سخنان شاهزاده سعودی نفت را ارزان کرد

در پی سخنان شاهزاده سعودی مبنی بر منوط کردن حضور این کشور در برنامه تثبیت تولید به حضور ایران، بهای نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت. به گزارش ایسنا، جایگزین ولیعهد عربستان در گفت‌و‌گویی با بلومبرگ گفت: این کشور تنها در صورتی که ایران و دیگر تولید‌کنندگان بزرگ نفت به برنامه توقف تولید بپیوندند با […]

در پی سخنان شاهزاده سعودی مبنی بر منوط کردن حضور این کشور در برنامه تثبیت تولید به حضور ایران، بهای نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، جایگزین ولیعهد عربستان در گفت‌و‌گویی با بلومبرگ گفت: این کشور تنها در صورتی که ایران و دیگر تولید‌کنندگان بزرگ نفت به برنامه توقف تولید بپیوندند با تثبیت تولید نفت خام خود موافقت خواهد کرد.

بهای نفت برنت دریای شمال در پی این سخنان تقریباً با ۳٫۳ درصد کاهش یافت به ۳۹ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه رسید.

ایران اعلام کرده که در خصوص برنامه توقف سطح تولید برای بالا بردن قیمت که قرار است ۱۷ آوریل در دوحه قطر درباره آن مذاکره شود، به دیگر اعضای اوپک و تولیدکنندگان بیرون این سازمان ملحق نخواهد شد.

بلومبرگ به نقل از یک منبع آگاه به سیاست ایران در این زمینه گزارش داد، انتظار می‌رود بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در نشست تولیدکنندگان نفت برای توقف تولید که ۱۷ آوریل در دوحه برگزار می‌شود شرکت کند، اما وی با پیوستن به طرح تثبیت سطح تولید موافقت نخواهد کرد.

ایران خواهان احیای صنعت نفت خود پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی پس از توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی است.

محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان گفت: در صورتی که تمام کشور‌ها از جمله ایران، روسیه، ونزوئلا، کشورهای عضو اوپک و تمامی تولید‌کنندگان مهم تصمیم به توقف تولید بگیرند ما در میان آن‌ها خواهیم بود.

این سخنان از سوی شاهزاده ۳۰ ساله سعودی احتمالاً امیدها برای رسیدن به یک توافق در زمینه توقف تولید را کمرنگ خواهد کرد.

بهای نفت برنت در معاملات روز جمعه به کم‌تر از ۴۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد و بازار به شکل روزافزونی نسبت به موفقیت هرگونه توافق در زمینه توقف تولید مردد شده است.

عربستان و روسیه به عنوان تولید‌کنندگان بزرگ نفت در ماه فوریه توافق کردند که سطح تولید نفت خود را متوقف کنند، اما در عین حال گفتند که این توافق منوط به حضور دیگر تولید‌کنندگان در این برنامه است.

قطر اعلام کرده که حدود ۱۵ کشور اوپک و غیراوپک که ۷۳ درصد نفت جهان را تأمین می‌کنند از این طرح حمایت کرده‌اند.

این در حالی است که بن سلمان گفت: عربستان آماده رویارویی با یک دوره طولانی قیمت‌های پایین نفت است که از اواسط سال ۲۰۱۴ به دلیل افزایش تولید جهانی به شدت کاهش یافته است.

وی افزود: فکر نمی‌کنم که کاهش قیمت نفت تهدیدی علیه ما باشد.