با ازسرگیری واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، قوانین و ضوابط سفارش و ورود خودروهای خارجی به کشور بهطور پیوسته دستخوش تغییرات متعددی شده است. اما قوانین جدید واردات در سال جدید، شامل دو عامل مهم میشود که میتواند چالشهای بزرگی را به ویژه برای واردکنندگان و متقاضیان به وجود آورد. به گزارش مناقصهمزایده، براساس قانون […]
با ازسرگیری واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، قوانین و ضوابط سفارش و ورود خودروهای خارجی به کشور بهطور پیوسته دستخوش تغییرات متعددی شده است. اما قوانین جدید واردات در سال جدید، شامل دو عامل مهم میشود که میتواند چالشهای بزرگی را به ویژه برای واردکنندگان و متقاضیان به وجود آورد. به گزارش مناقصهمزایده، براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۴ و احکام و تکالیف قانون بودجه مرتبط با گمرک و تجارت خارجی مذکور در تبصره یک، واردات خودرو از لحاظ تخصیص ارز با هیچ مشکلی مواجه نیست، چراکه مجوز واردات خودرو جهت رفع تعهد ارزی صادر شده است. به علاوه، ایرانیان خارج از کشور نیز به شرط داشتن کارت اقامت و از محل ارز خارجی مجاز به واردات خودرو هستند. دو عامل مشکلساز در قوانین جدید شامل موارد زیر میشوند.
– تعیین حقوق ورودی ۱۰۰ درصدی برای واردات خودرو؛
– تغییر نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی برحسب میانگین نرخ ارز در اسفند ۱۴۰۳ در مرکز مبادله طلا و ارز.
مقایسه حقوق ورودی خودرو در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴
به عبارت سادهتر، تمام خودروهای وارداتی اعم از تمام برقی، نیمهبرقی و بنزینی با کلیه پیشرانههای مجاز با حجم حداکثر ۲٫۵ لیتر در سال جدید مشمول حقوق ورودی ۱۰۰درصدی میشوند. بنابراین خودروهای سواری پاک، یعنی ماشینهای بنزینی با حجم موتور کمتر از یک لیتر، ماشینهای هیبریدی و ماشینهای برقی به ترتیب با افزایش قیمت ۹۵ درصد، ۹۹ درصد و ۱۰۸ درصد مواجه خواهند شد. این میزان حقوق ورودی با سیاستهای دولت در راستای کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا و قانون هوای پاک مغایرت داشته و بدون شک به تجدیدنظر مسئولین احتیاج دارد. گرانی چشمگیر تنها مختص به ماشینهای پاک نیست. طبق قانون جدید و تغییر نرخ ارز، پیشبینی میشود مدلهای مجهز به پیشرانههای ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سیسی تا ۷۰ درصد افزایش قیمت پیدا کنند. خودروهای دارای پیشرانه ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سیسی نیز با افزایش پنج درصدی حقوق ورودی و تغییر نرخ ارز محاسباتی گمرک، حدود ۴۹ درصد گران خواهند شد. جالب اینکه قانون جدید، حقوق ورودی مدلهای مجهز به موتور ۲۰۰۱ الی ۲۵۰۰ سیسی را ۳۵ درصد کاهش میدهد و حالا به جای ۱۳۵ درصد، حقوق ورودی ۱۰۰ درصد شامل حال آنها میشود. هرچند با توجه به نرخ ارز، این ماشینها نیز با افزایش قیمت ۳۲ درصدی در دسترس مشتریان قرار میگیرند. طبق تجارب گذشته، واردات خودرو با این حقوق منجر به آثار تورمی بر سایر کالاها خواهد شد و احتمالاً دولت و مجلس شورای اسلامی بهزودی تغییراتی را در قوانین جدید واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ اعمال کنند.
گروه خودرو – واردات خودرو در سالجاری به گفته کارشناسان و آمارها، به کمترین حالت خود رسیده که همین موضوع باعث شده در حوزه واردات خودرو، هم واردکنندگان و هم مصرفکنندگان خودروهای خارجی را در سردرگمی فرو ببرد. اما علت این سردرگمی چه مسئلهای است که با گذشت نیمی از سال همچنان ادامه دارد و […]
گروه خودرو – با در نظر گرفتن اینکه پس از سالها ممنوعیت در امر واردات خودرو، سه سال گذشته این ممنوعیت پایان یافت و قرار شد سالانه بیش از ۱۰۰هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود، اما با توجه به آمار واردات خودرو، طی دو سال اخیر و نیمه سالجاری خبر از آن میدهد که این […]
در حالی که گمرک همچنان با تعرفههای سال گذشته عوارض خودروهای وارداتی را محاسبه میکند، وزیر صمت در نامهای صریح به معاون حقوقی رئیسجمهور، این رویه را مغایر مصوبه دولت خوانده و دستور اعمال تعرفههای ۱۴۰۴ را صادر کرده است. به گزارش ایسنا، بر این اساس کشمکش بر سر تعرفه واردات خودرو بالا گرفته و […]
تغییرات مکرر تعرفه واردات خودرو، نشانهای از بیثباتی سیاستگذاری اقتصادی است؛ وضعیتی که بازار، واردکنندگان و مصرفکنندگان را در بلاتکلیفی فرو برده است. به گزارش مهر، در سال ۱۴۰۳، حقوق ورودی خودروهای وارداتی بسته به نوع و حجم موتور آنها، از چهار درصد برای خودروهای برقی تا ۱۳۵ درصد برای خودروهای بنزینی با حجم موتور […]
دیدگاه بسته شده است.