامه‌هاست. بهمن صالحی در گفت‌وگو با ایرنا ابراز امیدواری کرد: امسال که بر اساس […]

ناتوانی بانک‌ها در تأمین تضامین مانع حضور پیمانکاران در مناقصات بین‌المللی

مدیرعامل شرکت صادرات تجهیزات خدمات آب و برق ایران (صانیر) گفت: پشتوانه توسعه صدور خدمات فنی ‌و مهندسی شرکت‌های ایرانی، حمایت نظام اعتباری و بانکی کشور به ویژه در صدور ضمانتنامه‌هاست.

بهمن صالحی در گفت‌وگو با ایرنا ابراز امیدواری کرد: امسال که بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب به «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» نام‌گذاری شده، بتوان با نگاه به بازارهای خارجی و به ویژه اتکا به دانش فنی و دانش بنیان و خدمات فنی و مهندسی به اهداف توسعه دست یافت.

به گفته وی، در این حوزه اگر توجه به توسعه نداشته باشیم، نمی‌توان رشد ۸ درصدی اقتصادی (که بخشی از آن باید از محل رشد بهره‌وری و افزایش اثربخشی فعالیت‌ها حاصل شود)، اهداف برنامه ششم توسعه و تأکیدات مدنظر مقام معظم رهبری را تأمین کرد.

صالحی تصریح‌ کرد: بدون تعارف باید گفت پشتوانه چنین فعالیت‌هایی، نظام اعتباری و بانکی کشور است و بدون اصلاح سیستم و ریل‌گذاری صحیح هرگونه فعالیت در این راستا عقیم خواهد ماند.

وی افزود: ایران با برخورداری از رشد سریع دانش فنی و به عنوان کشوری که شرکت‌های پیمانکارش به خوبی می‌توانند در اجرای پروژه‌های فنی و مهندسی در عرصه‌های بین‌المللی بدرخشند، دانش پایه بودن این فعالیت‌ها را به اثبات رسانده و از طرفی، منابع انسانی متخصص کشورمان به درجه‌ای از تخصص دست یافته‌اند که فعالیت‌های خوبی را در سایر کشور‌ها به منصه ظهور رسانیدند.

مدیرعامل صانیر خاطرنشان ‌کرد: شرکت صانیر به عنوان یکی از شرکت‌های منحصر بفرد بازاریاب برای خدمات فنی ‌و مهندسی، در سال‌های ۹۴ و ۹۵ به بازارهای بزرگی دست یافت؛ اما وظیفه دولت است تا ریل‌گذاری مناسبی برای صانیر و شرکت‌هایی از این دست برای توسعه بازار‌ها انجام دهد.

وی به‌طور نمونه با اشاره به قزاقستان که بازاری با ریسک پایین و قدرت مالی بالاست، یادآوری ‌کرد: در حالی که در هفته دوم سال ۹۵ قراردادی بین شرکت صانیر و قزاق‌ها منعقد و دو هفته پس از آن با حضور رییس‌جمهوری قزاقستان در ایران مذاکره‌های خوبی برای توسعه مناسبات اقتصادی انجام شد، اما به دلیل عدم ریل‌گذاری مناسب اقتصادی و به ویژه ناتوانی بانک‌های ایرانی در تأمین تضمین‌های لازم و عدم پشتیبانی اعتباری برای اخذ پیش پرداخت پروژه، قراردادی که بدون برگزاری مناقصه و تنها طی مذاکرات بین طرفین به صانیر واگذار شده بود، به سهولت از دست رفت و به یک شرکت چینی واگذار شد.

صالحی ادامه داد: در سایر کشور‌ها نظیر عراق نیز با وجود این‌که ۵۰۰ میلیون دلار قرارداده برنده شده داریم و با وجود این‌که عراقی‌‌ها در حوزه نفوذ سیاسی ایران هستند، اما پروژه‌ها به راحتی به شرکت‌های غیرایرانی واگذار می‌شوند.

 

این فعال بخش خصوصی تأکید‌کرد: در سایر بازارهای منطقه نظیر ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و عمان نیز انتظار می‌رود بخشی از نهادهای دولتی نزدیک‌تر به محور تصمیم‌گیری دولت بتوانند حمایت‌های بیش‌تری از صدور خدمات فنی‌ و مهندسی داشته باشند.