با ازسرگیری واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، قوانین و ضوابط سفارش و ورود خودروهای خارجی به کشور بهطور پیوسته دستخوش تغییرات متعددی شده است. اما قوانین جدید واردات در سال جدید، شامل دو عامل مهم میشود که میتواند چالشهای بزرگی را به ویژه برای واردکنندگان و متقاضیان به وجود آورد. به گزارش مناقصهمزایده، براساس قانون […]
با ازسرگیری واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، قوانین و ضوابط سفارش و ورود خودروهای خارجی به کشور بهطور پیوسته دستخوش تغییرات متعددی شده است. اما قوانین جدید واردات در سال جدید، شامل دو عامل مهم میشود که میتواند چالشهای بزرگی را به ویژه برای واردکنندگان و متقاضیان به وجود آورد. به گزارش مناقصهمزایده، براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۴ و احکام و تکالیف قانون بودجه مرتبط با گمرک و تجارت خارجی مذکور در تبصره یک، واردات خودرو از لحاظ تخصیص ارز با هیچ مشکلی مواجه نیست، چراکه مجوز واردات خودرو جهت رفع تعهد ارزی صادر شده است. به علاوه، ایرانیان خارج از کشور نیز به شرط داشتن کارت اقامت و از محل ارز خارجی مجاز به واردات خودرو هستند. دو عامل مشکلساز در قوانین جدید شامل موارد زیر میشوند.
– تعیین حقوق ورودی ۱۰۰ درصدی برای واردات خودرو؛
– تغییر نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی برحسب میانگین نرخ ارز در اسفند ۱۴۰۳ در مرکز مبادله طلا و ارز.
مقایسه حقوق ورودی خودرو در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴
به عبارت سادهتر، تمام خودروهای وارداتی اعم از تمام برقی، نیمهبرقی و بنزینی با کلیه پیشرانههای مجاز با حجم حداکثر ۲٫۵ لیتر در سال جدید مشمول حقوق ورودی ۱۰۰درصدی میشوند. بنابراین خودروهای سواری پاک، یعنی ماشینهای بنزینی با حجم موتور کمتر از یک لیتر، ماشینهای هیبریدی و ماشینهای برقی به ترتیب با افزایش قیمت ۹۵ درصد، ۹۹ درصد و ۱۰۸ درصد مواجه خواهند شد. این میزان حقوق ورودی با سیاستهای دولت در راستای کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا و قانون هوای پاک مغایرت داشته و بدون شک به تجدیدنظر مسئولین احتیاج دارد. گرانی چشمگیر تنها مختص به ماشینهای پاک نیست. طبق قانون جدید و تغییر نرخ ارز، پیشبینی میشود مدلهای مجهز به پیشرانههای ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سیسی تا ۷۰ درصد افزایش قیمت پیدا کنند. خودروهای دارای پیشرانه ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سیسی نیز با افزایش پنج درصدی حقوق ورودی و تغییر نرخ ارز محاسباتی گمرک، حدود ۴۹ درصد گران خواهند شد. جالب اینکه قانون جدید، حقوق ورودی مدلهای مجهز به موتور ۲۰۰۱ الی ۲۵۰۰ سیسی را ۳۵ درصد کاهش میدهد و حالا به جای ۱۳۵ درصد، حقوق ورودی ۱۰۰ درصد شامل حال آنها میشود. هرچند با توجه به نرخ ارز، این ماشینها نیز با افزایش قیمت ۳۲ درصدی در دسترس مشتریان قرار میگیرند. طبق تجارب گذشته، واردات خودرو با این حقوق منجر به آثار تورمی بر سایر کالاها خواهد شد و احتمالاً دولت و مجلس شورای اسلامی بهزودی تغییراتی را در قوانین جدید واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ اعمال کنند.
سهمیه CBU (خودروی کامل آماده تحویل به مشتری) در سال ۱۴۰۴ براساس سهمیه اعلامی از سوی وزارت صنعت،معدنوتجارت در سامانه جامع تجارت اعمال شده است. به گزارش مناقصهمزایده، سامانه جامع تجارت در اطلاعیهای اعلام کرد: پیرو تصمیم وزارت صنعت،معدنوتجارت درخصوص سهمیه واردات سال ۱۴۰۴، به اطلاع رسانده میشود سهمیه واردات CBU (خودروی کامل آماده تحویل […]
درحالی که در سال گذشته بیش از ۶۰هزار دستگاه انواع خودرو وارد کشور شده است، سیاستگذاری غلط در قانون بودجه، ممکن است منجر به وقوع یک شوک تورمی در بازار خودرو شود. به گزارش تسنیم، بررسیهای انجامشده نشان میدهد که در سال ۱۴۰۳، حدود ۶۰ هزار دستگاه از انواع خودروهای برقی، بنزینی و هیبریدی به […]
واردات خودرو از اسفند ۱۴۰۱، یعنی تقریباً دو سال قبل در چنین برههای با سروشکلی جدید از سرگرفته شد. آمار و ارقام نشان میدهد در این مدت هیچ سنخیتی بین عرضه و تقاضا وجود نداشته و در هر مرحله از پیشفروش، صف متقاضیان تفاوت معناداری با حجم عرضه پیدا کرده است. بهگزارش فرارو، کنترل بازار […]
یک کارشناس گمرکی، ضمن تشریح سرنوشت واردات و حقوق ورودی خودرو در سال ۱۴۰۴، گفت: دو عامل مهم احتمالاً واردات خودرو را با چالش و نتیجتاً منجر به افزایش قیمت خودروهای وارداتی در سال آینده میشود. به گزارش مناقصه مزایده، رسول کوهستانیپزوه؛ کارشناس گمرکی، درباره سرنوشت واردات خودرو در سال ۱۴۰۴، اظهار کرد: با توجه […]
دیدگاه بسته شده است.