مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری فناوریهای نوظهور دیجیتال، از برنامهریزی برای ایجاد یک کریدور تخصصی صادرات در حوزه اقتصاد دیجیتال با همکاری معاونت علمی خبر داد. محمد موسیزاده؛ مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری فناوریهای نوظهور دیجیتال، در گفتگو با مهر، با اشاره به مأموریتهای صندوق، اظهار کرد: صندوق پژوهش و فناوری فناوریهای نوظهور دیجیتال بهعنوان […]
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری فناوریهای نوظهور دیجیتال، از برنامهریزی برای ایجاد یک کریدور تخصصی صادرات در حوزه اقتصاد دیجیتال با همکاری معاونت علمی خبر داد. محمد موسیزاده؛ مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری فناوریهای نوظهور دیجیتال، در گفتگو با مهر، با اشاره به مأموریتهای صندوق، اظهار کرد: صندوق پژوهش و فناوری فناوریهای نوظهور دیجیتال بهعنوان یکی از ۱۵ صندوق تخصصی کشور، در حوزههای اولویتدار و راهبردی مانند هوشمصنوعی، هوشمندسازی صنعتی و اقتصاد دیجیتال فعالیت میکند. این صندوق با ارائه خدمات مالی و اعتباری، از جمله صدور ضمانتنامه، اعطای تسهیلات، مشارکت در طرحهای دانشبنیان و سرمایهگذاری به توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری کمک میکند.
۷ مأموریت صندوق پژوهش و فناوری فناوریهای نوظهور دیجیتال
موسیزاده؛ ضمن اشاره به اینکه یکی از مأموریتهای اصلی صندوق، بازارسازی برای شرکتهای دانشبنیان و فناور و کمک به توسعه زنجیره ارزش صنایع بالغ است، گفت: ما با شناسایی اولویتهای صنایع، شرکتهای فعال در حوزه هوشمصنوعی و هوشمندسازی را به این صنایع متصل کرده و از ابزارهایی مانند ضمانتنامه، تسهیلات و مشاوره برای تسهیل این فرآیند استفاده میکنیم. مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری فناوریهای نوظهور دیجیتال، خلق ارزش اقتصادی با استفاده از ظرفیتهای حوزه فناوریهای نوظهور دیجیتال، مشارکت در توسعه فناوری و نوآوری و اکوسیستم اقتصاد دانشبنیان در کشور، تسهیل دسترسی به خدمات مالی و اعتباری مورد نیاز شرکتهای دانشبنیان و فناور، سرمایهگذاری و حمایت از صاحبان ایده و تیمهای استارتآپی فعال در حوزههای اولویتدار صندوق، کمک به تجاریسازی فناوری و نوآوری حوزه اقتصاد دیجیتال و کمک به توسعه سرمایه انسانی مورد نیاز کشور در حوزه اقتصاد دانشبنیان را از دیگر مأموریتهای این صندوق برشمرد. وی با اشاره به فعالیت چهارهزار و ۴۰۰ شرکت دانشبنیان فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: از این تعداد شرکت، ۵۰ درصد را شرکتهای دانشبنیان حوزه اقتصاد دیجیتال و ۱۰ تا ۱۵ درصد را شرکتهای حوزه هوشمصنوعی تشکیل میدهند.
تخصیص ۱,۲۰۰ میلیارد تومان در قالب ۷۳۰ فقره خدمات مالی
وی با اشاره به عملکرد سه سال اخیر این صندوق، گفت: در طول سه سال گذشته، بیش از ۱,۲۰۰ میلیارد تومان در قالب ۷۳۰ فقره خدمات مالی و اعتباری به شرکتهای دانشبنیان فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال اختصاص یافته است. از این مقدار، ۷۰۰ میلیارد تومان به صدور ضمانتنامه برای شرکتهای دانشبنیان و فناور اختصاص دارد تا بتوانند با صنایع و دستگاههای اجرایی همکاری کنند.
ارائه ضمانتنامه و تسهیلات به شرکتهای دانشبنیان
این فعال حوزه اکوسیستم فناوری و نوآوری همچنین به برنامههای حمایتی صندوق در حوزه هوشمصنوعی اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت روزافزون هوشمصنوعی، تمام ابزارهای حمایتی صندوق، از جمله ضمانتنامه، تسهیلات و مشاوره، در اختیار شرکتهای فعال در این حوزه قرار گرفته است. بهعنوان مثال، هماکنون با سازمانهایی مانند توانیر و صبا باتری همکاری میکنیم تا مسائل فنی آنها را با کمک شرکتهای دانشبنیان حل کنیم. موسیزاده؛ تأکید کرد: صندوق پژوهش و فناوری فناوریهای نوظهور دیجیتال با بهرهگیری از ظرفیتهای قانونی مانند قانون جهش تولید، به صنایع بالغ مشاوره میدهد تا از اعتبارات مالیاتی خود برای فعالیتهای تحقیق و توسعه استفاده کنند. این اقدامات نهتنها به حل مسائل صنایع کمک میکند، بلکه به توسعه اقتصاد دانشبنیان و زنجیره ارزش آنها نیز منجر میشود. وی با اشاره به نقش این صندوق در حل مسائل صنایع بالغ، گفت: اگر شرکتی بتواند مسائل و نیازهای صنایع بالغ را حل کند، ما از آن حمایت میکنیم. ابزارهای مورد نیاز شرکتها، از جمله ضمانتنامه، تسهیلات و مشاوره، از طریق منابع مختلف مانند خط اعتباری صندوق نوآوری و شکوفایی و کارگزاری معاونت علمی و فناوری تأمین میشود. مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری فناوریهای نوظهور دیجیتال، افزود: ما شرکتها را به بازار هدف متصل میکنیم. بهعنوان مثال، اگر شرکتی در حوزه پتروشیمی بتواند با استفاده از هوشمصنوعی مسائل فرآیندی را حل کند، ما این فرصت را فراهم میکنیم تا این شرکتها با صنایع بالغ مرتبط شوند و محصولات یا خدمات خود را ارائه دهند.
ایجاد یک کریدور تخصصی صادرات دانشبنیان در حوزه اقتصاد دیجیتال
این فعال اکوسیستم فناوری و نوآوری با اشاره به چالشهای شرکتهای دانشبنیان حوزه اقتصاد دیجیتال در شناسایی بازارهای هدف، گفت: یکی از مشکلات شرکتها، عدم شناخت کافی از بازارهای بینالمللی و نداشتن آمادگی لازم برای ورود به این بازارها است. به همین دلیل، با همکاری معاونت علمی و فناوری، ابزارهایی را تعریف کردهایم تا شرکتها بتوانند با توجه به سطح آمادگی خود از خدمات آموزشی، مالی، مشاورهای و توانمندسازی استفاده کنند. هدف ما ایجاد یک کریدور تخصصی صادرات برای حوزه اقتصاد دیجیتال است.
دیدگاه بسته شده است.