مهدی قرهداغلی –در حالحاضر کشور در تحریمی سخت قرار دارد و خودروسازان به جز تعدادی از شرکتهای چینی، امکان همکاری و مشارکت با دیگر خودروسازان دنیا را تقریباً ندارند. در چنین شرایطی، انتقال تکنولوژی و فناوری روز دنیا به خودروسازی کشور انجام نمیشود، به همین جهت خودروسازان برای خروج از سایه زیاندهی و حتی رسیدن […]
مهدی قرهداغلی –در حالحاضر کشور در تحریمی سخت قرار دارد و خودروسازان به جز تعدادی از شرکتهای چینی، امکان همکاری و مشارکت با دیگر خودروسازان دنیا را تقریباً ندارند. در چنین شرایطی، انتقال تکنولوژی و فناوری روز دنیا به خودروسازی کشور انجام نمیشود، به همین جهت خودروسازان برای خروج از سایه زیاندهی و حتی رسیدن به سود به مونتاژکاری محصولات شرکتهای چینی روی آوردهاند چراکه دردسر مونتاژکاری بسیار کمتر از تولید است. اگرچه که مونتاژکاری ازآنجاکه وابستگی بالایی به واردات قطعات دارد و هزینه واردات نیز وصل به نرخ ارز است، به هر حال گرانتر از تولید داخل از آب درمیآید. اما توسعه مونتاژکاری در قسمت اصلی صنعت خودرو علاوه بر وابستگی باعث حذف بخشی از مشتریان بالقوه فعلی به دلیل عدمتناسب بین نرخ خودروها و قدرت خرید آنها، میشود. به گزارش مناقصهمزایده، سعيد مدني؛ مديرعامل اسبق سايپا، ضمن تأكيد بر ضرورت اصلاح سياستهاي كلان صنعت خودرو، عنوان كرد: در صورت تداوم سياستهاي دستوري در صنعت خودرو، خودروسازان بزرگ كه بيش از ۷۰ درصد تولیدات داخل را در اختيار دارند به تدريج به مونتاژكار خودروهاي چینی تبديل خواهند شد. مدني؛ با اشاره به وضعيت نامساعد صنعت خودروسازي، بيان كرد: متأسفانه دولت به جاي نظارت بر عملكرد خودروسازان با دخالتهاي نابجاي خود در امر قیمتگذاری، شيوه فروش، صادرات و واردات خودرو و عملكرد ضعيفي كه در اداره شركتهاي خودروسازي داشته موجب نارضايتي كليه ذینفعان صنعت خودرو از وضعيت موجود شده است. وي ادامه داد: زياندهي خودروسازان، كاهش انگيزه کارکنان شركتهاي خودروسازی، سهامداراني كه به سبب افت ارزش سهام خودرويي سرمايه خود را از دست دادهاند و همچنين بانکها كه همواره نگران هدررفت سرمايه و اعتبارات خود كه در اختيار خودروسازان قرار دادهاند، هستند و قطعهسازاني که به دليل عدم دريافت به موقع مطالبات خود و كمبود نقدينگي برخي از آنها تعطیل شده و نيروي كار خود را از دست دادهاند، همگي از تبعات منفي عملكرد ضعيف دولت در مديريت شركتهاي خودروسازي مي باشد. اين كارشناس صنعت خودرو، با تأكيد بر ضرورت اصلاح سياستهاي كلان صنعت خودرو، تصريح كرد: در صورت تداوم سياستهاي دستوري در صنعت خودرو، خودروسازان بزرگ كه بيش از ۷۰ درصد تولیدات داخل را در اختيار دارند به تدريج به مونتاژكار خودروهاي چینی تبديل خواهند شد. مدني؛ افزود: اين در حالي است كه با قابليت رشد و توسعه كه در خودروسازان داخلي وجود دارد، ميتوان صنعت خودروی كشور را طي چند سال و به دور از سياستهاي دستوري به رقيب جدي براي شركتهاي خودروساز خارجي تبديل كرد. مديرعامل اسبق سايپا، با صراحت بيان كرد: متأسفانه شرايط در خودروسازي بهقدري بغرنج است كه خودروسازان به جاي رقابت با شرکتهای خودروساز مطرح دنیا به چين وابسته شده و مونتاژ خودروهای چینی را به دور از فضای رقابتی در دستور كار خود قرار دادهاند.
مهدی قرهداغلی- دبیر انجمن همگن قطعهسازان، رقم بدهی جاری دو خودروساز به کلیه ذینفعان را ۴۸۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و خاطرنشان کرد: اگرچه ایرانخودرو در پایان سال گذشته با تزریق نقدینگی توانست بدهی را از ۱۲۵ همت به ۱۱۰ همت برساند، اما روند همچنان نگرانکننده است. به گزارش مناقصهمزایده، در حاشیه برگزاری بیستمین […]
مهدی قرهداغلی -خصوصیسازی در صنعت خودروی ایران بهویژه در دو خودروسازی بزرگ ایرانخودرو و سایپا، همواره از موضوعات چالشبرانگیز اقتصاد ایران بوده، با وجود تأکید اصل ۴۴ قانون اساسی بر واگذاری بنگاههای دولتی به بخشخصوصی اما سیاستگذاری و نظارت فرآیند خصوصیسازی در صنعت خودرو همواره با موانع متعددی روبهرو بوده است. نقش دولت و نهادهای […]
پس از سالها وعده، خصوصیسازی صنعت خودروسازی وارد فاز اجرایی شده است. واگذاری ایرانخودرو در سال ۱۴۰۳ با انتقاداتی درباره صلاحیت خریدار همراه شد و اکنون سایپا در نوبت واگذاری قرار دارد. صنعت خودروسازی ایران، یکی از مهمترین و استراتژیکترین بخشهای اقتصادی کشور، همواره زیر ذرهبین نگاه عمومی، کارشناسان و سیاستگذاران بوده است. با وجود […]
گروه خودرو- با توجه به موضوع انتقال سهام خودروسازان دولتی به بخشخصوصی که چند وقتی نُقل بیشتر محافل اقتصادی است، واقعاً با انتقال سهام به بخشخصوصی این صنعت آرام خواهد گرفت یا فقط روی کاغذ و با پیشبینیهای کارشناسان این حوزه، مشکل حل خواهد شد؟ از سویی دیگر نیز با توجه به بدهی انباشته دو […]
دیدگاه بسته شده است.